Scandinavian Traveler i trøbbel..

Status
Not open for further replies.
Re: Scandinavian Traveler i trøbbel..

Virker som om det er helt stuerent i Sverige å sammenlikne folk som har en annen oppfatning enn den etablerte eliten som rasister og nazister. Dette viser seg i at journalisten overhodet ikke klarer å se at det skulle være noe galt å sammenlikne NS med FRP.

Hvis det er disse folkene som styrer det redaksjonelle budskapet i Scandinavian Traveller så kan en heller ikke forvente noe annet enn slike artikler. Å skrive om onde FRP er som å skrive om de onde i IS. Alle bør og skal ha samme mening om dem.

Er det noe som heter sosialistradikale?

Forklaring:

For dem er det like selvfølgelig å forømme FRP og sverigedemokratene som det er å fordømme IS... de tror alle andre mener det samme og det er jo en selvfølgelighet. Uten annen sammenlikning forøvrig. IS er en terrrorstat/organisasjon, FRP og Sverigedemokratene er parti.

Last edited:

Venstre radikale rædisser i pressen slår til igjen!

Jeg kan ikke akkurat klandre SAS, selv om de sitter med ansvaret her.
Det har de jo vist med å trekke alt tilbake at dette ikke er noe de ønsker å stå for.

Kanskje ikke helt tilfeldig at den andre fløyen av politikken ønsker å justere presse støtten noe......

Moderator

Fint om vi lar de generelle politiske diskusjonene som ikke berører luftfarten ligge, og heller tar de i andre fora. Ref forumreglene

/Moderator

Trist at SAS i dette tilfellet har blitt talerør for politisk propaganda. Temaet har ingenting i ST å gjøre..

Dette er et eksempel på at outsourcing har en risiko for kostnader som ikke alltid kommer frem i regnestykkene før beslutning om outsourcing tas.

I dette tilfellet har SAS outsourcet en av sine kommunikasjonskanaler til en ekstern part, tydeligvis uten å sikre at denne parten holder seg innenfor kommunikasjonsstrategien.

Tro hva dette koster SAS, og om denne kostnaden overstiger besparelsen med outsourcing..?

Her synes jeg du bommer litt. Man kan outsource mye, men aldri ansvar. Det er fortstatt SAS sitt ansvar, ikke minst som ansvarlig utgiver, å skjekke alt som gis ut i deres navn. Dette endres forøvrig ikke i forhold til om alt hadde blitt levert internt. Alt bør jo uansett skjekkes innen det gis ut.

Det slår meg faktisk at det finnes personer i Norge også som synes det er feil at FRP får sensurt den artikkelen, så vi er nok ikke såå mye bedre enn svensk kulturelite.

Nå er det ikke meningene som er uttrykt som er hovedpoenget her, men at en slik artikkel har havnet i et 'stollommemagasin' ..... Folk kan da få mene hva de vil, men ikke alle plattformer er like egnet som uttrykkskanal ...

Her synes jeg du bommer litt. Man kan outsource mye, men aldri ansvar. Det er fortstatt SAS sitt ansvar, ikke minst som ansvarlig utgiver, å skjekke alt som gis ut i deres navn. Dette endres forøvrig ikke i forhold til om alt hadde blitt levert internt. Alt bør jo uansett skjekkes innen det gis ut.

Hvis du leser min neste post så ser du sikkert at vi er enige.

Når man får andre partnere til å opptre på sine vegne vil det alltid medføre en økt risiko for slike uheldige hendelser. I dette tilfellet blir SAS skadelidende, mens den aktuelle journalisten får masse gratis reklame og spalteplass. Jeg hadde aldri før hørt om fyren, men nå vet jeg og mange fler om han.

Ja, det er for dårlig at SAS kontrollrutiner ikke fanget dette opp. Samtidig er det ikke sikkert den som eventuelt leste korrektur der og da fant dette kontroversielt nok til å stoppe artikkelen. Kanskje vi får flere svar når SAS skal gi FrP sin offisielle tilbakemelding på mandag (iflg TV2 nyhetene lørdag kveld...)

Nå er det ikke meningene som er uttrykt som er hovedpoenget her, men at en slik artikkel har havnet i et 'stollommemagasin' ..... Folk kan da få mene hva de vil, men ikke alle plattformer er like egnet som uttrykkskanal ...

Må si meg helt enig med deg i dette, jeg hadde knapt hevet øyenbrynene om artikkelen hadde stått i VG, dagbladet eller en annen avis .

