Satelitthjelp gir mer Miljøvennlige landinger

LN-KRF

ScanFlyer Gold
Satelitthjelp gir mer Miljøvennlige landinger

Som et av verdens aller første flyselskaper skal SAS teste ny satellitt-teknologi som vil gi store kutt i flyenes utslipp.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=566255

Ser ut at det skal gjennomføres en rekke landinger på TOS i kveld på grunn av testingen av dette nye systemet, er vel LN-RNO som skal gjøre dette, eller er det et annet individ i dag?

Til de som lurer så er flightnummeret SK9275..:)

Last edited:
Re: Satelitthjelp gir mer Miljøvennlige landinger

Morsomt at alt ikke bare er negativt om SAS i disse tider...miljøarbeidet til SAS står det respekt av.

Er det samme satelittbaserte sakene som WF benytter på kortbanene?

Ser ut at det skal gjennomføres en rekke landinger på TOS i kveld på grunn av testingen av dette nye systemet, er vel LN-RNO som skal gjøre dette, eller er det et annet individ i dag?

LN-RRM er det i dag.

Satellitt-hjelp gir mer miljøvennlige SAS-landinger

Interessant artikkel i dagens VG.NO.
Hyggelig å se at SAS fortsatt driver med pionerarbeide innen sikkerhet og miljø.

"Satellitt-hjelp gir mer miljøvennlige SAS-landinger
Revolusjonerende teknologi testes i Tromsø

Som et av verdens aller første flyselskaper skal SAS teste ny satellitt-teknologi som vil gi store kutt i flyenes utslipp.
Natt til tirsdag foretar SAS sin første satelittbaserte, «grønne» innflygning og landing i Tromsø, med en Boeing 737-700-maskin.

Prosedyren er den første av sitt slag i verden med så høy navigasjonsnøyaktighet.
Med moderne satelittbasert teknologi kan flyet følge en optimal innflygingstrase, hvilket vil spare i overkant av 300 kilo CO2 pr. landing."

En annen interessant kommentar er denne:

"SAS - som har Norges mest moderne flyflåte - har allerede det tekniske utstyret som skal til for å gjennomføre satelittstyrte innflygninger installert i cockpiten."

Kan det være et aldri så lite spark til et annet lite selskap som er mye ute og forteller om sine nye 737-800, mens de i realiteten stort sett flyr gamle 737-300 maskiner:p

Hele artikkelen her : http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=566255

Nå hører jeg de godt her ute! Lander på 01. Fikk sett en takeoff og innflygning før jeg gikk inn med bikkja i regnværet, om det nå var så annerledes enn ellers.... Det tør jeg ikke uttale meg om :p Men ut i fra lyden her inne høres det ut som de enten flyr nærmere bebyggelsen, eller bruker mer motorkraft.

Det er ikke siste del av innflygningen som er annerledes, så du kan nok ikke se eller høre noen forskjell fra bakken. Forskjellen ligger i at flyet flyr på en predefinert rute fra top-of-decent helt frem til ILS. Iom at flyets FMS til enhver tid vet hvor langt det er igjen kan den kalkulere den beste og billigste decent-rate. I dag vektoreres (flyr på kurser gitt av atc) de fleste fly til ILS-intercept og det er noe mer usikkert hvor langt det er igjen å fly for flyet/flygerne.
En såkallt "grønn landing" er fint på mindre flyplasser hvor det er lite trafikk, men er vanskeligere å gjennomføre på steder med mye trafikk. På Arlanda har de muligheten, men tilbyr det meget skjelden utenom trafikksvake perioder. De gangene de gjør det fører det som regel til at flere andre fly må svinges unna og miljøgevinsten fordufter raskt.
OSL vil i 2011 få et luftromskonsept som gir CDA (continous decent approach) for store deler av innflygningen.
http://www.eurocontrol.int/eec/public/standard_page/EEC_News_2008_3_PM.html

Jo takk, jeg vet forskjell på innflygning og rett og slett landing. Har utsikt hele veien til Bentsjordtinden (evt Kvitfjellet) hvis jeg står på sletta over Langnestunellen. Husker jeg ikke helt feil vil det da i luftavstand dekke en god del av nettopp innflygningen. Evt. fløy de litt for kort i går.

Men det er et faktum at det var mer bråk av landingen(e) i gårkveld. Om det hadde noe direkte med miljøvennlige innflygninger eller at de ville prøve ut andre ting - *det* vet jeg ikke noe om :D

Det er ikke siste del av innflygningen som er annerledes, så du kan nok ikke se eller høre noen forskjell fra bakken. Forskjellen ligger i at flyet flyr på en predefinert rute fra top-of-decent helt frem til ILS. Iom at flyets FMS til enhver tid vet hvor langt det er igjen kan den kalkulere den beste og billigste decent-rate. I dag vektoreres (flyr på kurser gitt av atc) de fleste fly til ILS-intercept og det er noe mer usikkert hvor langt det er igjen å fly for flyet/flygerne.

