DY SE-RRC/LN-DYC - status

Re: LN-DYC - status

Orker ikke hylinga hvis jeg gjør det ... men det er sikkert noen som tar den til helgen.
 
Re: LN-DYC - status

tikken_manus-bj%c3%b8rn_k_large.jpg


Norwegian selv har da et bilde - og det er fra avduking hvor Tikken Manus (95), enken etter Max Manus, var til stede.

http://www.norwegian.no/om-norwegia...pressroom=no;ee0f6538e0cbfa0c1c263411f5f7e46c
 
Re: LN-DYC - status

Moro at Norwegian er så flinke til å finne helter til halene sine! Denne pressemeldingen avslører dessuten noen av de vi kan vente oss på halene fremover:

Nye norske, svenske og danske halehelter: Max Manus halehelt på Norwegians nyeste fly

2010-03-11

Norwegian skifter ut flyflåten løpende med nye Boeing 737-800 maskiner. De nye flyene får både svenske, danske og norske halehelter. Norwegians aller nyeste fly – levert fra Boeing fabrikken for få dager siden - har fått Max Manus på halen. - Fantastisk hyggelig, sier Tikken Manus (95).

Sammen med flere familiemedlemmer var enken Tikken Manus til stede da Norwegian i går kveld ”avduket” den aller siste halehelten, Max Manus på Gardermoen. Det nye flyet blir om få dager satt inn i ordinær trafikk.

- Vi synes det er svært hyggelig og en ære at Max kommer på halen på Norwegians fly, sier Tikken Manus. – En ære for oss også, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian, som mottok familien.

Max Manus kommer i godt selskap med blant annet Erik Bye, Edward Grieg, Ole Bull, Henrik Wergeland, Edward Munch, Henrik Ibsen, Gustav Vigeland, Camilla Collett, Kristian Birkeland, Bjørnstjerne Bjørnson og Sam Eyde.

Svenske og danske helter

Norwegian har nå til sammen 86 ruter i salg i Danmark og Sverige. Flesteparten av de nye rutene som ble etablert i løpet av 2009 var i de to skandinaviske landene. Det er derfor helt naturlig at Norwegians fly også har svenske og danske halehelter.

Greta Garbo, Carl von Linné og Anders Celsius er de første svenske heltene på Norwegians fly, mens Ludvig Holberg og Piet Hein er de første danske heltene. Senere denne våren kommer nye fly med Selma Lagerlöf og Evert Taube, samt HC Andersen og Tycko Brahe.

Foto:

Tikken Manus og Bjørn Kjos foran Max Manus – Norwegians aller nyeste egeneide 800 maskin.

Foto: Hans Kristian Riise.

Kontaktpersoner:

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf. 48 99 44 40

Markedsdirektør Åsta Braathen, tel 93 42 66 07
 
Re: LN-DYC - status

"skifter ut flyflåten løpende" - pffffff yeah right. KK"Fail" er vel på full retur til Norge, så ikke kom her og kom her ogpåstå at oddsen for å treffe på en nytt og behagelig 738'er er større enn å treffe på en sliten og ubehagelig 733'er at the present time. (Ja det går vel strengt tatt mer på selve interiøret enn flyets alder - detaljer detaljer.....) De er nå flinke til å bruke media på en lur måte, jo flere gang man leser noe jo mer tror man på det - uansett hvor usannt det kanskje er ;)
 
Re: LN-DYC - status

Polaris da, Norwegian påstår ikke heller "at oddsen for å treffe på en nytt og behagelig 738'er er større enn å treffe på en sliten og ubehagelig 733'er at the present time" - det er din påstand. Problemet til Norwegian er rimelig delikat og uvanlig for dagens luftfartsindustri, passasjertilstrømningen er så stor at nye 800 ikke kan leveres hurtig nok til både tilfredsstille de nye passasjerer og en plan lagt for utfasingen av 300-maskinene. Selvsagt setter Norwegians passasjerer først, og det innebærer at det fremdeles vil være mulig å fly med 737-veteraner. Ut på høstparten i år kan kanskje forholdet mellom 300 og 800 bli 1:1?
 
Re: LN-DYC - status

Så fint at de tar med en av de som sprang rundt og lekte krig i nordmarka (ja jeg vet at det er satt på spissen), så forventer jeg at de tar med en partisan i neste omgang. Men seierherrene skriver som kjent historien, og Norwegian følger den opp: helgendyrkelse av de som oppererte i sør-norge på Londons ordre, og mistenksomhet og overvåking ovenfor de som hjalp den røde arme til å frigjøre halve Nord-Norge. For Norwegian kommer aldri til å klistre en partisan på halen, arrester meg viss det viser seg at jeg tar feil en vakker dag.
 
Re: LN-DYC - status

Så fint at de tar med en av de som sprang rundt og lekte krig i nordmarka (ja jeg vet at det er satt på spissen), så forventer jeg at de tar med en partisan i neste omgang. Men seierherrene skriver som kjent historien, og Norwegian følger den opp: helgendyrkelse av de som oppererte i sør-norge på Londons ordre, og mistenksomhet og overvåking ovenfor de som hjalp den røde arme til å frigjøre halve Nord-Norge. For Norwegian kommer aldri til å klistre en partisan på halen, arrester meg viss det viser seg at jeg tar feil en vakker dag.

