• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Seattle og Icelandair

At SAS legger ned Seattle er nesten grunn til å starte en folkeaksjon!

Hvorfor det? Det er slutt på den tiden at en rute kan flys pga av tradisjon og prestisje. Tjener man ikke penger på den, eller har mulighet på det innen rimelig tid så skal den bort! Så enkelt er det
 
Icelandair har vel to fordeler her. Godt koordinert feed fra OSL/CPH/ARN m.fl. via øya i havet og ikke minst et fly som kanskje er bedre tilpasset i størrelse enn A340?
 
Hvorfor det? Det er slutt på den tiden at en rute kan flys pga av tradisjon og prestisje. Tjener man ikke penger på den, eller har mulighet på det innen rimelig tid så skal den bort! Så enkelt er det

..... sånn helt tilfeldigvis når Lufthansa starter opp Seattle er det plutselig ikke grunnlag for en rute fra København? Mer enn tilfeldig spør du meg.....
 
..... sånn helt tilfeldigvis når Lufthansa starter opp Seattle er det plutselig ikke grunnlag for en rute fra København? Mer enn tilfeldig spør du meg.....

So what? Det er ikke Lufthansa sitt problem at SAS ikke klarer å få sin rute å gå rundt. Etter hva jeg har hørt så var ikke SEA akkurat noen gullgruve før LH begynte å fly heller.

Den tankegangen du kommer med her, hvor tradisjon og prestisje skal være grunnlag for å opprettholde en rute er en an flere tankeganger som må, og forhåpentligvis er på vei, ut av SAS-systemet
 
Last edited:
Tja, jeg ser ikke helt at Icelandair skal kunne hamle opp med den svært harde konkurransen som tvang SAS vekk fra SEA, med både LH, AF og BA som gir et mye bedre produkt mellom Europa og SEA enn Icelandair via REK.

Det var ingen glede å spore i HQ da LH kastet seg på FRA-SEA, og dermed tok en god del av kundegrunnlaget for SEA-ruten. Sånn er det - man er partnere, men likevel konkurrenter.
 
So what? Det er ikke Lufthansa sitt problem at SAS ikke klarer å få sin rute å gå rundt. Etter hva jeg har hørt så var ikke SEA akkurat noen gullgruve får LH begynte å fly heller.

Den tankegangen du kommer med her, hvor tradisjon og prestisje skal være grunnlag for å opprettholde en rute er en an flere tankeganger som må, og forhåpentligvis er på vei, ut av SAS-systemet

takk for den!

det at man har subsidiert en rute i 43 år høres for meg merkelig ut.

mye tyder på at SAS IC er historie anyway innen 5 år.
 
det at man har subsidiert en rute i 43 år høres for meg merkelig ut.
Det er vel ingen som sier at den har gått med tap i 43 år, men det som antydes er at den stadig har gått dårligere. I tiden med B767 på ruten og flyginger hver dag, samt bedriftsavtaler med Boeing m.fl. var det nok bedre tider for den ruta.
mye tyder på at SAS IC er historie anyway innen 5 år.
Du er vel ikke den eneste her inne som tror det.
 
Nei, man har ikke subsidiert ruten i 43, men det har aldri vært så hard konkurranse som etter at LH gikk inn og andre øke tilbudet. Jeg tror ikke alle er klar over hvor utrolig raskt det snur i flybransjen. Da jeg startet i SAS IC i april i fjor pekte alle pilene oppover, fly nr 12 skulle inn i flåten og både DEL, DXB og muligens SFO var på gang. Så tanket markedet fullstending! Det er nesten som å skru på en bryter. Alt man trodde på kan på uker bli snudd helt på hodet. Først hadde vi oljeprissjokket, og selv om inntektene økte noe helt enormt hjalpt det fint lite da kostnadene for å sende flyene avgårde tok helt av (no pun intended). Så falt oljeprisen, menda forsvant etterspørselen og betalingsvilligheten. Først fra USA, så fra Asia og så fra Skandinavia.

