• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Scanorama des 09 - SAS flåten og Viking navn.

Re: Scanorama des 09 - SAS flåten og Viking navn.

Jeg er da spent på om det faktisk fantes en Huge Viking, som var navnet på en av SAS sine jumboer, eller om man bare bedrev ordspill? :p

De valgte selvfølgelig bare neste viking på lista, og der var tilfeldigvis Huge, eller noe.

Huge er skikkelse fra norrøn mytologi, og dukker opp i fortellinga om Tors reise til Utgard i Snorres Edda. Tors tjener Tjalve kappløper med Huge, som viser seg å være Utgard-Lokes tanke.

(Noen annen Huge finner ihvertfall ikke jeg.)

Jeg er da spent på om det faktisk fantes en Huge Viking, som var navnet på en av SAS sine jumboer, eller om man bare bedrev ordspill? :p

-A

Det var et ordspill. SAS kunne ikke dy seg.

Alle Viking-navnene er tatt fra Snorres Kongesaga, bortsett fra en del av de svenske, som kommer fra Ynglingesagaen.

De ekte vikingene var stort sett dansker og nordmenn.

Huge er skikkelse fra norrøn mytologi, og dukker opp i fortellinga om Tors reise til Utgard i Snorres Edda. Tors tjener Tjalve kappløper med Huge, som viser seg å være Utgard-Lokes tanke.

(Noen annen Huge finner ihvertfall ikke jeg.)

Du har rett, men han var ingen Vikingkonge. Da 747 kom dengang hadde alle DC-8´erne kongenavn. Det var utfordringen med Huge. Tror han var en trell faktisk :lol:

Tror han var en trell faktisk :lol:

Det kan vel stemme.

Nå finner jeg riktignok et par Huge som er jarler i Magnus Berrføtts saga, Huge Prude og Huge Digre. Det er jo ikke så ofte man overlever å være nevnt i en saga, og her gikk det også blodig for seg ved et slag i Angelsey:
I Ongulsund høvdingen voldte
at Huge Prude lot livet;
der våpen fòr fram og tilbake,
fort fløy pila fra buen.

Nå var vel både Huge Prude og Hugo Digre normannere, så jeg er litt usikker på om man kan kalle dem vikinger.

I flg. Wikipedia er Huge et navn avledet av Hugo, som igjen kan spores tilbake til det norrøne Hugr, så dette er ikke noe de fant på for å prise jumboen!

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Hugo

:google

Utgards-Loke (jotne som også er kjent som Skryme) overtalte Hug(e) til å kappløp med Tjalve (Þjalfi) og Hug(e) vant.

.... Finnes det et sted hvor man enkelt og greit kan se en noenlunde oppdatert liste over dagens flåte (med navn), uten at man må vite reg. nr eller flytype?

Det offisielle luftfartøyregisteret kan man iallfall to ganger i året få oversikt over hvilke LN-BR_ LN-BU_ og LN-TU_ som fortsatt er på norsk register. Slik så det ut 1. juli (uten info om kongenavn):

LN-BRE
LN-BRH
LN-BRI
LN-BRJ
LN-BRK
LN-BRM
LN-BRO
LN-BRQ
(LN-BRR ble slettet 30. september)
LN-BRS
LN-BRV
LN-BRX
LN-BUC
LN-BUD
LN-BUE
LN-BUF
LN-BUG
LN-TUA
LN-TUD
LN-TUF
LN-TUH
LN-TUI
LN-TUJ
LN-TUK
LN-TUL
LN-TUM (hadde jeg glemt, ja)

Og det har vel ikke skjedd mer enn en slettelse siden da?
Neste oppdatering kommer i begynnelsen av januar.

Last edited:

Nå finner jeg riktignok et par Huge som er jarler i Magnus Berrføtts saga, Huge Prude og Huge Digre.

Huge Digre er et perfekt navn om SK skulle ha ansakffet A380!

Verken Sigurd Munn eller Magnus den Gode regnes som vikinger. Konge, men ikke viking. Vikingtiden regnes ca 800 - 1050 (definitivt slutt 1066, Hastings)

Strike Out LN-BRS from your list, register is deleted, aircraft returned to owner

Strike Out LN-BRS from your list, register is deleted, aircraft returned to owner

Så hvilke 737-500 har egentlig gått ut av flåten? Jeg ser at LN-BRX og LN-BRO, som tidligere var avskrevet, fortsatt flyr for SAS.

Så hvilke 737-500 har egentlig gått ut av flåten? Jeg ser at LN-BRX og LN-BRO, som tidligere var avskrevet, fortsatt flyr for SAS.

Hvem avskrevet dem???

Det er aldri smart a höre pa noe av de usikre kilder her. Bekreftet er disse 2 (BRR & BRS), evaluert ble ytterligere 3, men det ble det ingen av. Fovörig ble ingen av de 2 fly du nevnte iblant de som ble evaluert ut.

Facts are facts, and rumours are Speculatius:colgate:

Back