• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Selskaper som ikke er blant oss mer

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Her er et knippe på 15 bilder som inneholder 20 forhenværende flyselskaper - rett nok er to ikke helt tydelige, men henvisningen er der. Alle selskaper var operative da bildene ble tatt - ingen er fra museum. Bildene er tatt mellom 1965 og 2006.

Hvilke selskaper er det? Gjerne også flytype - dette burde være relativt enkelt...


1)
Q1.jpg


2)
Q2.jpg


3)
Q3.jpg


4)
Q4.jpg


5)
Q5.jpg


6)
Q6.jpg


7)
Q7.jpg


8)
Q8.jpg


9)
Q9.jpg


10)
Q10.jpg


11)
Q11.jpg


12)
Q12.jpg


13)
Q13.jpg


14)
Q14.jpg


15)
Q15.jpg


Lykke til!
 
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

1.?
2. Fred Olsen Lockheed L-188C(F) Electra
3. Varig Boeing 747-200
4. Duo
5. Air Europe Boeing 747-200
6. Skyways EMB-145
7. Crossair Saab 2000
8. My Travel Airbus 330
9. Sky Europe Boeing 737-300
10. BOAC?
11. Sterling Boeing 737-700
12. Norving Metro Fairchild
13. ?
14. ?
15. ?
 
Last edited:
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

13) Compagnie Africaine d'Aviation ?????
 
Last edited:
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

Mye bra her, gutter, men bilde 5 har fire fly. 11 & 13 kan tyde på flere selskaper som ikke lenger er blant oss ;)
 
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

11 & 13 kan tyde på flere selskaper som ikke lenger er blant oss ;)
11'eren er jo et Sterling-fly, der har bibeholdt det meste af livery'en fra Maersk Air, som de overtog 737'erne fra.
 
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

Her er en unøyaktighet. Mens de andre selskapene så vidt jeg kan bedømme ikke eksisterer lenger, er MyTravel i dag en del av Thomas Cook-gruppen. Selskapet var opprinnelig Scanair (SAS charter) / Conair, og ble etter sammenslåingen Premiair. I en periode var det engelske MyTravel som var merkenavnet, mens det nå er Thomas Cook. Samme fly, samme personell....;-)
 
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

15: Hemus Air Tu-154M.

Hm. Laurenz slo meg med et tusendel....
 
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

Her er en unøyaktighet. Mens de andre selskapene så vidt jeg kan bedømme ikke eksisterer lenger, er MyTravel i dag en del av Thomas Cook-gruppen. Selskapet var opprinnelig Scanair (SAS charter) / Conair, og ble etter sammenslåingen Premiair. I en periode var det engelske MyTravel som var merkenavnet, mens det nå er Thomas Cook. Samme fly, samme personell....;-)

Ingen unøyaktighet. Du får selv finne ut hvorfor, men din argumentasjonsrekke trenger du virkelig å gå over. Tror du bør begynne med "merkenavn" og ta det derfra :drunk:;)
 
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

5:
Northwest
USair
Continental
N602FF Air Europe / bygd for Tower Air.

USAir hadde ikke DC-10 maskiner. Det er vel en American Airlines DC-10 som er parkert mellom Continental og Northwest. Sist jeg sjekket var AA blant oss, i litt redusert tilstand kanskje men fremdeles på vingene....;)
 
Re: Sleksaper som ikke er blant oss mer

1. Air Rhodesia, DC4
2. Fred Olsen, Electra
3. Varig, B747
4. Duo, CRJ-700
5. Air Europe, B747 (Men hadde de det da? Korttidsleie? Leid fra Tower?)
6. Skyways, ERJ-135/145
7. Crossair, ERJ-145
8. My Travel, A321
9. Sky Europe, B737-300, evt. -500
10. British United, VC10
11. Sterling, B737-700
12. Norving, Maursluker
13. Central African Airlines, Viscount
14. Transwede, F100
15. Hemus Air, Tu-154

:fly
 
Last edited:
Oppsummert så langt:

1) DC-4 er riktig, men Air Rhodesia fløy aldri med det...
2) FOF Electra er riktig
3) Varig 747, men hvilken versjon? De dere klare! :colgate:
4) Duo CRJ-700. Klarer noen flyplassen? Det er minst én på forumet som jobber der.
5) I dette bildet er det faktisk fire fly som representerer 5 selskaper. AA lever i beste velgående, men de fire andre er forsvunnet. Selskaper og flytyper, takk. -200 er feil på Båjngen ;)
6) Skyways ERJ-145
7) Crossair ERJ-145 - trodde likheten med den over var stor nok til å koble de to :)
8) MyTravel Airways, men er det A320-serie eller A330?
9) Sky Europe 737
10) BUA VC-10 på hjemmebasen, Gatwick en gang på slutten av 1960-tallet.
11) Her er det to selskaper jeg var ute etter og jefi99 har helt rett at det er både Maersk Air og Sterling jeg tenkte på. Det er ne 737 på OSL.
12) Norving, ja. Maursluker, nei. Der har adressa rett i at det er en Fairchild.
13) Logoen til Central African Airways er jo overtydelig på denne Viscounten :colgate:, men kan det være flere selskaper involvert?
14) Tyst var en Fokker 100 som vel fløy for Transwede.
15) Laurenz har muligens håndtert Hemus Air fra Bulgaria som fløy til Oslo (FBU og OSL) med Tu-134 og Tu-154. Dette er storebror.

Vi mangler fortsatt noen. Fasit kommer i kveldingen vil jeg tro.
 
3: VARIG PP-VOC er en 747-341.
5: Tower Air N602FF, 747-124 leased til Air Europa.

Det er noe fryktelig kjent med firer'n på bilde 1, men jeg kan ikke finne den logoen i hodet mitt.... :cry:
 
Back
Top