sasbraathens kansellerer mer en norwegian

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
Artikkelen er fra 10.3

Norwegian kansellerer nesten ingen flyginger
Mens SAS nesten daglig kansellerer turer mellom Oslo og Bergen, har flyselskapet Norwegian bare ni kansellerte turer i hele vinter.

- I desember slet vi litt med været og da måtte vi kansellere seks turer eller tre rundturer Oslo-Bergen. I januar var det to turer, mens vi bare hadde en i februar, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til BTV.

Kansellerer mest
Disse tallene står i slående kontrast til den oversikten BT brakte i går over konkurrenten SAS/Braathens kanselleringer. Hele 100 rundturer ble kansellert i vinter, 20 ganger så mange som Norwegian hadde i samme periode.

SAS/Braathens har mer enn dobbelt så mange avganger mellom Oslo og Bergen som Norwegian. Tar vi hensyn til det, ser vi at SAS/Braathens er ti ganger verre enn Norwegian når det gjelder kanselleringer.

Også i går ble selskapet rammet. På en solfylt og neste vindstille dag var en rundtur innstilt.

- Jeg kan forstå at flyselskapene har problemer når været er ille, men på en dag som denne er det uforståelig, sier Egil Eikanger, til BTV. Han skulle hente sin kone på Bergen Lufthavn. Hun ble en time forsinket.

Mye sykdom
I går forklarte distriktssjef Arnt Haugland i SAS/Braathens de mange kanselleringene med en kombinasjon av tekniske problemer, værproblemer og sykdom.

- Vi har svært mange avganger mellom Oslo og Bergen. Dersom vi må ta ut en avgang på grunn av sykdom, er det lettere å gjøre det mellom Oslo og Bergen enn for eksempel mellom Oslo og Tromsø, der vi bare har tre avganger per dag.

Norwegian har åpenbart ikke de samme problemene. Hagland avviser at selskapet spekulerer i å kansellere ruter med få passasjerer. Han hevder også at SAS ikke tjener noe på at fly står på bakken.

I går ble Haugland selv indirekte rammet av en kansellering. Han skulle høre tidligere toppidrettssjef Børge Stensbøl på et næringslivssymposium på Norges Handelshøyskole, men Stensbøl ble forsinket. Årsak: Stensbøls avgang med SAS/Braathens var kansellert.

Link til denne artikkelen

ingen seriøse flyselskaper kansellerer flighter på grunn av dårlig belegg, men SAS Braathens har et tight skjema og når man flyr mye mer enn konkurrentene er det klart det blir flere kanselleringer. Når man har tekniske problemer, sykdom med crew eller av andre årsaker må kansellere en eller flere fly, er det litt av et puslespill for å finne den/de flights som gjør minst skade for færrest mulig. Det er klart at det er enklere å kansellere en flight OSL-BGO der det går 18-20 daglige rundtturer, enn OSL-BER der det går én.

Enig i at det er mest naturlig å instille til en destinasjon med mange avganger, ikke så unaturlig. Jeg har tidligere forsøkt å sette fingeren på at SAS innstiller mange avganger. Virker jo som SAS ikke forventer at personale deres skal være så mye syk som de faktisk er. Greit å skryta av mange avganger....når man innstiller.;)

Det går jo mye værre ut over kunden hvis DY kansellerer en avgang, så de forsinker vel heller. Dessuten så er SAS strengere med å fly under 'minimum crew' enn det både BU og DY er.

Originally posted by Superhai
Det går jo mye værre ut over kunden hvis DY kansellerer en avgang, så de forsinker vel heller. Dessuten så er SAS strengere med å fly under 'minimum crew' enn det både BU og DY er.
Denne må du forklare?

Kravet er 1 i kabinen pr 50 seter. Norwegain har alltid 3 kabinen. SAS har vel aldri under 3 dem heller? Og heller ikke BU.....ser du har valgt å skille dem. Trodde selskapet SAS Braathens hadde samme krav til besetning ombord..

Dessuten så er SAS strengere med å fly under 'minimum crew' enn det både BU og DY er.

Forklar!

Flere som lurte på dette.... :p

Originally posted by DY

Ser ikke ut som han har lyst.....;)

Nå er det vanlig og også å ha andre ting en å skrive korte kommentarer i forumet her da! ;)

DY og BU flyr innimellom med to cabincrew ombord når det er lavt belegg, mens SAS har valgt å kansellere avgangen. SAS sitt regelverk gir ikke anledning til å fly med så få.

Men jeg må si at det har vært noe mer kanselleringer enn normalt første kvartal i år, ihvertfall mitt inntrykk.

Vet at det ikke er opp til selskapene selv å avgjøre dette. Om en skal fly med under minimumsbemanning så skal det søkes om dette i hvert enkelt tilfelle.
Går selvsagt ut fra at en tar utgangspunkt i antall passasjerer og ikke seter ombord.

