Service ombord på SAS longhaul

Re: Thailand-tråden

Noen som vet hvordan det er med SAS nattflyvning fra København til Bangkok og servering?
Flyet går rundt 23.30 på kvelden tenker egentlig at de fleste er interessert i å sove da og ikke nødvendigvis spise en middag. Flyr business om det har noe å si.

De gangene jeg har reist på business, har servering vært følgende:
- varme cashewnøtter og drikke så snart skiltet med setebelter er slukket.
- ca 1.5 t etter avgang er det varme vaskekluter og start av hovedservering med hhv. forrett, salat, ost og brød før hovedrett med etterfølgende dessert/kaffe og Avec.
Vin kommer forbi flere ganger underveis og andre ønsker tas også hensyn til.
- Ca 2.5 - 3 t etter avgang er serveringen slutt og du henvises til snackbar/bar for videre servering.
- 1.5 t før landing serveres frokost. De tar en runde før servering av middag for å avklare om den enkelte pax vil vekkes til frokost.

Tar du alle måltidene og har et greit sovehjerte er 6 timers søvn innenfor rekkevidde :D

Edit: Dette er på biz!

Last edited:

De gangene jeg har reist, har servering vært følgende:
- varme cashewnøtter og drikke så snart skiltet med setebelter er slukket.
- ca 1.5 t etter avgang er det varme vaskekluter og start av hovedservering med hhv. forrett, salat, ost og brød før hovedrett med etterfølgende dessert/kaffe og Avec.
Vin kommer forbi flere ganger underveis og andre ønsker tas også hensyn til.
- Ca 2.5 - 3 t etter avgang er serveringen slutt og du henvises til snackbar/bar for videre servering.
- 1.5 t før landing serveres frokost. De tar en runde før servering av middag for å avklare om den enkelte pax vil vekkes til frokost.

Tar du alle måltidene og har et greit sovehjerte er 6 timers søvn innenfor rekkevidde :D

Serverer de noe Thai-mat på ruten eller vanlig SAS meny?

Serverer de noe Thai-mat på ruten eller vanlig SAS meny?

Var helt sikker på at jeg hadde et bilde fra menykortet fra sist reise i november, men jeg finner det ikke :rolleyes: Det jeg skrev ovenfor gjelder derimot på business.

Om jeg husker rett hadde de en kjøtt-/kyllingrett, en fisk og en vegetar. Var verken Thai på tur eller retur, så det går vel under vanlig SAS meny.

Det skal være mulig å ønske en særskilt rett under dine bestillinger fra 10 dager til 24 timer før avreise, men er usikker på om det er for å sikre et valg fra menykort eller om det er andre retter som tilbys. Er fare for at dette kun gjelder allergi og matintoleranse. Kan sjekke dette ut på min neste reise om kort tid. Vær obs på at denne ikke kan endres i ettertid.

På pluss var det valg mellom 2 hovedretter, øko vet jeg ikke siden jeg holder meg unna "bak i belsen".

Last edited:

Var helt sikker på at jeg hadde et bilde fra menykortet fra sist reise i november, men jeg finner det ikke :rolleyes: Det jeg skrev ovenfor gjelder derimot på business.

Om jeg husker rett hadde de en kjøtt-/kyllingrett, en fisk og en vegetar. Var verken Thai på tur eller retur, så det går vel under vanlig SAS meny.

Det skal være mulig å ønske en særskilt rett under dine bestillinger fra 10 dager til 24 timer før avreise, men er usikker på om det er for å sikre et valg fra menykort eller om det er andre retter som tilbys. Er fare for at dette kun gjelder allergi og matintoleranse. Kan sjekke dette ut på min neste reise om kort tid. Vær obs på at denne ikke kan endres i ettertid.

På pluss var det valg mellom 2 hovedretter, øko vet jeg ikke siden jeg holder meg unna "bak i belsen".

Der fungerte google.. Denne svarer vel fint på Spurkis og mine spørsmål. Ser ut som det er ganske grei asiatisk inspirert meny: https://liveandletsfly.com/sas-a350-900-business-class-review-bkk/

Re: Service ombord på SAS longhaul

På mine siste tre reiser i C har fiskeretten forsvunnet fra papirmenyen og kun vært tilgjengelig for de som forhåndsbestiller, mao utligjengelig for de som blir oppgradert.

Du reserverer en av rettene på menykortet.

Det er for å sikre at du får det du ønkset deg, selv om du sitter helt bakerst i kabinen.

Som en bonus så er det en ekstra rett å velge fra på forhånd. Til og fra USA for at par uker siden var det "kjøtt, fisk, kylling og vegetar" å velge på forhånd. I den utdelte menyen var det kun mulig å velge "kjøtt, kylling og vegetar". Ønsket man fisk måtte den bestilles på forhånd.

Må si maten på Plus, København til Atlanta var dårlige greier.

Virker som vi skulle klimakompensere med kikerter, linser og bønner...

Dette er menyen CPH-BKK i desember.

ff3485484d6b813685558fa73604dc28.jpg

2a53c85602e932ddf05f1044dabac311.jpg

75dfd0921248be2513bd467adb6455ec.jpg

2ba040a853fe3c85ff9e7b174df4e355.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

CPH-LAX, 6. des:

AP1GczNnRT-GYH2g8It-u89VsuAyOsHT-WMgSjgETknuAzvheWdYMq81vo9z-Lf4M15Ev0f_jqIJuPjbJgfxBUEyA85dEVvvzxd3BalOHDasXPC8LK4ie_AEIvlnyF9ah3-Gh_CyvOTW8JwPTWvNb2x_Rq6IbQ=w1518-h2024-s-no-gm

LAX-CPH, 10. des:

AP1GczPQcDyO9yUce0Bk-eh-3SQhkqAlPt-0WORbtn2yRCxQ4UZzzkKvnEE9JIAyHDF7knWIG2MKCg2r49OF8cbOPUSWmEs4fqEQEZf9xZy4yL4Q5roFa9hQ537bMRWw9w8iF3PfuA4FJc2uRgSJTvw-ZbjKhA=w1518-h2024-s-no-gm

Dette var A350-900 begge veier.
Som vanlig var det utmerket service fra enkelte, mens andre kanskje har vært litt for lenge i stillingen og er litt.. Lei? Kom en ung ansatt å "vikarierte" litt fremst i flyet mens en av de erfarne håndterte et problem lengre bak relatert til overstadig beruselse. Det var et friskt pust og de burde kanskje vurdere litt innblanding av yngre krefter i biz, det tror jeg ville gitt en enda bedre opplevelse. Ellers som man er vant med, kurant mat, gode viner, helt ok komfort for soving. Gode forhold for WiFi på tur vestover, litt mer variert på tur tilbake. At ikke alle har installert StarLink er en gåte, men det kommer vel..

Last edited:
Back