I den situasjonen hele bransjen er, og kanskje særlig mindre selskaper som SAS, kan man ikke holde på ruter som ikke kan bære seg økonomisk. Den tiden da man kunne tåle store tap i en periode mens man ventet på bedre tider, eller kunne regne med at høysesongen skulle redde lavsesongen er over. Vi snakker om at det er lavere etterspørsel i Skandinavia, men i USA har det tørket helt ut til tider. Det er dramatisk fall i etterspørsel etter flyreiser så vel som det meste annet. Jeg håper selvsagt at vi får bedre tider, bedre konkurranseevne og en mindere drepende konkurranse fra De Store Guta, som gjør at man kan gjenåpne SEA og få på plass andre ruter også, men dette er virkelig ikke tiden for det. Den eneste måten man kan overleve i denne situasjonen, er å sette "tæring etter næring" og snu enhver stein slik at man står styrket og klar når pilene begynner å peke oppover igjen. Det vil de - det er bare et spørsmål om når. (og jeg er redd det ikke er rett rundt hjørnet).

Og når det gjelder ryktene om SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om.
 
Last edited:
Nei, man har ikke subsidiert ruten i 43, men det har aldri vært så hard konkurranse som etter at LH gikk inn og andre øke tilbudet. Jeg tror ikke alle er klar over hvor utrolig raskt det snur i flybransjen. Da jeg startet i SAS IC i april i fjor pekte alle pilene oppover, fly nr 12 skulle inn i flåten og både DEL, DXB og muligens SFO var på gang. Så tanket markedet fullstending! Det er nesten som å skru på en bryter. Alt man trodde på kan på uker bli snudd helt på hodet. Først hadde vi oljeprissjokket, og selv om inntektene økte noe helt enormt hjalpt det fint lite da kostnadene for å sende flyene avgårde tok helt av (no pun intended). Så falt oljeprisen, menda forsvant etterspørselen og betalingsvilligheten. Først fra USA, så fra Asia og så fra Skandinavia.

I den situasjonen hele bransjen er, og kanskje særlig mindre selskaper som SAS, kan man ikke holde på ruter som ikke kan bære seg økonomisk. Den tiden da man kunne tåle store tap i en periode mens man ventet på bedre tider, eller kunne regne med at høysesongen skulle redde lavsesongen er over. Vi snakker om at det er lavere etterspørsel i Skandinavia, men i USA har det tørket helt ut til tider. Det er dramatisk fall i etterspørsel etter flyreiser så vel som det meste annet. Jeg håper selvsagt at vi får bedre tider, bedre konkurranseevne og en mindere drepende konkurranse fra De Store Guta, som gjør at man kan gjenåpne SEA og få på plass andre ruter også, men dette er virkelig ikke tiden for det. Den eneste måten man kan overleve i denne situasjonen, er å sette "tæring etter næring" og snu enhver stein slik at man står styrket og klar når pilene begynner å peke oppover igjen. Det vil de - det er bare et spørsmål om når. (og jeg er redd det ikke er rett rundt hjørnet).

Og når det gjelder SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om.


nei, det var jo noen andre som antydet at SEA handlet kun om gammelmodig prestisje. Og jeg ser poenget ditt for all del at verden er inne i en periode man skjelden har sett maken til.

Men en ting som har forundret meg litt er at svært mange i Norge ikke vet at SAS flyr long-haul engang.
 
SAS tilpasser seg og konsoliderer seg raskere og mer omfattende enn hva jeg har sett tidligere. Det er bra! Så får vi håpe at de er tidlig ute med satsninger når pilene peker riktig vei igjen også...
 
Ikke så rart. Når var sist du så en reklame kampanje i Norge på linje med KLM, Finnair eller Lufthansa for ruter utenfor Europa?
 
Det er offidielt .. fire ganger i uka fra 22. juli.

1 FI 681 1356 KEF SEA 1700 1745 0 22JUL09 24OCT09 75W 7:45

1 FI 680 2467 SEA KEF 1630 0645+1 0 23JUL09 24OCT09 75W 7:15

Pussig routing ... maskinen skal staa nesten et doegn. Kanskje de har plukket opp en charterkontrakt ogsaa?
 
Ja, det gjør de. Mulig de finner det mer lønnsomt enn å ha crew liggende lenger. På den annen side pådrar de seg tauingskostnader som nok er på høyde med hotellkostnadene og vel så det ... Men på den tredje side så ville de nok å problemer med connection fra Island med avgang 2030 eller deromkring ..
 
Last edited:
Med fire flighter i uka måtte vel en del crew bodd to netter, så da ville det fort gått med 2-3 crew for den ene ruta. (Hotellkosten er vel liten i forhold til diett og lønn, og noen har vel regnet på det) Som du sier, hvis de ikke rekker den nattlige utvekslingen av pax på Island så er det jo liten vits i å fly.
 
Back
Top