• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SASBraathens drukner i klager

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Replying to Topic 'SASBraathens drukner i klager'

Fly high må være akademiker (oooops, jeg er visst det selv - du også dc-8-63). Han må ha et "representativt utvalg". Det holder ikke med selvopplevde eksempler over mange år i bransjen.

Mitt eksempel var ett av altfor mange jeg enten har opplevd selv eller vært vitne til - sannsynligvis det mest idiotiske på linje med amerikanerne som saksøkte et firma jeg jobbet for fordi sola ikke skinte i Balestrand den dagen de var der. Hvorfor? Fordi "the sun shines in the brochure".

Scanor: Historien din er ikke unik. Jeg har opplevd tilsvarende, men to blir heller ikke et "representativt utvalg".

Originally posted by LN-KOG
Fly high må være akademiker (oooops, jeg er visst det selv - du også dc-8-63). Han må ha et "representativt utvalg". Det holder ikke med selvopplevde eksempler over mange år i bransjen.

Jeg har ingen merkelapp som det står akademiker på :) Bakgrunnen min er flyteknisk i Luftforsvaret, men har etter hvert en del år bak meg som journalist. Og i det sistnevnte yrket kan man ikke basere et oppslag på en enkeltstående hendelse av denne typen (selv om enkelte her i forumet mener at journalister gjør nettopp det! ;) ).
Poenget mitt var at du nevnte ett eneste eksempel, som attpå til var tjue år gammelt. Men glem nå det. Tullinger finnes både foran og bak skranken, men jeg mener altså at man bør være varsom med å være for generaliserende overfor en hel yrkesgruppe/folkegruppe (passasjerene) på grunnlag av tullingene.
Utgangspunktet for denne tråden var at antall klager på SASBraathens har økt. Det bør jo selskapet ta seriøst, og det kan sikkert være nyttig å ta inn over seg for folk som jobber bak skranken i andre selskaper også.

Enig med du, og i dag holdt jeg på å få ståpels av to passasjerer. Fløy OSL-BGO og satt på rad 9, som er to-seteren med nødutgang på ex-BU sine 737-500. På andre siden av gangen sitter mor og det jeg uten å generalisere eller trekke på øyenbryn stempler som en alt for hipp fjortiss-tamp med buksen så langt ned på lårene at det burde regnes som en sikkerhets-risiko og en moderne frisyre som hadde fått Don King til å bli flau. Den sosiale intelligensen var ei heller langt over skostørrelsen. Følgende utspinner seg:

1. Flyvertinner kommer og minner på at alt, vesker, jakker, kjæledyr og alt annet skal i hyllen, dette er nødutgang.
2. Moren legger alt opp, tampen reiser seg for han vil ikke at jakken skulle brettes.
3. Flyvertinne kommer forbi i bemerker at hun og nevnte "jakker".
4. Tamp forklarer at det veldig viktig at jakken ikke blir krøllet, men finner lite forståelse hos en flyvetrtinne som ser det vi andre og ser, at jakken kan da umulig bli mer krøllete? Jakke opp igjen.
5. Når vi er ferdig med pushback og alle andre sitter godt fastspent, så tar søren meg tampen og tar ned igjen jakken sin...

Noen ganger er jeg glad jeg ikke jobber som kabin-personale... virkelig glad.

-A

At det er mange "gale" passasjerer er det ikke tvil om. Har så mange eksempler at jeg nesten kunne gitt ut en liten bok. Har blitt utskjelt flere ganger.

Alt fra tåka som ikke letter, min feil at det ikke er dekkning på kredittkortet til passasjeren, og da er det selvfølgelig dårlig service at han ikke får bli med flyet.
Har også fått så det passer fordi en booking er kansellert. Med nøyere ettersyn, så ser jeg at passasjeren har kansellert den selv på internet. (Ble litt lang i maska, da jeg gjorde henne oppmerksom på det)
Har også kollegaer som har blitt slått ned av passasjerer... Joda det er Mange gale mennesker der ute!

Men de fleste er ganske normale
Men nå er det slik at jeg tror ikke det er flere galne passasjerer enn det er kunder i andre fimaer/bransjer. Faktisk er Norge et meget flyreisende folk, så det mange her inne kaller "galne mennesker" er faktisk den vanlige Ola Nordmann - tough, but true!

Det er veldig mange 'gale' passasjerer. Men de utgjør fortsatt knappe prosenter av passasjermassen. De aller fleste er normalt oppegående. Men nå er det slik at det er veldig mange som reiser, og tar man f.eks på OSL hvor vi på SGS gjerne har 10-20000 pax ut på en gjennomsnittlig dag, så er en promille allerede 10-20 stykker. Og det er som regel disse som tar kontakt med oss.

Originally posted by Superhai

Det er veldig mange 'gale' passasjerer. Men de utgjør fortsatt knappe prosenter av passasjermassen. De aller fleste er normalt oppegående. Men nå er det slik at det er veldig mange som reiser, og tar man f.eks på OSL hvor vi på SGS gjerne har 10-20000 pax ut på en gjennomsnittlig dag, så er en promille allerede 10-20 stykker. Og det er som regel disse som tar kontakt med oss.

Er det slik å forstå at dere oppfatter passasjerer som klager som "gale"....? Om min oppfatning er riktig så er jo det relativt oppsiktsvekkende, men jeg håper at jeg misforstår og at utsagnet var uheldig formulert.

Originally posted by TOS

Er det slik å forstå at dere oppfatter passasjerer som klager som "gale"....? Om min oppfatning er riktig så er jo det relativt oppsiktsvekkende, men jeg håper at jeg misforstår og at utsagnet var uheldig formulert.

Neinei, det var ikke det jeg mente. Det jeg mente var at de tar kontakt med oss, selv om de ikke har noe egentlig fornuftig å fortelle oss. Og da legger vi mer merke til de, i forhold til de som er normale.

Jeg ser ikke på en som f.eks ikke har rukket flyet fordi et annet fly var forsinket er gale. Men om du sitter på pub og ser på tv og ikke kommer til utgangen og skylder på oss så er det annerledes.

Originally posted by Superhai

Originally posted by TOS

Neinei, det var ikke det jeg mente. Det jeg mente var at de tar kontakt med oss, selv om de ikke har noe egentlig fornuftig å fortelle oss. Og da legger vi mer merke til de, i forhold til de som er normale.

Jeg ser ikke på en som f.eks ikke har rukket flyet fordi et annet fly var forsinket er gale. Men om du sitter på pub og ser på tv og ikke kommer til utgangen og skylder på oss så er det annerledes.

Det var godt å høre - eller så ville jeg kanskje måtte bli definert i kategorien "gal"... På den annen side: Kanskje mange som ville syns det egentlig var på sin plass....:D

Jeg er selvsagt helt enig i at ting som er forårsaket av en selv (pub, forsoving, biler som ikke starter osv.) ikke innebærer et ansvar for flyselskapet. Man bør da som passasjer være ytterst ydmyk overfor flyselskapet, og bare håpe på at man kan flyttes over til neste ledige fly (om man da ikke reiser med flex. billett). Jeg har selv opplevd å komme 10 minutter for sent til min flyavgang fra LHR (med KLM) for en stund siden, og da var det bare å være ydmyk og fortvilet... Det ordnet seg da - neste fly til AMS og jeg rakk også flyet videre til OSL og TOS.;)

Back