Satelitthjelp gir mer Miljøvennlige landinger

Re: Satelitthjelp gir mer Miljøvennlige landinger

Nå har jeg ikke peiling på Boeing, men kan opplyse at man på Airbus (A318,319,320, 321,330, 340,380) alltid har kunnet fly såkalte grønne innflygninger med et sofistikert FMGC-system, uavhengig av GPS. Når man har GPS-primary i tillegg, så er det en bonus, som øker nøyaktigheten ytterligere.
Man må så skille med de rene GPS-inflygninger, som så er noe helt annet, der man bl.a. kan øke glideprofilen vesentlig.

På visse godkjente steder flyr vi "managed approaches" (både VOR og NDB), flyet følger selv "trajectory".
Flyet vil på denne måten normalt ikke få "let downs", som innebærer pådrag av motorkraft, men derimot en jevn synkeprofil, som er nøyaktig regnet ut av FMGC.

Det er strenge krav til slike managed approaches, og noen steder får man kun gjøre de VMC.

Tally-Ho
 
Re: Satelitthjelp gir mer Miljøvennlige landinger

SAS med første kurvede innflyvning på Stockholm-Arlanda:

SAS först med kurvade inflygningar i daglig flygverksamhet på Stockholm-Arlanda

I slutet av mars fick SAS som första flygbolag det formella tillståndet av Svenska Transportstyrelsen att genomföra så kallade kurvade inflygningar med SAS Boeing 737NG på Stockholm-Arlandas tredje bana 01R.

Det innebär i praktiken att inflygningen sker med hjälp av det satellitbaserade GPS-systemet istället för de traditionella markbaserade inflygningssystemen (ILS). I den tillämpning som används på Stockholm-Arlandas tredje bana sker inflygningen till bana 01R i en S-formad kurva. Därmed flyttas bullret i flygplatsens närområde och exponeringen i känsliga områden minskas. Utvecklingen med de kurvade inflygningarna påbörjades 2004 genom ett samarbete mellan SAS och LFV. Sedan dess har de testats i simulator och utvärderats i begränsad skala.

SAS är det första flygbolaget i Europa som har fått ett formellt godkännande att använda RNP AR (Required Navigation Performance Authorization Required) i kommersiell daglig flygverksamhet baserat på EASAs, European Aviation Safety Agency nyligen fastställda regelverk kring sådana inflygningar.

-Vi är stolta över att vara ledande i arbetet med att använda avancerat systemstöd för att effektivisera våra flygningar. Med tekniken bakom de kurvade inflygningar får vi möjlighet att på sikt ytterligare effektivisera våra gröna inflygningar och sänka utsläppen ännu mer, säger Lars Andersen Resare, SAS miljöchef.

SAS har sedan början av 2000-talet varit det drivande flygbolaget i etableringen av gröna inflygningar som innebär att flygplanen glidflyger med motorerna på tomgång sista biten innan landning. Hittills har de traditionella markbaserade inflygningssystemen (ILS) använts vid gröna inflygningar och med hjälp av RNP AR kommer dessa inflygningar att kunna vidareutvecklas. Genom att korta flygvägarna blir de ännu mer effektiva då bränsleförbrukningen och utsläppen reduceras ytterligare.

- Det är en stor fördel för Arlanda - och dess grannar - att SAS driver på utvecklingen. Nu är det vi som flygplatshållare som tillsammans med flygtrafikledningen måste arbeta för att i framtiden kunna erbjuda både gröna och kurvade inflygningar till flygplatsens olika banor, avslutar Jan Lindqvist, Swedavias informationschef på Arlanda Läs mer om SAS mål att sänka utsläppen per producerad enhet med 50 procent till 2020 på http://www.sasgroup.net/miljo

På Stockholm Arlanda flygplats webbtjänst "Web trak", http://arn.webtrak-lochard.com/, kan man exempelvis se SK061 från Östersund genomföra en kurvad inflygning genom att välja den 4 maj klockan 13:27 i webbtjänstens kontrollpanel. Man kan med fördel höja uppspelningshastigheten för att animationen skall gå snabbare.
---------------------

För ytterligare information vänligen kontakta
SAS pressjour 08-797 2944 eller lars.andersen@sas.se
 
Back
Top