En konspirasjonsteori er jo at SAS faktisk har interesse av å sverte/svekke Frp, da de vel
ønsker å selge SAS og er motstandere av å "redde" SAS hvis/når de havner i problemer igjen.
Så kanskje det ikke var en "glipp" allikevel ;)

Nå ble det litt mer støy rundt dette enn SAS hadde tenkt seg, ettersom pressetalsmannen ikke var helt stødig på fredag. Frp krever nå en "skikkelig" unnskyldning...

http://brynhildsen.blogg.no/1417947585_sas_vs_carl_i_hagen_k.html

Alle er vel enige om at det var helt feil å presentere slike antydninger i et kundeblad. Når det gjelder innholdet var det først og fremst tidslinjen med Quisling og Hitler på som var helt bak mål, ikke selve teksten.

Og historien fortsetter på TV2 Nyhetene nå: Utrolig at SAS lar seg presse av Frp, sier forfatteren. Vel, vel....

Last edited:

Nå så jeg intervjuet av journalisten på TV2-nyhetene også. Det virker jo som han tror han skriver for en vanlig avis, og ikke et blad som SAS har bestilt og som skal deles ut til reisende med selskapet. FrP og flere andre partier kritiserer SAS, journalisten kritiserer SAS og de som kritiserer SAS. Virker ikke som han skjønner at SAS er kunden hans og at han kanskje bare burde holde kjeft? Han bidrar jo bare til å blåse opp saken. :headbang

Artikkelen kom ikke heldig ut, og jeg synes saken viser at svenske journalister har litt problemer med å forstå hvordan FrP er plassert i det politiske landskapet. Det har vi sett eksempler på før også.

Samtidig er det bra at SAS har et magasin som ikke bare er intetsigende pjatt. Jeg vil heller ha et blad som kan være interessant å lese og som av og til inneholder noe som er mer kontroversielt enn en episode av Hotel Cæsar, enn å ha et blad som kun inneholder intetsigende reportasjer.

Artikkelen kom ikke heldig ut, og jeg synes saken viser at svenske journalister har litt problemer med å forstå hvordan FrP er plassert i det politiske landskapet. Det har vi sett eksempler på før også.

Samtidig er det bra at SAS har et magasin som ikke bare er intetsigende pjatt. Jeg vil heller ha et blad som kan være interessant å lese og som av og til inneholder noe som er mer kontroversielt enn en episode av Hotel Cæsar, enn å ha et blad som kun inneholder intetsigende reportasjer.

Enig med deg i det, Gustav, og sånn sett var jo den artikkelen om hun som forsket på MS ganske interessant. Jeg lastet forresten ned magasinet fra nett før det ble trukket tilbake. Jeg skal ikke fly SAS i desember, så da har jeg en fin PDF-fil å lese om tiden skulle strekke til. :p

Heisann!

I appen kan du nå laste ned magasinet igjen, uten reportasjen om FRP... Så de har bare fjernet den og lagt ut resten til nedlasting.

Kim

Hele historien her er egentlig bare trist. Et statsstøttet selskap, som mange med rette tenker har sterke forbindelser inn i sosialdemokratiet i Sksndinavia, bør være meget forsiktig med slike politiske jippoer. Her tråkker selskapet, gjennom en svensk "kulturjournalist", ganske mange av deres kunder på tærne. Amatørmessig!
Jeg har ikke fått med meg en ordentlig beklagelse fra SAS.

Tally-Ho

Hele historien her er egentlig bare trist. Et statsstøttet selskap, som mange med rette tenker har sterke forbindelser inn i sosialdemokratiet i Sksndinavia, bør være meget forsiktig med slike politiske jippoer. Her tråkker selskapet, gjennom en svensk "kulturjournalist", ganske mange av deres kunder på tærne. Amatørmessig!
Jeg har ikke fått med meg en ordentlig beklagelse fra SAS.

Tally-Ho

Synes dette ble blåst langt ut av proposjon. En artikkel som dette burde ikke stått i et 'stollommemagasin', men det er etter min mening blåst opp langt over det som var nødvendig. SAS må gjerne beklage at artikkelen sto på trykk, men å beklage innholdet blir å uttrykke en politisk mening, og det er ikke noe et firma som SAS (eller andre for den saks skyld) bør gjøre. SAS ble nok tatt på sengen av engasjementet, men nå tror jeg det er klokest å legge ballen død.

Status
Not open for further replies.
Back