• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Scanorama des 09 - SAS flåten og Viking navn.

Hickok

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Re: Scanorama des 09 - SAS flåten og Viking navn.

Det er nok fordi Sigurd Munn var en Viking!!! :colgate:

BF:cool2

Måtte de resterende maskinene bli døpt om...få Viking navn på hele flåten - i løpet av 2010.

Måtte de resterende maskinene bli døpt om...få Viking navn på hele flåten - i løpet av 2010.

Hvorfor det? Er det ikke siste rest av BU som forsvinner, da? Må innrømme at jeg har en viss ømhet for ex-BU navnene, fordi de er relatert til en bestemt historisk viking - i motsetning til "hvilken som helst viking ved navn Eirik".

Som ung flyentusiast koste jeg meg mye med På Norske Vingers oversikt over Braathens' kongerekke. Sukk, så mange minner. :)

Last edited:

Vet dere, fanns det en viking med navn Cecilia, Saga eller Elisabeth?

Smart trekk fra SAS å døpe om alle de tidligere BU-maskinene med intetsigende Viking-navn, så har Kjos'ern en fin navnerekke til sin IC-flåte.

Jeg er da spent på om det faktisk fantes en Huge Viking, som var navnet på en av SAS sine jumboer, eller om man bare bedrev ordspill? :p

-A

Ja det kan bli spennende å se hvilke andre farger enn hvitt det blir på DY`s langdistanseflåte... DY har jo gitt eurowhite en ny versjon med sine Real White Tails ... Navnene fra BU må de gjerne bruke... samt flagget men det passer vel ikke like bra i danmark og Sverige?

Hvor mange / hvilke av ex-BU navnene er det som fremdeles flyr? Sigurd Munn har vi avklart. Selv har jeg i år fløyet
LN-TUI Kristin Knutsdatter
LN-TUD Margrete Skulesdatter
LN-BRE Håkon V Magnusson
LN-BRK Magnus Barfot
LN-BUF Magnus den gode
LN-BRV Håkon Sverresson

Last edited:

Hvor mange / hvilke av ex-BU navnene er det som fremdeles flyr?
Tror det beste spørsmålet er hvor mange som er borte... Det er vel ikke så mange av de maskinene som er blitt faset ut.

Tror det beste spørsmålet er hvor mange som er borte... Det er vel ikke så mange av de maskinene som er blitt faset ut.

Ja, det slo meg også at det er mange igjen. Heldigvis, sier jeg. Finnes det et sted hvor man enkelt og greit kan se en noenlunde oppdatert liste over dagens flåte (med navn), uten at man må vite reg. nr eller flytype?

Vet dere, fanns det en viking med navn Cecilia, Saga eller Elisabeth?

Den danske/norske/svensk utgaven av Cecilia er Sidsel/Sissel/Sissela/Silje/Sille, med andre ord Cecilia er ikke noe vikingnavn.

Elisabeth er helt klart ikke noe vikingnavn, skandinaviske varianter er Elise, Else/a, Lise/a og Ella.

En vikingsaga ja, men Saga Viking muhahahaha

Javisst, Cecilia og Elisabeth er navner som kommer fra Sydeuropa... Mens Saga Viking er dog SE-DTR :)

To MD-90 hadde ogsa ryske vikinganavner Igor og Oleg.

Og Dana Viking, som stryrte? Er det navnet fra norden eller hva?

Jeg er da spent på om det faktisk fantes en Huge Viking, som var navnet på en av SAS sine jumboer, eller om man bare bedrev ordspill? :p

-A

I flg. Wikipedia er Huge et navn avledet av Hugo, som igjen kan spores tilbake til det norrøne Hugr, så dette er ikke noe de fant på for å prise jumboen!

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Hugo

:google

Back