SK SE-RSC - status

SE-RSC, som är den A350 som ska lämna SAS flotta enligt Chapter 11-dokumenten, flögs idag från ARN till LDE/LFBT Tarbes-Lourdes-Pyrenees Airport i Frankrike, antagligen för långtidslagring.

SE-RSB, som har stått på CPH sen i början på september, flögs samtidigt till ARN.
 
.. og kommer nå tilbake. Skal etter planen tilbake i drift 21. januar.

Ikke så overrasket. Trafikprogrammet kan kun gå op med min 4 A350.
Spændende hvad det betyder ift sommer 2024, at LN-RKR også er tilbage. Det er +1 ift sommeren 2023 samt at AAL/GOT-EWR er nedlagt.
 
Ikke så overrasket. Trafikprogrammet kan kun gå op med min 4 A350.
Spændende hvad det betyder ift sommer 2024, at LN-RKR også er tilbage. Det er +1 ift sommeren 2023 samt at AAL/GOT-EWR er nedlagt.

Men LN-RKR tilbake så betyr det vel bare man slipper wetlease en A330 sommeren 2024 ;)
 
Er det stadig planen at SE-RSC skal tilbage i drift hos SAS i januar 2024?

I følge fleet plan i Q4 interim report, så kommer der ingen A350 ind i flåden i Regnskabsåret 2024.
 
Uppenbarligen blev det ju inte så.



Något som är väldigt skumt är att SE-RSC nu är helt borta från det svenska luftfartygsregistret online (https://etjanster-luftfart.transportstyrelsen.se/sv-se/sokluftfartyg), den står inte ens som avregistrerad längre, vilket inte brukar vara fallet.

Om så inte är fallet kommer SAS knappast att kunna utföra sitt sommarprogram. Med utökning på både Tokyo och Shanghai samt planerad trafik med 350 till både Boston och Los Angeles klarar man sig inte med de tre 350 man har i flottan idag.
Eller har det gjorts några ändringar i sommarplanen den senaste veckan?
 
Om så inte är fallet kommer SAS knappast att kunna utföra sitt sommarprogram. Med utökning på både Tokyo och Shanghai samt planerad trafik med 350 till både Boston och Los Angeles klarar man sig inte med de tre 350 man har i flottan idag.
Eller har det gjorts några ändringar i sommarplanen den senaste veckan?

Jeg er booket med SK931, CPH-LAX, den 23. mai, og denne er satt opp med A330. Har vært flere endringer av rutetid og senest materiell for denne bookingen.
 
Jeg er booket med SK931, CPH-LAX, den 23. mai, og denne er satt opp med A330. Har vært flere endringer av rutetid og senest materiell for denne bookingen.

Jag tittar på SAS tidtabell för SK931 just nu - och där ser det ut som att Airbus 350 sätts in efter att Bangkok-linjen gör uppehåll, från den 22 april.
Däremot är en kort period i maj tursatt med Airbus 330 (15 maj - 25 maj)

Detta kan förstås ha olika förklaringar, till exempel eftersläpning i planeringen eller att en 350 ska in på något planerat underhåll.

Samma förändring gäller för övrigt på Boston-linjen.

Från söndag 26 maj och åtminstone till och med augusti i sommar ligger dock Airbus 350 på både Los Angeles och Boston.
 
Nå får man se. Ikke alltid alt på internett er korrekt.
FlightGlobal mener noe helt annet ja...

But in a 7 February filing SAS’s representatives state that the carrier has “since experienced a business need for additional widebody aircraft”, and negotiated “improved economic terms” for their lease.

According to the filing, the carrier has a “commercial need” to accept delivery of the aircraft on 15 February and place it into service “as soon as practicable”. It identifies the lessor as Cayman Islands entity AAA A350.
https://www.flightglobal.com/airlin...hed-during-fleet-restructuring/156844.article
 
Back
Top