Serie fra Kvernberget i dag i vintersola

flyKSU

ScanFlyer Gold
-10 grader er ikke vanlig kost for oss her i Baillbyyn, men været var klart så turen gikk opp på Kvernberget til tross for kulda. Eventuelle kommentarer under bildene.

1.jpg

LN-RNF, Fokker 50 nettopp ankommet fra Bergen

2.jpg

LN-TUK på final RW07

3.jpg


4.jpg

Snø på rullebanen

5.jpg

...som sagt :rolleyes:

6.jpg

Litt høyt bildesnitt for å få med de snødekte tinder

7.jpg

Rett etterpå kom denne krabaten inn på RW25

8.jpg

Hybridfarger på denne J32-maskinen fra Direktflyg

9.jpg

Så var -RNF klar til å reise tilbake til Bergen igjen

10.jpg

Litt trøkk i disse motora og

11.jpg

Avslutter med nok en snøblåser, Sikorsky S-92 fra CHC. Takk for titten, og legg gjerne igjen en kommentar :)
Du finner flere bilder fra KSU her
 
Last edited:
Fine vinterbilder. F-50 ser bra ut i SAS' farver. Dette er SAS' siste turboproper, synd men sant.
 
Flotte bilder i nydelig landskap :)
Tar jeg feil.., eller hadde pilotene foretrukket enda litt svartere rullebane?
 
Takk for hyggelige ord :)

Tar jeg feil.., eller hadde pilotene foretrukket enda litt svartere rullebane?

Det kunne de sikkert, men LN-TUK brukte ikke mer enn drøyt 2/3 av den 1840 meter lange banen på å stoppe, så det gikk vel :)
 
Knallflotte bilder Jomar! Ikke ikke bare bare å få så fine farger på bildene sine, nå på vinteren! :)
 
virkelig en knakanes god serie detta! fantastisk skarpt og fint lys, samt nydelige motiver, både natur- og flymessig =) Hvilket objektiv og kamera bruker du?
 
virkelig en knakanes god serie detta! fantastisk skarpt og fint lys, samt nydelige motiver, både natur- og flymessig =) Hvilket objektiv og kamera bruker du?

Takk :) Bruker Canon EOS 400D med Canon EF-S 70-200 f/4 USM.
 
Er det mange fly på den flyplassen egentlig?

Da jeg bodde i Norge for ca 10 år siden, var jeg innom Kristiansund en gang, og da var det kun et Fokker 50 fly som sto parkert der.
 
Ca 10 snuinger iløpet av en dag i gjennomsnitt i vinterhalvåret, noe charter i sommersesongen. Men det er vel mer offshoretrafikk med helikopter enn flybevegelser vil jeg tro.
 
Er det mange fly på den flyplassen egentlig?

Da jeg bodde i Norge for ca 10 år siden, var jeg innom Kristiansund en gang, og da var det kun et Fokker 50 fly som sto parkert der.

På en vanlig dag:
4x OSL-KSU-OSL B737
4x (HAU)-BGO-KSU-BGO-(HAU) (F50)
2x TRD-KSU-TRD (J32)
1x KRS-SVG-KSU-SVG-KRS (F50)

I tillegg varierer antall offshoreflygninger på en dag fra rundt 15 til 30 rundturer. Disse flys med Eurocopter Super Puma og EC 225, og Sikorsky S-92-helikoptre. Chartertrafikk om sommeren, og enkelte ganger i for oljebransjen til Aberdeen, samt en del Aeroflot-Nord-maskiner som er innom.
 
Åja, det er såpass!

Men det slår ikke trafikkmengden her på JFK :p

- I forhold til resten av Møre og Romsdal, hvor høyt kommer Kvernberget? Vet at det er flyplass i Ålesund og Ørsta. Men Molde husker jeg ikke helt.
 
Last edited:
Åja, det er såpass!

Men det slår ikke trafikkmengden her på JFK :p

- I forhold til resten av Møre og Romsdal, hvor høyt kommer Kvernberget? Vet at det er flyplass i Ålesund og Ørsta. Men Molde husker jeg ikke helt.

Målt i antall luftfartøybevegelser er Kvernberget størst i fylket med 14 961 registrerte i 2008 mot AES' 14 138, MOLs 9 425 og HOVs 4 287. Rent passasjermessig er KSU neststørst målt i totalt antall reisende (inkl. helikopterpax) med 351 772 registrerte i fjor mot AES' 811 160, og tredjestørst målt i antall terminalpax (kun fly u. transitt) :)
her finner du litt info om rutetider og destinasjoner fra KSU

Litt OT, men... Det var ikke så lett å komme ned til spotterplassen når man vasser i 30 cm dypsnø :rolleyes:
sno.jpg
 
Last edited:
Takker for kjapt og fyldig svar FlyKSU ;)

Trodde de som bodde i Molde benyttet seg av AES / KSU. Men etter litt søking på google fant jeg ut at de har en liten stripe kalt Årø!
 
Back
Top