SAS's datterselskaber

Fysikeren

ScanFlyer Silver
Hej

Som et led i Core SAS var det planen at sælge ud af de flyvende datterselskaber med undtagelse af Widerøe og Blue1.

Som nok bekendt kom man af med BMI og airBaltic, mens man stadig sidder på en del (10-37,5%) af Spanair, Estonian Air og Air Greenland. Hvad er udsigterne for disse, og er de stadig til salg?

Såvidt jeg forstod kom airBaltic og Estonian Air på salgslisten i sin tid fordi SAS ikke kunne overtage selskaberne 100%.

Især Estonian Air kunne vel have en plads i SAS, men nok svært i praksis når den anden hovedaktionær er en stat.

Lars
 
Hej

Som et led i Core SAS var det planen at sælge ud af de flyvende datterselskaber med undtagelse af Widerøe og Blue1.

Som nok bekendt kom man af med BMI og airBaltic, mens man stadig sidder på en del (10-37,5%) af Spanair, Estonian Air og Air Greenland. Hvad er udsigterne for disse, og er de stadig til salg?

Såvidt jeg forstod kom airBaltic og Estonian Air på salgslisten i sin tid fordi SAS ikke kunne overtage selskaberne 100%.

Især Estonian Air kunne vel have en plads i SAS, men nok svært i praksis når den anden hovedaktionær er en stat.

Lars

Question returned:

Hvilked strategisk oppgave skulle Estonian oppfylle i en CoreSAS strategi? Pa annen hand, hvor mye verdier er det igjen i OV? Nok en död hylle...

Jeg tror svaret angaende Spanair og Air Greenland ligger i faktum at man ville vaere i nöd a gi en betydelig finansielt medgift for a kunne bli kvitt av disse selskaper totalt. Og dette har man hverken rad og lyst til...
 
Question returned:

Hvilked strategisk oppgave skulle Estonian oppfylle i en CoreSAS strategi? Pa annen hand, hvor mye verdier er det igjen i OV? Nok en död hylle...

Jeg tror svaret angaende Spanair og Air Greenland ligger i faktum at man ville vaere i nöd a gi en betydelig finansielt medgift for a kunne bli kvitt av disse selskaper totalt. Og dette har man hverken rad og lyst til...

Har egentlig indtryk af at Air Greenland er et sundt selskab, der sidder trygt på et næsten monopol. De kommer vist ud med regelmæssige overskud, i 2010 på 62,5 mio. dkr. Men omvendt også et selskab der næppe kan bidrage med ret meget synergi til andre.

Estonian Airs rutenet er jo i periferien af SAS's, vel nogen kunder det kan være interessant at holde kontakt med? Vel lidt på samme måde som Blue1 også er interessant for SAS.

Lars
 
Det å sammenligne Estonian med Blue1 er vel ikke det beste siden Blue1 nesten har vært utsatt for et hamskifte (endring i route/fleet policy nesten kontinuerlig siden 2003). I grafen under har jeg sammenstilt passasjertall og gjennomsnittlige rutelengde (basert på 12 månders tall). Ikke mange flate trinn på den røde linjen som indikerer at en policy har vart over et helt år. Tolkingen er også veldig lett - hvis begge går opp er det økning i trafikk, en ned og en opp bort i mot stillstand i trafikkutviklingen og naturligvis når begge går ned så er det nedgang (kutt i rutetilbud). Nå begynner vi allerede å se resultatet av policyendringen med CPH-hub for Blue1 (satt i verk med W2011/12) og den er helt klart negativ for selskapet.

Blue1.jpg
 
Hadde ikke SAS klart å komme seg ut av Estonian nå?

Uansett, så er jeg enig med BU662, og ser heller ikke hva SAS skal med Estonian. Ser man bortifra feed inn til ARN/CPH (kanskje også OSL?) fra TLL, så passer ikke selskapet inn i Core SAS. Og den feeden gjøres vel i stor grad i dag gjennom diverse avtaler, så man behøver ikke eie selskapet av den grunn

Og LN-KGL: Selv om trafikkutviklingen er negativ for Blue1, så kan det være lurt økonomisk totalt sett for SAS gruppen og la KF konsentrere seg om finsk innenriks og
feed fra "en hver" by i Finland til SAS sine hubs. Det var jo faktisk det som var begrunnelsen for å kjøpe Air Botnia i sin tid. Å la KF gjøre som de har gjort de siste par årene som en slags "mini-SAS" med hub i HEL har ihvertfall ikke vært suksessfullt når man ser på regnskapene.
 
Det kan så være Someone, men den markante dippen fra sterk vekst til en sterk nedgang i passasjertall viser også at dette er ikke hva de finske kundene vil ha - de vil ha direkteruter fra Finland til destinasjoner i Europa og å vente på CPH for å komme videre er ikke av det gode. Da velger man heller Finnair eller andre.
 
Det kan så være Someone, men den markante dippen fra sterk vekst til en sterk nedgang i passasjertall viser også at dette er ikke hva de finske kundene vil ha - de vil ha direkteruter fra Finland til destinasjoner i Europa og å vente på CPH for å komme videre er ikke av det gode. Da velger man heller Finnair eller andre.

Strategien er vel at rejsende fra Finland uden for Helsinki med fordel kan skifte fly i CPH frem for HEL pga. flere ruter. Synes efterhånden det bliver sværere og sværere at se grunden til at opretholde Blue1 som selvstændigt selskab, hvis de feeder ind til CPH og ARN. Jo snart kun enkelte indenrigsruter tilbage udover feederruterne til førnævnte steder.
 
Så sant, så sant Fysikeren - Blue1 skifter vel kanskje snart til røde motorer.
 
Back
Top