• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SASBraathens drukner i klager

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Replying to Topic 'SASBraathens drukner i klager'

Hovedsak på NRK P1 i dag morges også... Folk klager på alt fra noen hundre kroner til flere tusen kroner...

En vet en har gjort noe grunnleggende feil når en har 15(!) personer arbeidende på heltid med å lese klagebrev....:spin:

Originally posted by SAJblue

En vet en har gjort noe grunnleggende feil når en har 15(!) personer arbeidende på heltid med å lese klagebrev....:spin:

Tja, si det... SAS har en ganske stor produksjon og de kommer i kontakt med millioner av mennesker i året. Det er mange gale mennesker der ute - og flere blir det.

Jeg husker en gang på åtti-tallet jeg satt og ventet på at tåka skulle lette på Fornebu og det kom en profilert advokat. Han skjelte ut SAS-jenta bak skranken fordi flyet ikke gikk. Visste hun ikke hvem han var osv. Han skulle sende en skriftlig klage fordi flyet ikke gikk og hun ikke kunne skaffe ham et nytt.

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by SAJblue

Tja, si det... SAS har en ganske stor produksjon og de kommer i kontakt med millioner av mennesker i året. Det er mange gale mennesker der ute - og flere blir det.

Ja det er selvsagt passasjerene som er problemet og er "gal"......

Jeg har hatt en del med denne avdelingen i vinter, og deriblandt en stor sak som går enda. Det som forbauser meg er hvor mye tid og ressurser som kastes rett ut vinduet på at man forsøker å overse det som er helt uomtvistelige og dokumenterte fakta og prater rundt grøten og forsøker og dysse ned saker. Om de hadde bare holdt seg til fakta, tatt en avgjørelse kjapt på det, så tror jeg at mengden saker som ikke får noe videre utspill etter første innspill fra SAS hadde vært mye lavere. For ikke å snakke om at man føler seg langt mer seriøst ivaretatt som kunde med problem, og ikke føler man sitter og forsøke og pisse i motvind mot If i en bilforsikringssak...

-A

Originally posted by LN-KOGJeg husker en gang på åtti-tallet jeg satt og ventet på at tåka skulle lette på Fornebu og det kom en profilert advokat. Han skjelte ut SAS-jenta bak skranken fordi flyet ikke gikk. Visste hun ikke hvem han var osv. Han skulle sende en skriftlig klage fordi flyet ikke gikk og hun ikke kunne skaffe ham et nytt.

Der er forklaringen! En enkeltstående tjue år gammel historie om en arrogant advokat på Fornebu! Hvis det er grunnlaget for påstanden om alle de "gale" passasjerene her ute, så hjelpe oss ... :naughty:

Originally posted by Fly high

Originally posted by LN-KOGJeg husker en gang på åtti-tallet jeg satt og ventet på at tåka skulle lette på Fornebu og det kom en profilert advokat. Han skjelte ut SAS-jenta bak skranken fordi flyet ikke gikk. Visste hun ikke hvem han var osv. Han skulle sende en skriftlig klage fordi flyet ikke gikk og hun ikke kunne skaffe ham et nytt.

Der er forklaringen! En enkeltstående tjue år gammel historie om en arrogant advokat på Fornebu! Hvis det er grunnlaget for påstanden om alle de "gale" passasjerene her ute, så hjelpe oss ... :naughty:

Ja noen gjør visst sine valg utfra en enkelt hendelse....

(se også andre tråder)

Tjaaa, det var ett eksempel. Jeg tror jeg kan dra mange flere etter noen år i turistbransjen og noen år på Fornebu, men det er visst ikke lov å illustrere poenger heller lenger :(

Originally posted by Hurum

(se også andre tråder)

Ja, du Hurum, du Hurum... :cheers:

Originally posted by Hurum

(se også andre tråder)

LN-KOG har et meget godt poeng, og jeg synes ikke det han fremlegger kan provosere slike reasksjoner......jeg har selv sittet bak skranken hos baade SAS og Braathens i omtrent 10 aar, og har sett og hoert det meste av klager og krav fra passasjerer....

Naar det er skrevet og sagt, kjenner jeg ogsaa til til dertaljene i ph-ndr's klage til SASBraathens, og der (og sikkert mange andre) saa har SASBraathens opptraadd saa utrolig kloenete i alle steg....det var noe som skulle ha vaert loest i loepet av 10 minutter paa Flesland, men som paa grunn av uvillighet, arroganse dro ut i nesten en uke med tildesl store kostnader for kunden og hans reisebyraa....

At SASBraathens bruker 15 personer etter diverse streiker og andre konflikter til aa behandle klagesaker, synes jeg derimot er profesjonellt.

