Re: Satelitthjelp gir mer Miljøvennlige landinger
Nå har jeg ikke peiling på Boeing, men kan opplyse at man på Airbus (A318,319,320, 321,330, 340,380) alltid har kunnet fly såkalte grønne innflygninger med et sofistikert FMGC-system, uavhengig av GPS. Når man har GPS-primary i tillegg, så er det en bonus, som øker nøyaktigheten ytterligere.
Man må så skille med de rene GPS-inflygninger, som så er noe helt annet, der man bl.a. kan øke glideprofilen vesentlig.
På visse godkjente steder flyr vi "managed approaches" (både VOR og NDB), flyet følger selv "trajectory".
Flyet vil på denne måten normalt ikke få "let downs", som innebærer pådrag av motorkraft, men derimot en jevn synkeprofil, som er nøyaktig regnet ut av FMGC.
Det er strenge krav til slike managed approaches, og noen steder får man kun gjøre de VMC.
Tally-Ho
Nå har jeg ikke peiling på Boeing, men kan opplyse at man på Airbus (A318,319,320, 321,330, 340,380) alltid har kunnet fly såkalte grønne innflygninger med et sofistikert FMGC-system, uavhengig av GPS. Når man har GPS-primary i tillegg, så er det en bonus, som øker nøyaktigheten ytterligere.
Man må så skille med de rene GPS-inflygninger, som så er noe helt annet, der man bl.a. kan øke glideprofilen vesentlig.
På visse godkjente steder flyr vi "managed approaches" (både VOR og NDB), flyet følger selv "trajectory".
Flyet vil på denne måten normalt ikke få "let downs", som innebærer pådrag av motorkraft, men derimot en jevn synkeprofil, som er nøyaktig regnet ut av FMGC.
Det er strenge krav til slike managed approaches, og noen steder får man kun gjøre de VMC.
Tally-Ho