Senker du seteryggen ombord fly?

På korte strekninger legger jeg kun ned ryggen om det ikke sitter noen bak meg. I alle tilfeller så spør jeg først (og med "sakte" fart), for jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet reagere lynraskt for å berge PC'en fra en å knekke. Jeg skjønner ikke hva folk tenker på som bare bryter setet bakover i full fart.

Innen Europa nei.
På langturer ja, spesielt om det er nattflyging og jeg vil sove, men sjekker først om det er plass så jeg ikke moser personen bak meg.
Men ser at det er mange som gir f i å snu seg og legger ned ryggen selv om man spiser. Flere ganger bedt vedkommende som sitter foran meg om å rette opp ryggen slik at jeg får spist.

I likhet med noen andre her (i vanlig innen-europeisk economy): Jeg er over 190com og sitter trangt. Jeg vet hva det betyr, så jeg legger aldri min egen seterygg bakover med mindre plassen bak er tom. Det er greit å spørre, men jeg orker ikke å "presse" folk med spørsmål heller.

Når det kommer til personen foran meg svarer jeg høflig nei, dersom vedkommende spør.
Dersom vedkommende prøver å smelle ryggen bakover får hun/han et ublidt møte med to knær som står mot ryggen. Ris til egen bak.

Jeg har opplevd mange som har fått knærne mine i ryggen, men aldri fått vondt av dette sjøl. En og annen passasjer foran meg har vridd seg litt etter sammenstøtet :)

Hva med barn da? :8:

Forstår lett at det ikke er så mange av de som reiser intra-europeisk på ukedager, men det var ikke mange år siden at knappen som gjør at en kan legge ned stolryggen var noe av det mest gøyale med turen.

Klarte å holde meg fra å vippe frem og tilbake mesteparten av tiden, men begynner å føle smerten til de stakkarene som fikk kneskålene most. Tenkte ikke så mye på de som satt bak. :o

Last edited:
Innen Europa har jeg sjeldent behov for å legge den ned, i så fall pleier jeg bare ta den litt bakover

Kvier meg alltid for å legge setet bakover. Satt på en drittrang økonomi på en KLM 777 fra Dubai i November. Den mer enn moderat fyldige damen foran meg vippet setet ned nesten umiddelbart. Tross CCs intense innsats om å ihvertfall ha setet oppreist under måltid, klarte denne kvinnen å velte seg bakover straks de var borte. Hun var såpass i vekt, at det nok røk med både to og tre cm ekstra. Kan love det ikke var lettå spise eller se film bak henne.

Kvier meg alltid for å legge setet bakover. Satt på en drittrang økonomi på en KLM 777 fra Dubai i November. Den mer enn moderat fyldige damen foran meg vippet setet ned nesten umiddelbart. Tross CCs intense innsats om å ihvertfall ha setet oppreist under måltid, klarte denne kvinnen å velte seg bakover straks de var borte. Hun var såpass i vekt, at det nok røk med både to og tre cm ekstra. Kan love det ikke var lettå spise eller se film bak henne.

Makan! Da hadde jeg sagt ifra til fleskberget..

I dag var jeg unormalt ufin, faktisk. Samme DY flight som hadde alle instrumentene ombord. Brillefin flight egentlig. Ledig midtsete og greier. Null stress.

Eneste var personen bak, som kylte kneskålene inn i seteryggen. Det er nokså ubehagelig. Hadde vedkommende holdt dem stille, hadde jeg neppe reagert, men det skulle romsteres. Et par ganger dyttet jeg tilbake. Så brukte jeg knokene for diskret å minne om at - "hei duuuuu".

Så snudde jeg meg og så på vedkommende og knærne. Denne hadde også ledig midtsete og kunne godt variert på å massere korsryggen min og å ordne litt selv.

To ganger gjentok jeg dette.

Jeg burde sikkert spurt, men jeg var tydelig nok til at det ikke burde være nødvendig.

Så da tok jeg fart (ikke nok til at noen skulle kunne skade seg, men nok til at det merkes), og bråkjørte setet ned. Holdt det i 10 minutter. Kanskje litt mindre. Så tok jeg det opp igjen, og problemet var løst. Knærne var der, men i ro.

Jeg føler meg som en champ i dag.

Dere som synes jeg var en drittsekk har mest sannsynlig rett. :)

Folk som ikke skjønner at ufrivilig korsryggmasasje ikke er allright fortjener en litt hardhendt påminnelsen, særlig hvis vanlige former for å gjøre folk oppmerksom på sine feil ikke fungerer.

Jeg har en gang selv opplevd å få onde blikk bakover - men da jeg forklarte at det ville være over om et øyeblikk, jeg måtte bare få vridd løs knærene som ble fanget da hun foran, med det onde blikket, hadde bikket ned sitt sete. Reaksjonen hennes derfra var utmerket. Hun beklaget at hun tok setet ned for fort og rettet det kjapp litt fremover så jeg kom meg lettere løs.

Jeg er slik skrudd sammen at så lenge mulighet for å legge ned setet beskrives som 'pitch' så får jeg ikke sove enten setet er dyttet bakover eller ikke. Altså er eneste grunnen til å legge ned eget sete hvis setet foran er lagt ned og IFE-skjermen ikke kan vippes ut til en vinkel som gjør at det fortsatt er mulig å titte på film.