Den kommentaren synes jeg var ufin og historieløs.
Når du kan beskrive Max Manus som "en av de som sprang rundt og lekte krig i Nordmarka" synes jeg du har lite respekt for historien!:old
Spar oss for slikt en annen gang, plis!

BF:angry:
 
Re: LN-DYC - status

Hadde jeg vært ansvarlig for flyhalehelter ville jeg vært ytterst forsiktig med såkalte krigshelter, og spesielt slike fra 2. verdenskrig.

Der det dreier seg om kunst, litteratur, vitenskap, idrett og oppdagelser er det helt uproblematisk å hedre dyktige utøvere, noe vi også gjør på våre pengesedler.

Men hvor blod og drap er involvert, der er det også forbitrelse og sorg, og våre gode krigshelter her hjemme var verken feilfrie eller veloverveide i alt de gjorde, og de forårsakte også intetanende, uskyldige nordmenns død.

Og ikke vant de krigen heller, bidrog knapt, i motsetning de mange tusen uteseilerne som landet helst ikke ville vite av etterpå.
 
Re: LN-DYC - status

Godt å se at det at jeg tok hardt i tjente sin hensikt, nemlig at folk tenker over hva dette egentlig er og det er også fint å se at DCHalvorsen har tatt poenget. Jeg vet godt at "gutta på skauen" gjorde viktige ting, men hvem som i ettertid har blitt opphøya som reine helgenfigurer er politisk. Derfor er det fortsatt politisk når man velger å hedre en av "gutta på skauen", ikke kommunistene som også sørpå sto for sabotasjer, partisanene i nord som ga vital informasjon til den røde arme eller krigsseilerne som er nevnt av DCHalvorsen. Og så lenge dette er noe med politisk brodd, bør en vokte seg vel for å bruke noen til et slikt formål. Knut Hamsun er noe av det fremste vi har i norsk litteratur, han ville vært sjølsagt på en flyhale hadde det ikke vært for det politiske aspektet.
 
Re: LN-DYC - status

Hva er problem med å ha Knut Hamsun på en flyhale? Ingen er perfekt og det er så lenge siden.. Halve Sverige var jo nazister, men vi tilga de og.. Er ikke dette bare å være smålig?
 
Re: LN-DYC - status

Det er ingen grunn til å opprette en rute til Tel Aviv og forsøke å lande med det flyet, det er ihvertfall sikkert.
 
Re: LN-DYC - status

Jeg sa ikke at jeg er i mot å ha Knut Hamsun på en flyhale, jeg sa bare hvorfor han ikke er det.
 
Re: LN-DYC - status

Da er også LN-DYC på veg hjem fra BOH etter å ha fått et nytt strøk maling(?) som sine søsken DYA og DYB. Men hvorfor får disse ny lakk? De ser da ikke så blekede ut, og de er alle over alderen for hvor lenge en 737 skal være i Norwegian i følge dem selv på 7 år.

her er et bilde av DYC som ble lastet opp i dag, men som jeg går ut ifra er fra før den ble lakkert på nytt mtp at Max Manus er så bleket. og hvis det stemmer, så er det da bare nødvendig å foliere på halehelten på nytt. hmm, noen som vet årsaken?
bilde tatt av Tony Guest.
LN-DYC : Boeing 737-8JP (WL) : 'Max Manus' by Tony Guest, on Flickr
 
Re: LN-DYC - status

Da er også LN-DYC på veg hjem fra BOH etter å ha fått et nytt strøk maling(?) som sine søsken DYA og DYB. Men hvorfor får disse ny lakk? De ser da ikke så blekede ut, og de er alle over alderen for hvor lenge en 737 skal være i Norwegian i følge dem selv på 7 år.

her er et bilde av DYC som ble lastet opp i dag, men som jeg går ut ifra er fra før den ble lakkert på nytt mtp at Max Manus er så bleket. og hvis det stemmer, så er det da bare nødvendig å foliere på halehelten på nytt. hmm, noen som vet årsaken?

Stämmer att den har fått ny lack. Anledningen är helt enkelt för att det behövdes. En lackering håller mellan 5-8 år, och dessa plan närmar sig slutet av det. Dom var dels blekta (speciellt på nosen), men efter så här många år börjar lackeringen också att flagna på andra platser på planet. Så man lackerar om planen dem för att skydda skrovet. Resten av LN-DYx-serien kommer också målas om och planen blir kvar i flottan ett tag till. Till skillnad mot LN-NOx och LN-NIx så är DY-serien ägd av Norwegian och inte leasad. Kanske är en anledning till att man har kvar dom.
 
SE-RRC (ex. DYC) debuterer da på DY4103 ARN-OSL 31/10. Den blir da værende på OSL fremover uken.
 
Skyliner melder denne sendes til SNN i dag, før den tilslutt skal til Aeromexico

Boeing 737 -8JP 39164 3196 SE-RRC Merx Aviation Services ferried 15apr21 OSL-SNN prior delivery to AeroMéxico
 
Back
Top