• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SELG SAS !

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/naeringsliv/article612086.ece

Mye stygt er sagt og skrevet om SAS Braathens. Med rette. Nå bør konsekvensen bli at staten selger seg ut av SAS, skriver Are Slettan i en kommentar i NA24

Replying to Topic 'SELG SAS !'

jeg er helt enig - dog ikke av de samme årsaker. At de tre skandinaviske landene eier til sammen 50% av SAS er en anakronsime. Det hører ikke hjemme noe sted. Det er også til hinder - slik jeg forstår det - for å gi ansatte i gruppen aksjer i eget selskap, noe som har vært en enorm motivasjonsfaktor i sukesshistorier som JetBlue, WestJet og Southwest - og i Norwegian?

Jepp, det er overhodet ingen grunn til at staten skal eie noe som helst i SAS. Selg de offentlige eierandelene så fort som mulig. Om statlig eierskap fungerer som en sovepute for selskapet vet jeg ikke. Men slipp selskapet fri, og la det bli 100% privat!

Originally posted by CK

- og i Norwegian?
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=10814 ?

Få inn eiere som har greie på luftfart det må være det viktige her.

Ville ikke den forrige norske regeringen selge ?

Men da sa Göran Persson at da kjøper vi dem! Da var det nok ikke aktuelt. :p

Den svenske regjeringen er nok enda opphengt i gamle verdier :(

Originally posted by LN-SEK

Göran Persson tilhører den fløyen som i sin tid (og kanskje fortsatt) mente at flyselskap virksomhet var for komplisert og vanskelig til at det kunne drives av private.

Originally posted by LN-KOG

Den siste sovjetstat? :lol

Kan inte annat än att hålla med dig när det gäller det nuvarande ledarskapet.
Förhoppningsvis blir det andra visor efter valet i höst! Jag vet vad jag ska rösta på... =)

Om staten har eierandeler eller ikke i SAS er vel egentlig ett fett. Staten utøver jo ikke noe aktivt eierskap i den forstand at det favoriserer SAS på noen som helst måte. Heller omvendt.

Men jeg har vondt for å forstå fornuften i at staten ikke *skal* eie noe her i dette landet. Det må da være fornuftig at staten investerer noe av oljeformuen på norsk næringsliv og norske arbeidsplasser, framfor å putte *alle* pengene i utenlandske foretak. Men man må kanskje være blåruss for å se logikken...?

for meg handler det om prinsipper - Staten skal bidra til helse og sikkerhet for sine borgere, og gjerne for infrastruktur, men Staten bør ikke være eier i kommersielle bedrifter som driver i konkurranse med private aktører. Hvorfor skal f.eks. Staten (gjennom NSB) eie bussselskapet Nettbuss som er en konkurrent til Nor-Way Bussekspress? Eller store biter av kommersielle bedrifter som SAS, Telenor, DnB og Statoil som driver i konkurranse med andre, private bedrifter? Om Staten eier små, minoritetsposter i private foretak, slik som man gjør i utlandet gjennom "Oljefondet" ser jeg ikke som noe problem, men når Staten blir en dominerende eier som kan blokkere de private aksjonærene - som i Statoil, SAS og Telenor - da blir det feil

Originally posted by CK

for meg handler det om prinsipper - Staten skal bidra til helse og sikkerhet for sine borgere, og gjerne for infrastruktur, men Staten bør ikke være eier i kommersielle bedrifter som driver i konkurranse med private aktører.

Dette er jo i bunn og grunn et ideologisk spørsmål. Det er ikke nødvendigvis hverken lurt eller ulurt basert på økonomisk tankegang at staten er eier i kommersielle bedrifter, fordi Staten per se ikke nødvendigvis er noen dårligere eier enn private aktører. Det er riktignok noen som hevder at det er tilfelle, men jeg tror at det er vanskelig å finne entydige resultater som underbygger en slik påstand.

Jeg tror riktignok at det kanskje er mye som taler for at Staten ikke burde sitte på en stor aksjepost i f.eks. SAS, men om det er slik at svenskene (les regjeringen i Sverige) da sitter klare til å kjøpe aksjene så er det vel forsåvidt like greit at vi beholder dem.

CK: Hvilke typer "helse- og sikkerhetsbedrifter" bør staten eie? I begge disse næringene (kanskje mer i helsesektoren enn i den andre) er det utstrakt bruk av private, kommersielle aktører...;)

Originally posted by Alf

Originally posted by LN-KOG

Den siste sovjetstat? :lol

Kan inte annat än att hålla med dig när det gäller det nuvarande ledarskapet.
Förhoppningsvis blir det andra visor efter valet i höst! Jag vet vad jag ska rösta på... =)

Den borgerliga alliansen har ju gått ut med att man vill sälja statliga bolag till ett värde av 200 miljarder kronor under mandatperioden. Däribland SAS, Vin & Sprit, Telia med mera. Återstår att se om det blir så om man vinner valet. Jag tvivlar emellertid på att man inom fyra år kommer ha sålt hela eller delar av statens innehav i SAS.

Tror ikke den tidligere svenske næringsminister Rosengren er enig i dette!

(Norge den siste sovjetstat)

:nor

Originally posted by CK

Hvorfor skal f.eks. Staten (gjennom NSB) eie bussselskapet Nettbuss som er en konkurrent til Nor-Way Bussekspress?

Nå er jo Nettbuss aksjonær i Nor-Way Bussekspress også da... :alien:

Back