Scissor hub?

RIBRO

ScanFlyer Gold
Er det noen her som kan gi en god forklaring på hva en "scissor hub" er for noe? Finnes det en god beskrivelse på dette?

Leste dette: "Jet Airways has had a scissors hub at Brussels Airport in Belgium for onward trans-atlantic connections to Canada and the United States."
 
Scissor hub er når man feeder hjemmemarkedet inn til en mini hub i et annet land, for så og tilby videreforbindelser videre derfra. For Jet Airways på BRU betyr det at de flyr dit fra både BOM og DEL. I tillegg til lokaltrafikk, så stokkes passasjerene om i BRU og flyene fortsetter videre til henholdsvis YYZ og EWR.
Primært har det vel vært brukt der rekkevidde har vært en utfordring, men de muliggjør også og kombinere flere destinasjoner som kanskje hver for seg kanskje ikke hadde gått like bra

Andre eksempler på dette er Qantas på LAX, hvor de flyr inn fra MEL, SYD og BNE, men hvor et av flyene fortsetter til JFK. Ditto så var jo SIN en slik hub for dem hvor de fløy inn fra flere Australske byer også ble passasjerene som skulle videre stokket om og flyene forsatte mot Europeiske destinasjoner
 

Attachments

  • scissor.JPG
    scissor.JPG
    68.4 KB · Views: 392
Someone har jo en grei forklaring, men det trenger ikke være et annet land. Kort forklart er det en sekundærhub hvor 2 eller flere flyruter krysser (som i en saks) og fortsetter videre etter at de "korresponderer" på bakken. Normalt har ikke selskapet fly fast stasjonert der.
 
Flott, takk for bra svar. Det var noe á la det jeg tenkte, men greit å få "professional expertise" på dette. :)
 
Novair benyttet for endel år siden Las Palmas (LPA) som "Scissor hub" mellom Oslo/Stockholm og Natal/Recife. To Airbus 321 fløy fra henholdsvis ARN og OSL til LPA, der stokket man om på passasjerene og fløy så videre til REC og NAT. Man byttet også crew på LPA og det crewet som kom på i LPA fløy turnaround til REC og NAT (Såvidt jeg husker så er det litt kortere å fly LPA - NAT/REC en OSL-LPA.)
 
De flyr fortsatt Dehli/Bombay - Brussel - Newark/Toronto iflg Amadeus ..

Jeg antar at de bytter crew i BRU. Opereres alle disse flygningene med indisk personell (eller tilsvarende for andre liknende operasjoner; dvs. man bruker personell fra opprinnelseslandet til selskapet)?
 
Ja, å fly mer enn ett leg med så lang flytid går ikke. De 'hopper' nok leg for leg med 24 timers stopp etter hvert leg. Om det ikke er indere blir jeg svært forbauset ...
 
Back
Top