Skal det soves på fly må det være 'angle flat' som minimum. Helst ikke rutsjebanevarianten hvor en våkner hvert 30. minutt som en klump på dørken.

Jeg prøver for det meste å unngå å få flere uvenner enn nødvendig, særlig siden jeg har en stygg tendens til å lukte fjøs etter at jeg har vært på jobbreise. Vil liksom ikke være han løken som lukter litt fjøs og i tillegg kyler seteryggen bak, så jeg sitter mest mulig stille og prøver å lukte minst mulig.. :-D

Disclaimer:
Jeg skifter altså alt av klær før jeg går ombord og prøver å få til en hybelvask også, men det er ikke til å komme unna at det er en dusj som skal til for å løse det problemet og det er dessverre ikke å oppdrive bestandig!

Jeg føler meg som en champ i dag.

Dere som synes jeg var en drittsekk har mest sannsynlig rett. :)

Jeg har full respekt i det du gjorde. Hadde gjort akkurat det samme/liknenede. Enkelte mennesker må settes på plass. Nesten like gale når personen bak deg trykke på underholdingskjermen så hardt at du holder på med headbanging mot sete foran deg. :headbang

Heisann!

Må innrømme at jeg er "kjerringa mot strømmen" i denne diskusjonen. Selv sliter jeg med nakke/ryggtrøbbel og legger nesten alltid ned ryggen og en pute ved korsryggen for å få en god sittestilling.

Så får heller de bak meg på forhånd ha meg unnskyldt, men om jeg skal klare å reise så mye i jobben (Rundt 150 flights i året) så må jeg ha en god sittestilling for ikke å stivne totalt!

Kim

I Norwegians tidligste tider med utenriksflyvninger, da de stappet så mange seterader inn i flyet som det overhodet var plass til og benplassen ble deretter, så opplevde jeg (med mine 1,75 meter) å sitte med knærne helt klint inn i seteryggen foran. Dette gikk fint (og jeg holder uansett benene i ro) helt til en flight fra Salzburg til OSL da vedkommende på raden foran mitt 3A-sete bestemte seg for å prøve å lene setet tilbake. Ikke overraskende var dette fysisk umulig, noe jeg også vennlig gjorde vedkommende oppmerksom på (en grinete middelaldrende mann, som er noe av det aller verste jeg vet). Det hjalp ingenting, for vedkommende kalte faktisk på flyvertinnen for å surve. Det er helt fint, tenkte jeg, for hun vil bedre enn noen annen se at det ikke går an. Ufattelig nok tok hun grinebiterens parti og mente at det var jeg som måtte flytte meg til et ledig midtsete på rad 28 (eller noe). Det nektet jeg fullstendig å gjøre og forklarte henne at når det ikke er fysisk mulig å lene et sete tilbake selv når den som sitter på raden bak er under gjennomsnittshøyden for norske menn, så er det Norwegian som har et problem. Da fløy hun i fistel, og jeg så meg for en ytterst sjelden gangs skyld nødt til å spørre om hun hadde en overordnet jeg heller kunne ta saken med. Heldigvis hadde hun det, og denne mannen var like heldigvis av det rimelige slaget, og foreslo nokså bestemt at den sure middelaldrende idioten foran heller fikk flytte seg til rad 28 hvis han på liv og død skulle legge setet tilbake. Men vedkommende flyvertinne er det verste jeg noensinne har opplevd av crew, og holdt meg fra å fly Norwegian i mange år etterpå. Forhåpentligvis hadde hun ikke jobb i denne bransjen spesielt lenge - og heldigvis har Norwegian-flyene i dag noen flere centimetre mellom seteradene.

fantastisk gadget ;-)

Forøvrig legger jeg aldri ned setet mitt uten å se ann personen bak meg..

Uansett hva man måtte mene så bør man nok være forsiktig med å bruke Knee Defender.

http://www.dailymail.co.uk/travel/t...es-banned-devices-soar-US-fight-incident.html

Australia's largest airline companies, Qantas, Virgin and Jetstar, have confirmed to Daily Mail Australia that the Knee Defender gadget is banned on their flights.

... United Airlines said it prohibits use of the device, like all major U.S. airlines.

Heisann!

Må innrømme at jeg er "kjerringa mot strømmen" i denne diskusjonen. Selv sliter jeg med nakke/ryggtrøbbel og legger nesten alltid ned ryggen og en pute ved korsryggen for å få en god sittestilling.

Så får heller de bak meg på forhånd ha meg unnskyldt, men om jeg skal klare å reise så mye i jobben (Rundt 150 flights i året) så må jeg ha en god sittestilling for ikke å stivne totalt!

Kim

Du er ikke den eneste. Jeg reiser mye og er avhengig av å slappe av når jeg er på fly. Da tillater jeg meg å legge ned setet - det er tross alt en del av pakken man betaler for. Nå skal det riktignok sies at jeg alltid reiser på economy plus eller bedre, så det er sjelden det er noe problem uansett.

Back