Scanor , last flight sept 30 (?)

Jeg vet hvor 501/502 befinner seg i luftrommet, men ikke noe så udefinerbart som Scanor 4489 eller hva slags j**** callsign de har for tiden.
Så vidt jeg har fått med meg, så strykes som regel det første tallet i ICAO-sammenheng. Det er kun IATA/flightnummeret som vises til PAX og på billetten.
SK4489 blir "Scanor 489".

Someone: Gradvis dreining fra rester fra Braathens/SAS, SAS Braathens, SAS Norge og til SAS er hva jeg siktet til! Altså at man har mistet mer og mer av hva man forbinder og forbant med Braathens.

"Scanor 386 da har vi snakket med Bodø, new callsign is Scandinavian 386, so Scandinavian 386 check in with new callsign on Bodø 125.7"

"JAAAAAAAAAAAAAAAAA, takk for det! Bodø 125.7 Scandinavian 386"

Da var det et faktum.

"Scanor 386 da har vi snakket med Bodø, new callsign is Scandinavian 386, so Scandinavian 386 check in with new callsign on Bodø 125.7"

"JAAAAAAAAAAAAAAAAA, takk for det! Bodø 125.7 Scandinavian 386"

Da var det et faktum.

Ja....jeg fløy SK386. Klokken var 2 minutter over midnatt når Oslo kom med den meldingen.

Må innrømme at vi har savnet "Scandinavian" helt siden vi måtte ta i bruk "Scanor".

Det var jammen på tide :up:

Så vidt jeg har fått med meg, så strykes som regel det første tallet i ICAO-sammenheng. Det er kun IATA/flightnummeret som vises til PAX og på billetten.
SK4489 blir "Scanor 489".

I starten var det første sifferet med, men det ble fjernet pga mulighet for "callsign confusion". Det var helt unødvendig da "alle" Scanor startet med 4 en periode. Spørsmålet er om det er tilbake nå??

I starten var det første sifferet med, men det ble fjernet pga mulighet for "callsign confusion". Det var helt unødvendig da "alle" Scanor startet med 4 en periode. Spørsmålet er om det er tilbake nå??

Ser ut som om noen flighter fortsatt vil ha et 4-tall foran.

Ser ut som om noen flighter fortsatt vil ha et 4-tall foran.

Ja, som jeg skrev lenger opp kommer man til å videreføre flightnummer merd et 4-tall først, men disse går gradvis bort. SAS Norge, SAS Norway og (BU) er borte allerede. Husk ellers at SAS har brukt vanlige flightnumre også som SAS Norge - f.eks. på Oslo-Bergen der man har hatt 2XX-flightnumre.

Mye forsinkelser idag pga omleggingen

Mulig, men både SK og DY sliter med/på OSL i dag ?

osl-sk-dy-day.png

Nå har de problemer med både bemanning og radar i/på Røyken ATCC, så på Gardermoen har det hele morgenen vært holding 10-15 minutter.

Disse 5XX-flyvningene til Storbritannia brukes vel av SAS i Danmark nå, inkluder 500 og 501. SAS i Norge har 8XX fra Oslo til Storbritannia, og ikke 4XXX.

Disse 5XX-flyvningene til Storbritannia brukes vel av SAS i Danmark nå, inkluder 500 og 501. SAS i Norge har 8XX fra Oslo til Storbritannia, og ikke 4XXX.

De numrene har danskene alltid hatt. OSL-LHR hadde 509-514 pluss noen 15xx-numre .. vestlandet hadde 515-520 .. ARN 521- og utover ...

507 var vel FBU-LGW i sin tid ... brukes nå av GOT .. 509/510 går CPH-LCY for tiden .. 511-514 ser ut til å være ledig ..

De numrene har danskene alltid hatt. OSL-LHR hadde 509-514 pluss noen 15xx-numre .. vestlandet hadde 515-520 .. ARN 521- og utover ...

507 var vel FBU-LGW i sin tid ... brukes nå av GOT .. 509/510 går CPH-LCY for tiden .. 511-514 ser ut til å være ledig ..

Det var den gang det gikk an å huske hva som var hva av flightene og vite når tid på døgnet de gikk.
Parene 515-516 og 517-518 var flighter jeg var stamgjest på sytti , åttitallet og inn på nittitallet.
Folk husket flight nummer og når flightene gikk i motsetning til i dag hvor det komplett umulig å huske flightnummer, kun tidspunkter for avgangene.
518 var en kveldsflight med høy partyfaktor.Særlig på attitallet etter Jannebølgen startet.
Var det fullt var det alltid et klappsete å få tak i.på 517 utgående fra SVG var omtrent likedan.
Fatter'n til Leorim var ekspert på å få alle med.

Moro å se at maskinene blander seg. Akkurat nå er LN-RRC, fra tidligere SAS Sverige, på vei fra Oslo til London. Dagen startet med Oslo-Bergen etter nattstopp og har fortsatt med Oslo-Frankfurt-Oslo.

Dette vil vel bety at SAS også får en mye bedre utnyttelse av flyflåten? Kanskje man kan sette 1.oktober 2009 som datoen da SAS snudde skuta ;)

Da ser jeg på flightplanen til SK4407 fra TOS til OSL i morgen å den ser slik ut:

DEPARTURE: ENTC
DESTINATION: ENGM
CALLSIGN: SAS4407
SOURCE: FPL
EOBT: 0910010445
ROUTE: MOLON DCT GILEN UT65 MAVIP UN150 MES

Så er en realitet...SAS4407 flyr den som i morgen ja..:(

RIP Scanor
Hvor finner en flightplans for innenriks? Ligger dette offentlig eller er man nødt å ha spesielle tilganger?

Back