• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Seattle og Icelandair

Dersom det er noen troest, gaar ikke LH ruta saerlig godt heller og henger i en tynn traad. Blir nok bedre naar SAS legger ned. Tilfeldig? Det tviler jeg paa. Det har garantert vaert kommunikasjon mellom Apburen og Frankfurt.
 
De har jo forsøkt seg på SFO tidligere (med innleid(?) 767) så de er jo litt kjent med vestkysten.

De strekker vel strikken for 757en også ved kraftig motvind - 3622 miles
 
Ja, det blir nok en og annen fuelstopp i Calgary eller Edmonton, men det får man tåle. Det er jo lang snutid. ^_^
 
Ser ut til at de gjør akkurat det samme til Orlando (SFB):
KEF-SFB:
24 Mar-27 Mar 17.25-21.20 . 2 . . 5 . Nonstop FI689
SFB-KEF:
25 Mar-28 Mar 19.00-06.10+ . . 3 . . 6 . Nonstop FI688

Det er vel sånn det må bli siden all trafikken deres er lagt opp etter rutene til østkysten med bytte vestfra om morgenen (6-8) og østfra på ettermiddagen (15-17).

Og 757 har de vel nok av...
 
Last edited:
So what? Det er ikke Lufthansa sitt problem at SAS ikke klarer å få sin rute å gå rundt. Etter hva jeg har hørt så var ikke SEA akkurat noen gullgruve før LH begynte å fly heller.

Den tankegangen du kommer med her, hvor tradisjon og prestisje skal være grunnlag for å opprettholde en rute er en an flere tankeganger som må, og forhåpentligvis er på vei, ut av SAS-systemet

Det er svaert gode penger aa tjene I Seattle markedet, at SAS har gitt bort butikken har ingenting med aa oppretteholde tradisjone, denne ruten legges ned pga svaert daarlig salgsarbeid I mangfoldige aar fra SAS sin side.
 
Og når det gjelder ryktene om SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om.

CK, det er jeg også. I løpet av halvannet år eller så, svinger markedet opp, og da må dere være i beredskap!
 
Men en ting som har forundret meg litt er at svært mange i Norge ikke vet at SAS flyr long-haul engang.

Svært mange nordmenn vet lite om luftfart generelt. Det er oss Forumister som vet det som bør vites ;)

Ikke mange dagene siden jeg overhørte en samtale på trikken - "er usikker på om Braathen flyr til Kr.sand nå etter at Norwegian begynte" :colgate:
 
Og når det gjelder ryktene om SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om.

Enig i mye av det du skriver, og tror vel heller ikke på en sikker død for SAS IC, uansett hvem som eier selskapet. Hvis denne skal overleve så er imidlertid SAS helt avhengig av en effektiv feed fra både Skandinavia og Polen, Tyskland og Baltikum. Destinasjoner som Krakow, hvor vi hadde mye feed til spesielt Chicago ruten har forsvunnet, og flere destinasjoner har fått rutetidene endret slik at det blir et dårlig produkt tidsmessig

En liten kuriositet som bør få noen i SAS IC til å ringe sine routeplanning kolleger på europarutene:

På CPH-SVG endres ruteplanen i disse dager slik at første avgang fra CPH om morgenen (med etterfølgende retur) blir senerelagt med 2 timer, noe som medfører at pax som kommer til CPH fra US og BKK må vente i 3-4 timer i CPH før avgang til SVG.

Retur SVG-CPH er da tilsvarende sen, noe som medfører at pax fra SVG til NY og Washington ikke lenger kan ta SK1869 (som gikk rett etter kl.1000), men må dra fra SVG allerede kl.0640, og så sitte i CPH i over 4 timer før SAS flyr videre til disse to destinasjonene!

Dette er MIDT I det som må være SAS kjerneområde (CORE SAS!) hvis SAS ønsker å beholde IC, men nå er tilbudet fra SVG så forringen at de selv med 5 daglige avganger fra SVG til CPH ikke har god nok connection til at de i det hele tatt kommer med i Amadeus sine rutealternativer fra SVG til US east coast... Fra norges oljehovedstad...!

Hvis SAS IC skal bestå så kan ikke passasjerene kastes i hendene på konkurrentene på denne måten!
 
Etter mange CO39 til EWR....... Så liiite fly de bruker...:colgate:

Hadde det samme blant flere ombord på FI til USA for noen år siden.

Gjett hvor overrasket alle SEA-farere med FI blir at det ikke en "DC 10" eller "Jumbo" dit. Det er begrep som folk fortsatt husker.. Rekker et så lite fly så langt.. ?:drunk:
 
I en 757 til Seattle kan bare være bra helt foran i flyet...men tøfft at Icelandair satser!
 
Back
Top