Scandinavian Traveler i trøbbel..

Status
Not open for further replies.
Re: Scandinavian Traveler i trøbbel..

At de ikke kom med uforbeholden unnskyldning her er svakt. Hagen hadde en svært kort og god oppsummering. Et flyselskap som hetser politiske partier med nazi polemikk er utrolig.

SAS har inngått samarbeide med Etihad, hvorfor ikke skrive litt om hvordan ting fungerer i Emiratene.

Vedkommende i SAS som har lest sensur må være politisk farget, og /eller ha null forståelse for hvilken bransje og selskap han/hun jobber i. På svensk innenriks hadde det sikkert vært veldig bra, og politisk korrekt. Jag er inte sjuk, jag er bare.......

Det er vel noen rundt omkring som antyder at SAS har outsourcet så mye nå at ingen leser korrektur. Kanskje ikke på noen ting (selv om det bare er meg som antyder det siste).

Fra et Svensk kulturelitistisk standpunkt er nok artikkelen helt fin. Og de fleste som skriver er del av kultureliten... bla bla bla... tenker jeg. Det er jo flere som forsvarer det. Uten å tenke på hvor mange SV'ere som i sin tid støttet Stalin. Begge resonnement er like håpløse. Hva visste de, de når de mente hva de mente? Bla bla bla...

Men det er svakt å ikke beklage direkte. Men det kommer nok. Det er en stor sjappe, og alle er redde for å få en skrape. Så alt må sikkert sjongleres oppover, og så nedover igjen. Så kommer det en beklagelse.

Det kan for eksempel nevnes at de har endre kommunikasjonen om endringene i EB. Nå er det ikke lenger en forbedring, men en tilpasning av opptjening i fht billettpriser. Det synes jeg er positivt.

Så om de nå bare kunne annonsere at de Svenske konsulentene er fløyet over (og servert knekkebrød i 2B på tom mage) til Oslo og satt i gapestokk på innlandskantina mens de blir tvangsforet havregrøt (som er tilgjengelig for alle på den kantina)... vel, da kan det kanskje tilgies.

Ja, det er utrolig dårlig butikk å fremmedgjøre en god del av de faste kundene. Det er en sær problemstilling som veldig mange jeg møter utenfor Norden er opptatt av. Jeg møter månedlig mennesker som er opptatt av dette fra spesielt England, Tyskland, og India (etter at BJP med sine RSS-bånd kom til makten), og slik kan artikkelen rettferdiggjøres hvis den bare hadde blitt lest av utemarkedet. Men en må tenke butikk og ikke alltid kalle en spade for en spade for sine kunder, uansett om det mest kritikkverdige er det unyanserte båndet som trekkes mellom Hamsun og Nazisme. Det fører ikke med seg annet enn muligens færre kunder. SAS bør kjenne sin besøkelsestid og være politisk korrekte nok til å ikke fornærme FrP-sympatisører. Som bedrift skal man ikke drive politikk, men gi kundene det de vil ha – og SAS trenger kunder uansett om de er røde, grønne, blå, eller brune.

selvmoderert (og sikkert fjernmoderert snart)

Leser du engang hva du skriver??????? Ta med de politiske insinuasjonene dine et annet sted. SAS skal ikke være politisk. Period!

(for ordens skyld rapporterer jeg min egen post med det samme siden jeg har drukket, men det må du også ha gjort. Herremin)

Last edited:

Leser du engang hva du skriver???????

(for ordens skyld rapporterer jeg min egen post med det samme siden jeg har drukket, men det må du også ha gjort. Herremin)

Det var kanskje dårlig skrevet. Mitt poeng var mest at uansett om en muligens er enig i innholdet (dog tabloid) så er det helt feil medium å ta debatten i. Og den eneste taperen i situasjonen er SAS. Dette hører på ingen måte hjemme i et reisemagasin.

Det er vel noen rundt omkring som antyder at SAS har outsourcet så mye nå at ingen leser korrektur. Kanskje ikke på noen ting (selv om det bare er meg som antyder det siste).

Mistenker det, ja ...

Scandinavian Traveler is a magazine published 12 times a year and a daily web produced by OTW Communication in cooperation with
SAS. Opinions expressed in this publication are those of the authors or persons interviewed and do not necessarily reflect the views of the
editors, OTW Communication or Scandinavian Airlines.

http://www.otw.se/ ... 'Nordens ledende contentbyrå' ......

Og den eneste taperen i situasjonen er SAS. Dette hører på ingen måte hjemme i et reisemagasin.

Det er vel alle enige om - SAS også, regner jeg med. Med mulig unntak av redaksjonen fra nevnte OTW Communictions ....

Regner med at OTW har gjort sin siste jobb for SAS og at bolaget sørger for at de kan stå inne for det de tilbyr sine passasjerer som "SAS magasin".
Hvordan er det egentlig når dette er outsourced? Har da SAS ikke noe redaksjonelt ansvar for det som trykkes? Når jeg leser et slikt magasin, regner jeg som en selvfølge med at det er selskapets stemme jeg leser!

Jeg mener det blir helt feil å skylde på byrået.

