SASNO Januartall -20%

apron

ScanFlyer Blue
"For Scandinavian Airlines isolert falt det totale antallet passasjerer med 18,6 prosent til 1,491 millioner passasjerer, mens kabinfaktoren falt 3,8 prosentpoeng til 61,3 prosent. Kapasiteten målt i ASK falt med 10,1 prosent i perioden til 2.617 millioner kilometer.

SAS Norge hadde en nedgang i passasjertrafikken (RPK) på 19,9 prosent sammenlignet med samme periode året før, mens kabinfaktoren falt 6,0 prosentpoeng til 53,4 prosent."

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1602380.ece?jgo=c1_re_left_8

Selv med kanon yield, er 53.4% LF katastrofalt daarlig ... man tjener ikke penger med dette. Vel - SAS er ferd med aa gjoere grep - men noen umiddelbar bedring er neppe i sikte. Men er LF under 65% neste januar, er man ikke paa riktig spor ...

"...

SAS Norge hadde en nedgang i passasjertrafikken (RPK) på 19,9 prosent sammenlignet med samme periode året før, mens kabinfaktoren falt 6,0 prosentpoeng til 53,4 prosent."

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1602380.ece?jgo=c1_re_left_8

Au Weia. :8:

Dette betyr faktisk at man flyr neste halvtomt. Sist skjedde det 98/99 da man flöy vinge-mot-vinge mot Braathens og Color Air.

Dette legger grunnlag for nye dype kutt, ogsa i Norge. Ingen kan overleve med sa lave kabinfaktorer.

Wow! Fra ille til verre? 53,4% kabinfaktor er ikke akkurat positivt. Nå er det vel blitt fjernet en del ruter både innenlands og utenlands den siste tiden. For håpentligvis vil det dermed bli en bedring i februar.

Blir spennende å se hva DY kommer med nå.

SAS-Grp: Passagertrafik ned - yield op (Opd)

11:27
Passagertrafikken i SAS Gruppen faldt 14,8 pct. i januar sammenlignet med samme måned sidste år, oplyser SAS. Passagertrafikken er opgjort på basis af Revenue Passenger Kilometers (RPK), som er tallet af passagerer multipliceret med den fløjne strækning i kilometer.

Den samlede kapacitetsudnyttelse i SAS Gruppen, load factoren eller kabinefaktoren, faldt 3,6 pct. point sammenlignet med januar sidste år til 60,7 pct.

SAS Gruppen transporterede i januar 1,7 mio. passagerer, hvilket er et fald på 17,5 pct. sammnelignet med januar året før.

Yielden for Scandinavian Airlines - der er et udtryk for indtjeningen pr. passager i forhold til den fløjne strækning - for gruppens største enhed, Skandinavien Airlines, steg 5,0 pct.point i december.
Udsigterne for yielden i janaur er, at den vil være bedre end i samme måned året før.

Kapaciteten er reduceret med omkring 10 pct. i januar.

- Luftfartsmarkedet er p.t. karakteriseret af lavere efterspørgsel grundet de makroøkonomiske udsigter i Skandinavien og globalt, skriver SAS, der venter, at udfordringerne på kreditmarkederne højest sandsynligt vil resultere i yderligere vanskelige makroøkonomiske forhold, skriver SAS i en kommantar.

Det var også kommentaren sidste gang.

Kilde: RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk

Her er hele børsmeldingen:

SAS Group's January traffic figures
. SAS Group's traffic decreased by 14.8 % during January and seat
capacity was down 9.8% vs 2008.
. SAS Group carried 1.7 million passengers in January, down 17.5% vs
2008.
. Total passenger load factor in January was down by 3.6 p.u. to 60.7%.

Group market trends and yield development
Yield for Scandinavian Airlines in December was up by 5%, in line with
earlier indicated. For January 2009, the change in yield is also
expected to be positive versus last year. In light of the new weakening
demand, capacity has been reduced by approximately 10% in January.

The market is characterized by lower demand due to weaker macroeconomic
development in Scandinavia and worldwide. The challenges within the
credit market will most likely result in an even more difficult
macroeconomic environment in SAS Group's core markets. The SAS Group is
currently implementing a new strategic approach - Core SAS - to secure a
profitable SAS. The strategy include cost initiatives totaling SEK 4.0
billion. Core SAS constitutes of five pillars
. Focus on the Nordic home market
. Focus on business travelers and strengthen commercial offering
. Improved cost base
. Streamlined organization and customer oriented culture
. Strengthened capital structure

SAS Scandinavian Airlines
. Total number of passengers reached 1.5 million during 2008, a decrease
by 18.6%.
. Traffic decreased by 15.3% in January

Scandinavian Airlines International's total intercontinental traffic
decreased by 10.1% in January vs last year and capacity was up 3.3 %
Traffic on Asian routes was down 5% and USA routes was down 15% . The
total passenger load factor was 71.0%, down 10.5 p.u.

Blir spennende å se hva DY kommer med nå.

"Norwegian opplyser at norwegian.no hadde 553.891 passasjerer i januar i år, opp 10 prosent i forhold til samme måned i fjor.