Ha, og enda skryter SAS av at dem har utstyret installert i cockpit ? Og må prøvefly systemet ? Jøss, dette har vi selv i 300'ene våre, og vi praktiserer det på alle mindre steder hvor vi får lov (les: ikke blir vektorert)

Høres tullete ut hele greiene spør du meg. Det som det heller burde brukes penger og tid på er å lage ustyr slik at alle flyene automatisk logger vinden på innflygingen i de forskjellige høydene, og at dette automatisk (f.eks. via ACARS) lastes opp til flyene lengre bak i køen. Vinden er som oftest den faktoren i regnestykket som er mest på villspor (noen ganger stemmer det veldig bra, noen ganger er det helt feil). Selvfølgelig i tillegg til vektorering (dvs ATC). På sistnevnte vil jeg gjerne legge til at på meg virker det som om dette med vektorering osv hviler på den enkelte flygeleder, og hans / hennes hode til å se for seg hvordan flyene skal inn i køen. Jeg vil tro at vi hadde tjent mye både penger (i form av spart fuel) og flytid dersom flygelederene hadde hatt ett dataverktøy som nøyaktig kalkulerte dette for dem, slik at dem isteden kunne gi oss slot på avgang, eller en speed restriksjon veldig tidlig i flygingen for å passe nøyaktig inn i køen for innflyging.

Det er ikke siste del av innflygningen som er annerledes, så du kan nok ikke se eller høre noen forskjell fra bakken. Forskjellen ligger i at flyet flyr på en predefinert rute fra top-of-decent helt frem til ILS.

Det må være noe mer enn bare en predefinert rute, for det finnes inn til de fleste plasser allerede i dag (også Tromsø). Legges ruta inn i FMS´n får man riktig descend slik at man ender opp korrekt på ILS.

Dette er vel det samme som Southwest eksprimenterer med her borte ...

http://www.flightglobal.com/article...oving-to-be-time-consuming-for-southwest.html

As Southwest Airlines moves ahead with plans to implement new fuel-saving navigation procedures, the airline is finding the process challenging.

The low-cost carrier is investing $175 million over the next six years to implement required navigation performance procedures at the 64 airports it serves after receiving US Federal Aviation Administration approval to conduct such operations.

"Our RNP programme is, without a doubt, the most complicated and time-consuming project that Southwest has ever embarked upon. Southwest Airlines has learned that it's difficult, complicated and expensive to implement RNP," carrier senior director of flight operations Jeff Martin wrote in testimony to a 29 July US House Aviation Subcommittee hearing.

Ha, og enda skryter SAS av at dem har utstyret installert i cockpit ? Og må prøvefly systemet ? Jøss, dette har vi selv i 300'ene våre, og vi praktiserer det på alle mindre steder hvor vi får lov (les: ikke blir vektorert)

Høres tullete ut hele greiene spør du meg. Det som det heller burde brukes penger og tid på er å lage ustyr slik at alle flyene automatisk logger vinden på innflygingen i de forskjellige høydene, og at dette automatisk (f.eks. via ACARS) lastes opp til flyene lengre bak i køen. Vinden er som oftest den faktoren i regnestykket som er mest på villspor (noen ganger stemmer det veldig bra, noen ganger er det helt feil). Selvfølgelig i tillegg til vektorering (dvs ATC). På sistnevnte vil jeg gjerne legge til at på meg virker det som om dette med vektorering osv hviler på den enkelte flygeleder, og hans / hennes hode til å se for seg hvordan flyene skal inn i køen. Jeg vil tro at vi hadde tjent mye både penger (i form av spart fuel) og flytid dersom flygelederene hadde hatt ett dataverktøy som nøyaktig kalkulerte dette for dem, slik at dem isteden kunne gi oss slot på avgang, eller en speed restriksjon veldig tidlig i flygingen for å passe nøyaktig inn i køen for innflyging.

please explain???

SAS sitt system for "grønne landinger" er noe mer kompliseert enn kun en rute. Det stilles strengere krav til presisjonen til flyets NAV/FMS enn det som noen her skryter av at de har i sine 733. Tromsø er omgitt av en del terreng og de nye prosedyrene er såvidt jeg vet noe kortere enn ved konvensjonell navigering / radar-vectors.

Til vedkommende som mener han kan se hele innflygningen så er det her snakk om fra top-of-decent, altså 90-120 nautiske mil unna. Så god utsikt har du ikke vel?

Det som det heller burde brukes penger og tid på er å lage ustyr slik at alle flyene automatisk logger vinden på innflygingen i de forskjellige høydene, og at dette automatisk (f.eks. via ACARS) lastes opp til flyene lengre bak i køen. Vinden er som oftest den faktoren i regnestykket som er mest på villspor (noen ganger stemmer det veldig bra, noen ganger er det helt feil). Selvfølgelig i tillegg til vektorering (dvs ATC). På sistnevnte vil jeg gjerne legge til at på meg virker det som om dette med vektorering osv hviler på den enkelte flygeleder, og hans / hennes hode til å se for seg hvordan flyene skal inn i køen. Jeg vil tro at vi hadde tjent mye både penger (i form av spart fuel) og flytid dersom flygelederene hadde hatt ett dataverktøy som nøyaktig kalkulerte dette for dem, slik at dem isteden kunne gi oss slot på avgang, eller en speed restriksjon veldig tidlig i flygingen for å passe nøyaktig inn i køen for innflyging.

