Scanor , last flight sept 30 (?)

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Om det ikke blir uregelmessigheter i morgen blir da SK4059 OSL-SVG siste Scanor flight, eller er det noen som lander senere ?

Og SK386 OSL-TRD lander 00:35. De blir vel derfor en av de to som blir siste BU landing.

Det kommer sikkert en flightplan der de har filet feil.. Det skjedde hvertfall med BRA et par uker etter de "forsvant". :)

Litt synd, kjappere å si scanor enn scandinavian.. :p

Ja da er vi tilbake til der SAS var for 5-6 år siden. Hva har så dette kostet?
Uansett, det skal bli godt å kalle seg det samme som resten av SAS. No more "Scanwhore".

Ja da er vi tilbake til der SAS var for 5-6 år siden. Hva har så dette kostet?

Lindegaard-stuntet har visstnok kostet noe nærmere 7 milliarder SEK siden oppsplittingen, stort sett i tapte kunder og konflikter internt.
Mot slutten av min tid på MD-80 fløy jeg med en norsk styrmann. Hans mor jobbet i ledelsen på Haukeland Sykehus i Bergen. Da hun skulle på et seminar i Beijing, ville hun gjerne fly med SAS BGO-CPH-PEK og retur. Hun tok kontakt med SAS.no og fikk kun denne ene løsningen: BGO-OSL-FRA-PEK, Selv ikke det reisebyrået de vanligvis bruker, klarte å få til den ønskede ruten. Grunnen var at det var SAS.dk som opererte BGO-CPH, og ingen av disse rutene kunne man få frem i SAS.no. Hadde hun søkt på wideroe.no, så hadde problemet vært løst, men hvordan kan helt vanlige kunder vite det?
Enden på visa ble at hun reiste med AY istedet. Det må ha vært titusener av liknende tilfeller, minst to av medlemmene i min Rotaryklubb er ansatt i firmaer som ikke bruker SAS hvis de kan unngå det. Bl.a. Veritas, som var en flittig bruker av Shanghai-ruten vår før den ble nedlagt, så brukte de stort sett ARN-PEK-ruten, men der ble ca: 75% av avgangene innstilt og de ble booket via CPH. Nå flyr også de primært AY. Vi trenger ikke konkurrenter med den ledelsen vi har hatt de siste 8-10 årene. Spenne bein på oss selv klarer man alldeles utmerket i dette bolaget.

Da ser jeg på flightplanen til SK4407 fra TOS til OSL i morgen å den ser slik ut:

DEPARTURE: ENTC
DESTINATION: ENGM
CALLSIGN: SAS4407
SOURCE: FPL
EOBT: 0910010445
ROUTE: MOLON DCT GILEN UT65 MAVIP UN150 MES

Så er en realitet...SAS4407 flyr den som i morgen ja..:(

RIP Scanor

Da ser jeg på flightplanen til SK4407 fra TOS til OSL i morgen å den ser slik ut:

DEPARTURE: ENTC
DESTINATION: ENGM
CALLSIGN: SAS4407
SOURCE: FPL
EOBT: 0910010445
ROUTE: MOLON DCT GILEN UT65 MAVIP UN150 MES

Så er en realitet...SAS4407 flyr den som i morgen ja..:(

RIP Scanor

SAS skal vel fortsatt bruke en del av de gamle rutenumrene, men SAS Norge, SAS Norway og (BU) er fjernet fra systemene. Nå er det SAS Scandinavian Airlines - og godt er det! Mye bedre at selskapet utnytter personalet og materiellet hensiktsmessig og effektivt enn at de skal konkurrere internt om dem!

Kommer SAS til å begynne å bruke de gamle, tradisjonelle rutenumrene ut fra Norge igjen (SK501 til LHR osv)?

Hvordan var de gamle inndelt - var det noe system? SK5XX til UK, Holland, Frankrike, var det ikke? SK6XX til Italia, SK7XX til Hellas og Tyrkia (?), SK9XX på interkont? Am I right? Hadde vært moro å fått en oversikt.

Jeg undres også da flyselskapet er under ett at vi kan vente oss svenskregistrerte og danskregstrerte fly på innenlandsruter i norge f.eks!

LN-RRC holder til for daværende SAS Sverige, men i morgen ser jeg den skal en tur oppom TOS som SAS4416..:)

Jeg undres også da flyselskapet er under ett at vi kan vente oss svenskregistrerte og danskregstrerte fly på innenlandsruter i norge f.eks!

LN-RRC holder til for daværende SAS Sverige, men i morgen ser jeg den skal en tur oppom TOS som SAS4416..:)

The Norwegian production will operate LN-RRC 737-600 aircraft from 1- 24 October:nor

Min siste Scanor flight i ettermiddag med SK4043 og LN-RPL ble rene nostalgi flighten.
Purser ombord var en trivelig bekjent og erfaren dame helt tilbake fra Norfly-tiden , Metropolitan og via Braathens til SAS.
Vi har hatt mer enn en nostalgi-flight sammen før om årene så dette ble jo en liten påminnelse om de gylne tider "on the airways".
Special service må vite!
Så er høsten og vinter'n for alvor over oss. Forlot østlandet i fint vær , men østover traff vi på vinter'n ved vannskillet. Sterk vind i høyere luftlag og den første snøen var å se i høyfjellet vest for skillet.
Neste sommer i Provence synes "aber pløtchlich" langt unna.
Etter landing SVG var nordhimmelen så svart at man kunne undre seg om Vestlandsfanden var i anmars.
Bildene tatt fra LN-RPL taler sitt eget språk om været.

Attachments

• DSCN7957.jpg
    DSCN7957.jpg
    122.7 KB · Views: 364
  • DSCN7959.jpg
    DSCN7959.jpg
    105.6 KB · Views: 358
  • DSCN7960.jpg
    DSCN7960.jpg
    86 KB · Views: 354
  • DSCN7961.jpg
    DSCN7961.jpg
    96.3 KB · Views: 355
  • DSCN7968.jpg
    DSCN7968.jpg
    91.7 KB · Views: 355
Hmm...synd at Scanor forsvinner...:( :( :nor

NEIII!!! Scanor har vært en tragedie for SAS og alt det har stått for i over 60 år!

Kommer SAS til å begynne å bruke de gamle, tradisjonelle rutenumrene ut fra Norge igjen (SK501 til LHR osv)?

Det får man inderlig håpe. For oss som skal høre på frekvensene og prøve å gjøre oss opp en mening om hvor flyene kommer fra, og derved kunne gjøre oss opp en form for plass i sekvensen inn til f. eks. CPH, vil det være absolutt det mest ønskelige! Jeg vet hvor 501/502 befinner seg i luftrommet, men ikke noe så udefinerbart som Scanor 4489 eller hva slags j**** callsign de har for tiden.

Någon som kan kolla om något "SAS Norge" plan kommer och flyger från Sverige? Hade varit kul och se en 737-700 här :)

Back