Den totale passasjertrafikken (RPK) økte med 20 prosent. Den totale kapasiteten (ASK) økte med 26 prosent. Kabinfaktoren var på 71 prosent, ned tre prosentpoeng. Nedgangen blir i sin helhet motvirket av en økning i Yield på 16 prosent. Nettoeffekten er positiv noe som reflekteres i at endringen i enhetsinntekt (RASK) er positiv."

Den fulle effekt av finanskrisen kommer til synes og tydeligvis velger folk det aboslutt billigste alternativ der dette er mulig. Men januar er også en veldig stille og rolig måned hos stort sett alle flyselskap.

MD11, det er vel riktig, mens SAS hadde jo alrede tatt 10% av kapasiteten ut og forsatt ender de opp med katastrophale tall nar det gjelder kabinfaktor.

Norwegian har klart seg bra i Januar men SAS kommer nok med bedre resultater fremover også hvis den nye strategien virker.

Derfor er det enda mer merkelig at vi ikke har sett noen skikkelige kampanjer fra SAS for å få fylt opp litt. Priser på nivå med det de nå i det siste har begynt å komme med fatter jeg ikke at har kommet lenge før. En kan jo f.eks. sammenligne med den fantastiske julekalenderen.

Katastrofal kabinfaktor - men utviklingen har vært konsekvent og SAS har fortsatt med sine høye priser i en tid der markedet trenger lavere priser... Hvor er omstillingsevnen? Dette er ting SAS burde sett kontinuerlig, og uavhengig av omfattende strategier, emisjoner, etc.

Måtte bare sjekke en tilfeldig valgt rute. Tirsdag 17. BOO-OSL koster billigste billett nesten 1400kr en vei. Jeg kan garantere at flyene er knapt halvfull. Jeg skal med et av de, så jeg kan komme tilbake med rapport her da. DY kjører 419kr samme dag.

Katastrofale tall, spesielt når skuta lekker i begge ender. Til konkurrenter og som et resultat av nedgang i den generelle etterspørselen.

Måtte bare sjekke en tilfeldig valgt rute. Tirsdag 17. BOO-OSL koster billigste billett nesten 1400kr en vei. Jeg kan garantere at flyene er knapt halvfull. Jeg skal med et av de, så jeg kan komme tilbake med rapport her da. DY kjører 419kr samme dag.

Problemet er at SAS baserer sine prissystemer nesten utelukkende på tidspunkt for avgang på dagen (dyrere i rushtiden) og tid igjen til avgang, og ikke på faktisk antall solgte billetter... Siden mange bestiller like før avgang, er billettene dyre - og folk ser gjerne til alternativer.

Den dagen er det 6 avganger. Nå er prisene plutselig falt på 4 av disse! Kan det ha vært noe feil i sted? Nå er billigste billett 706kr, noe som er langt mer fornuftig.

Den dagen er det 6 avganger. Nå er prisene plutselig falt på 4 av disse! Kan det ha vært noe feil i sted? Nå er billigste billett 706kr, noe som er langt mer fornuftig.
Minner om det som skjedde igår: http://www.aftenposten.no/reise/article2909471.ece

Jeg ble helt sjokkert da jeg skulle bestille noen rundturer OSL-BGO, og SAS kunne friste med 1400 - én vei - for vanlige Happy-billetter. Norwegian på de samme datoene lå på mellom 400-600 kr. Nå viste det seg at det var en feil hos SAS, men de tapte nok en del kroner på det. Var jo snakk om flere timer med gale priser.

Minner om det som skjedde igår: http://www.aftenposten.no/reise/article2909471.ece

Jeg ble helt sjokkert da jeg skulle bestille noen rundturer OSL-BGO, og SAS kunne friste med 1400 - én vei - for vanlige Happy-billetter. Norwegian på de samme datoene lå på mellom 400-600 kr. Nå viste det seg at det var en feil hos SAS, men de tapte nok en del kroner på det. Var jo snakk om flere timer med gale priser.

"Hva er riktig pris?

Direktør for SAS Direkte, Dorothy Billett, beklager på det sterkeste problemene som har oppstått for folk som har kjøpt og betalt billett med for høy pris, og ber om at de som har mistanke om at de har betalt for mye om å ta kontakt med selskapet på telefonen"

Knall navn på sjefen i SAS Direkte..... :p:p:p:p:p

Ah, så Dorothy henger med på SAS lasset enda :) Jeg mistet bagasje når jeg fløy med SAS for 14 år siden, og da satt hun på avdelingen som behandlet klagesaker på manglende bagasje. Jeg lo godt når jeg så navnet hennes på brevet som kom fra SAS :)

Dette er jo ikke noe nytt, jeg var ute for det samme i mai, da jeg skulle bestille reise i august:

"For nye lesere: De ser ut til å ha vært en feil i SAS.nos systemer, som nå er rettet. Prisene er nå tilbake til "normalt nivå"..

Må si at jeg virkelig er sjokkert over dette prisnivået:
Laveste pris OSL-AES onsdag-fredag 20.08-22.08 er 1.359 kr!
Laveste pris retur AES-OSL søndag-tirsdag 26.08-28.08 er kr 1.359 kr ! (riktignok med ett unntak kl 0610 på onsdagen til under 1.000, men den er helt uaktuell)"

Back