Men hvordan blir dette framover? Blir vel sjelden å se SASBraathens med under minimumsbemanning vil jeg tro...

Originally posted by DY
Vet at det ikke er opp til selskapene selv å avgjøre dette. Om en skal fly med under minimumsbemanning så skal det søkes om dette i hvert enkelt tilfelle.
Går selvsagt ut fra at en tar utgangspunkt i antall passasjerer og ikke seter ombord.

Men hvordan blir dette framover? Blir vel sjelden å se SASBraathens med under minimumsbemanning vil jeg tro...

DY og BU skal rapportere hvert tilfelle som det skjer. Ettersom SAS Braathens baserer seg på BU sin AOC så kan det hende det vil gi anledning. Men jeg vet ikke hvilke endringer som blir i det nye regelverket.

Originally posted by DY

DY og BU skal rapportere hvert tilfelle som det skjer. Ettersom SAS Braathens baserer seg på BU sin AOC så kan det hende det vil gi anledning. Men jeg vet ikke hvilke endringer som blir i det nye regelverket.
Du skriver at BU og DY skal "rapportere" når det skjer. Vil det si at man ikke trenger å "søke" om dette på forhånd? Virker merkelig at myndighetne lar dette avgjøres av selskapene selv....

Her er det jo uante muligheter for å fly med mindre crew og spare penger....

Originally posted by DY
Originally posted by DY

Du skriver at BU og DY skal "rapportere" når det skjer. Vil det si at man ikke trenger å "søke" om dette på forhånd? Virker merkelig at myndighetne lar dette avgjøres av selskapene selv....

Uante muligheter til å spare penger er det ikke, men at man en gang i blant kan få avgårde et fly man eller har måttet kanselere , ja det kan hende.

Det nye AOC' er i mye større grad enn tidligere basert på Boeing's standard proceyrer og ikke SAS , eller Braathens "infiserte" tilpassninger.

/Geir

Originally posted by P.A. VIKING
Originally posted by DY
Originally posted by DY

Uante muligheter til å spare penger er det ikke, men at man en gang i blant kan få avgårde et fly man eller har måttet kanselere , ja det kan hende.

Det nye AOC' er i mye større grad enn tidligere basert på Boeing's standard proceyrer og ikke SAS , eller Braathens "infiserte" tilpassninger.

/Geir
Og gjentar spørsmålet siden ingen er i stand til å svare klart på det: Kan flyselskapet bestemme å ta av med mindre bemanning enn forskriftene tilsier, uten å søke myndighetene på forhånd?? Holder det kun å rapportere til myndighetene når det har skjedd? Dette må jo være en sak for VG.

Originally posted by DY
Dette må jo være en sak for VG.

vomit.gif

Og gjentar spørsmålet siden ingen er i stand til å svare klart på det: Kan flyselskapet bestemme å ta av med mindre bemanning enn forskriftene tilsier, uten å søke myndighetene på forhånd?? Holder det kun å rapportere til myndighetene når det har skjedd? Dette må jo være en sak for VG.

VG-sak neppe ! :naughty:

Alle avvik må rapporteres inn til LT. LT ser jo fort om dette er avvik eller en standard.
JAR OPS reglene tillatter avvik m/rapportering.
Forøvrig begrenser jo paxtallet seg med hensyn til antall cabin-crew. Før i tiden opereret BU OSL-MOL kvelden med kun 1 c/a, postflyet. Men det var før JAR-OPS reglene kom.

Uansett det er helt lovlig med avvik og slettes ingen sak for VG

Jeg er nesten 100% sikker på at dette er regler som finnes i JAR-OPS. Før Norge fulgte disse reglene fløy vi ofte 1-2 leg med 2 crew pga akutt sykdom og ingen tilgjengelige crew på standby. Tror ikke dette har noe med hvilken AOC som brukes. Mulig jeg husker feil

Originally posted by LN-MOW
Originally posted by DY
Dette må jo være en sak for VG.

vomit.gif
Merkelig at ikke VG har sett nærmere på dette.....
Men nå var det jo BU og DY hvor dette skjedde mest, så da er nok ikke VG interessert likevel....;)

DY, du må jo lide av forfølgelsesvanvidd. Som det står over så er det ingen sak for VG fordi ingen regler blir brutt. Selv VG skriver vel ikke om regler som IKKE blir brutt.

De skriver således verken om de ikke eksisterende regelbrudd på crew i Norwegian eller SAS.

Skjerp deg ! :sarc :sarc :sarc :sarc :sarc :sarc

Ingen regler blir brutt.. Det ser vel heller ut som det er greit å bryte regler hvis man sier fra, eller hva? Hva er vitsen med en lov om 1 stk kabinpersonal per 50 seter (som sikkert ikke er basert på service) hvis det bare er å ta av med færre og skrive rapport etterpå?

Edit: etter å ha lest paragrafen så er det iallefall bare å bli enige med seg selv om at ingen regler blir brutt.. :spin:

Back