Oppdragsgiver - SAS - skal godkjenne alt som står på trykk. Det er ikke slik at SAS er en sånn svær greie. Det er ikke mer komplisert enn at en eller to ansatte i SAS har lest sensur, og syntes at dette var OK.

At dette passerte er helt- helt - utrolig. De er sikkert også godt betalt, og har fine titler. At man ikke ber om unnskyldning, men trekker publikasjonen samtidig - logikk ?

Det er så utrolig historieløst å trekke paralleller mellom Quisling og Hagen. Og som nevnt, i et reiseblad utgitt av et flyselskap? De fornærmer 90 % av sitt viktigste marked. Til og med Rødt ser at sammenligningen blir helt feil. Dette føyer seg bare inn i rekken av merkelige utspill fra SAS den siste tiden. Hvor mange ganger til har de planlagt å tråkke i salaten før året er omme? Kommunikasjonssjefen burde vurdere sin egen stilling.

Dette er et eksempel på at outsourcing har en risiko for kostnader som ikke alltid kommer frem i regnestykkene før beslutning om outsourcing tas.

I dette tilfellet har SAS outsourcet en av sine kommunikasjonskanaler til en ekstern part, tydeligvis uten å sikre at denne parten holder seg innenfor kommunikasjonsstrategien.

Tro hva dette koster SAS, og om denne kostnaden overstiger besparelsen med outsourcing..?

Scandinavian Traveler i trøbbel..

Ganske typisk for hvordan sykelig politisk korrekte og uopplyste svensker ser på FrP. Det virker dessverre som den gjengse oppfatning i Sverige er at FrP er Norges svar på Sverigedemokratarna. Jeg vet, har familie i Sverige og har hatt noen temmelige ufruktbare diskusjoner med de... Det er bare å ønske SAS og resten av Sverige god bedring. Og med dagens kaotiske politiske situasjon har Sverige fått akkurat som fortjent[emoji16]

Dette er et eksempel på at outsourcing har en risiko for kostnader som ikke alltid kommer frem i regnestykkene før beslutning om outsourcing tas.

I dette tilfellet har SAS outsourcet en av sine kommunikasjonskanaler til en ekstern part, tydeligvis uten å sikre at denne parten holder seg innenfor kommunikasjonsstrategien.

Tro hva dette koster SAS, og om denne kostnaden overstiger besparelsen med outsourcing..?

Hva får deg til å tro at dette ikke ville skjedd hvis SAS hadde skrevet det selv? Hva et det som får deg til å tro at SAS ikke har ansvarlige som bestiller innhold og godkjenner? Dette et dårlig håndverk fra SAS, men har ikke noe med at det er outsourced å gjøre.

Det er faktisk samme selskap som lagde Scanorama som lager Scandinavian Traveler.

Hva får deg til å tro at dette ikke ville skjedd hvis SAS hadde skrevet det selv? Hva et det som får deg til å tro at SAS ikke har ansvarlige som bestiller innhold og godkjenner? Dette et dårlig håndverk fra SAS, men har ikke noe med at det er outsourced å gjøre.

Jeg kjenner ikke til hvilke rutiner SAS har for å gjennomgå innhold, men det har åpenbart vært en svikt her.
Et eget redaktøransvar ville redusert risikoen for dette skjedde. Når det er sagt så er utgivelse av magasiner ikke en kjernevirksomhet for et flyselskap, og eksemplet mitt om outsourcing er nok i beste fall klønete. Tror ikke noen flyselskaper lenger er egen utgiver av disse magasinene...

Litt off topic men forsatt relevant, Husk at det polititiske landskapet i sverige skiller seg drastisk fra Norge. Det ser man bare med SD ( sverigedemokratene) nå. De er omtrent der FRP var for 20år siden i Norge. Ingen ville ta i dem med ildtang. Idag sitter dem i Regjering.

Så fra et svensk standpunkt er det helt ok å sammenligne FRP med quisling, På en annen side går svensk kultur og politikk elite gjennom en sjokkterapi nå noe jeg tror vil bli veldig synlig ved nyvalget 29des. SD har 12-13% oppslutning idag, etter 29des tror jeg de er over 20%.

Så tilbake til topic, selv om noen i SAS Se har gått igjennom innholdet er jeg redd for at de ikke har reagert, se tankene mine over.

Den svenske journalisten bak artikkelen synes artikkelen var helt kurant og er uenig i at magasinet nå er trukket tilbake.

Det var vel kanskje heller ikke så mange som forventet at han ville reflektere over mottagelsen og innse at magasinet var et upassende sted for en slik artikkel.

Det virker heller ikke som han helt skjønner at magasinet ikke er til for å fremme hans meninger ..

I kveld gjør Svensson det klart at samarbeidet mellom ham og redaksjonen i Scandinavian Traveler var utmerket, og at artikkelen er helt i tråd med hans ønsker.

Det virker heller ikke som han helt skjønner at magasinet ikke er til for å fremme hans meninger ..
Her er det en med veldig dårlige antenner og lite forståelse for kunden (SAS) og kundens behov - helt utrolig

Status
Not open for further replies.
Back