Disse to tingene henger i sammen. Hvis ATC visste vinden i forskjellige skikt kunne et system slik du skisserer det kanskje fungere. (helt til vi får CB'er, go-arounds og annet non-standard som "fucker" systemet)
Uansett, downlink av vær er noe det jobbes med og det vil sammen med nytt luftrom for østlandet forhåpentligvis gi lavere utslipp og mindre fuelforbruk.

1. Neida, dere har ikke dette i 733, for utstyret for RNP RNAV som ble testet finnes bare i NG.

2. Neida, dere gjør ikke dette på alle mindre steder dere får lov, for det finnes ikke godkjente prosedyrer for dette i Europa (Air Alaska har det). Det er derfor eksperter fra Avinor og Luftfartstilsynet var om bord i SAS-maskinen i natt. Avinor skal lage prosedyrer, og LT skal godkjenne disse til bruk i kommersiell luftfart. Godkjennes prosedyren trenger ikke flyene å fly rundt halve Tromsø under innflyging, men kan fly inn mellom fjellene i stedet, og få en mye kortere innflyging.

Se forøvrig sak om dette på TV2 kl. 21.00 i kveld med bilder fra cockpit under testen.

Mer om testen her

Last edited:

http://www.nordlys.no/nyheter/article4510065.ece

- Prosedyrene gikk akkurat som de skulle. Vi hadde et par innflyvninger over daler og fjorder og opplevde ingen problemer, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge.

Han forklarer at de mange fjellene rundt Tromsø gjør at tradisjonelle innflyvninger har vært lange.

- Nå har vi testet et avansert satelittnavigasjonssystem som gjør innflyvningene kortere. Absolutt alt går på autopilot helt frem til selve landingen. I tillegg gjennomføres hele innflyvningen med motorene på tomgang, som et glidefly. Tradisjonelle innflyvninger har vært basert på trappetrinn hvor det har vært nødvendig å bruke motorkraft, forklarer Midteide.

Er det noe forskjell på SAS og Norwegian her? Har de forskjellige innflygningsrutiner? Never mind my ignorance, men jeg bare lurer :) Husker ikke noe bruk av trappetrinn og motorkraft da vi landet på 01...

Last edited:

Dette er vel det samme som Southwest eksprimenterer med her borte ...

http://www.flightglobal.com/article...oving-to-be-time-consuming-for-southwest.html

Det er riktig, Southwest er en av de første amerikanske carriers som får prosedyrer for dette i USA, og de skal være klare i oktober neste år. Alaska Airways har allerede gjort dette i flere år (4MB PPT), men var altså veldig tidlig ute.

For øvrig bør vi omfavne alle gode tiltak som gjør at bransjen vår forurenser mindre, uansett hvilket selskap som leder an i utviklingen. (Og fred på jorden + kan ikke alle være venner, etc...) :)

For øvrig bør vi omfavne alle gode tiltak som gjør at bransjen vår forurenser mindre,

Tull og tøys!!!! :colgate:

dc8-05.jpg

Er det noe forskjell på SAS og Norwegian her? Har de forskjellige innflygningsrutiner? Never mind my ignorance, men jeg bare lurer Husker ikke noe bruk av trappetrinn og motorkraft da vi landet på 01...

Hvor mange "trappetrinn" og bruk av motorkraft det blir avhenger veldig av hvor god pilotenes planlegging av nedstigning er, og hvordan flygelederen legger opp profilen. Er man en sløv/dårlig pilot på jobb, så blir det mye unødvendig utflating på minstehøyder nedover mot landing.

Det er riktig, Southwest er en av de første amerikanske carriers som får prosedyrer for dette i USA, og de skal være klare i oktober neste år. Alaska Airways har allerede gjort dette i flere år (4MB PPT), men var altså veldig tidlig ute.

For øvrig bør vi omfavne alle gode tiltak som gjør at bransjen vår forurenser mindre, uansett hvilket selskap som leder an i utviklingen. (Og fred på jorden + kan ikke alle være venner, etc...) :)

Dette startet vel som "prosjekt Juneau" in Alaska Airlines - og det var vel 2 Kapteiner i Alaska som utviklet dette - og senere har startet sitt eget firma..

Det krever ikke 737 NG - Alaska bruker dette baade paa NG og 737-400 (som er den eneste Classic typen AS opererer)....kravet er vel 2 x FMS som vel var en option paa Classic...

Saa Alaska var ikke bare tidlig ute, de stod faktisk for en stor del av utviklingen av systemet....

Back