Men nå skal det nevnes at det er helt utrolig hva folk klager på.. Jeg tilogmed fått kjeft for at flyet kom 10 min for TIDLIG inn til OSL..
Hadde han vist om det så hadde han rukket en tidligere forbinnelse videre til Ålesund.. nå måtte han vente på flyet han egentlig hadde bestilt.. Han forlangte kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste..

Asså.. erre mulig ?

Det er da det er VELDIG fristende å bare le av vedkommende..

Forsøk å stå på en liten flyplass i USA, med en billett utskrevet av SAS, du skal fly med UA og det er UAX som flyr strekningen og agenten sier: "det er feil i billetten din", og du ringer SAS for egne penger og blir møtt med "Neida, alt er helt fint, bare overtal dem til at det er nok hos de feilen er, for vi kan ikke gjøre noe mer.". Forsøk så å gi telefonen din til UA/UAX-personale med en SAS-person som skal hjelpe, få den tilbake etter 500 kroner i telleskritt er brent av, og beskjed fra UA-folket om at dette er SAS sitt problem, og SAS svarer med "Nei, nå er klokken så mye her hjemme, jeg skal hjem og lage jule-middag, jeg kan ikke gjøre mer nå.". God jul.

-A

PS: d-8-63, du har en massage.

Vel det er en ting når det er FLYSELSKAPET som føkker opp..

men det som er poenget mitt er at når folk bannlyser, saksøker og hetser oss forde de ikke kommer med flyet pga vekteraksjoner, eller flyet står pga ATC aksjoner, eller at flytoget enten står eller er forsinket.. det er da blir jeg provosert.

I sånne situasjoner mener jeg at folk har krav på full refusjon av billetter for vår del that's it..

Vi er alt for snille sånn det er idag. De får ombooket billetter (om mulig), inkvartering og diett på vår regning. Selv om vi ikke står ansvarlig for at de ikke kommer seg avgårde, vi er like skadelidende som de er. Og i tillegg til det har dem baller nok til å sende krav om erstatning fra flyselskapet ??

Jeg syntes det er å gå ganske bra over streken..

Joda, det er de som er kalrt over grensen, det er og ting hvor det er en grensesone. Bransjen har lagt seg langflat og solgt seg til billigpris for å få med gud og hvermannsen som bare er på jakt etter biligst mulig billett; forventer du at de som løper og tror at 49,- hver vei på Oslo-Syden er en realistisk pris skal skjønne hvor de enkelte grensene går mellom flyselskap, flyplassoperatør, vekterne, og alle de interne avdelingene og underlevrandørene av alle disse som igjen som en enkelt-gruppe er nok til å stikke kjepper i hjulene for alle sammen?

Her er det tilbake til hva jeg sliter mest med i kommunikasjon nå til dags med store bedrifter som leverer en sammensatt tjeneste: overforenklet og generaliserende pissing rundt grøten når man skal si noe. Hvis dere vil si til en kunde at det er flygelederne, sørg for at kunden vet hvor henvende seg videre og fremstå som hjelpsom, ikke bare si "nei, er ikke oss, men det var veldig hyggelig du tok kontakt.".

Det er dere som er flyselskapets kundeservice som er, som oftest, det eneste kontaktpunktet kunden har, og det er dere de har kjøpt et produkt av, så bruk dette som en fordel. Kunden skjønner ikke vor utrolig sammensatt en tjeneste som på overflaten ser like enkel ut som en busstur fra A til B er, og da trenger man veiledning, ikke møte en vegg av "nei, var ikke oss, men vi syns du er søt som bruker oss".

Så er det siste kategorien, hvor tjenesten er til de grader er feil levert, og da er det kundeservice ofte glimter med de mest utroligste bortforklaringene. Så langt har jeg muntlig fått oppleve fine varianter som dette:

- Nei, det er ditt reisebyrå som må fikse dette; når sannheten er: det er SAS som må fikse, mitt reisebyrå har bare formidlet en vare som er defekt fra SAS sin side.
- Billetten din skulle ikke vært solgt til deg, det er din reisebyrå sin feil; når sannheten er, den er fullstendig lovlig utstedt, når det gjelder RTW-billetter så må disse godkjennes inviduelt hos SAS for å sjekke at de er inenfor reglene, og den dagen jeg kjøpte den var det bare smil fra SAS, og det samme fikk mitt reisebyrå når de fikk billetten validert.
- Problemene er dine, fordi du aldri skulle brukt SAS til å utstede din RTW-billett; den dagen jeg kjøpte den sa SAS dette ikke var et problem (reglene sier at utsteder faktisk ikke trenger å være brukt på et eneste segment, men vanen er minimum ett segment).
- Nei, du har ingen problemer med din billett, du må bare fortelle til de i skranken det er ikke problem hos SAS; sagt pr. tlf. et utall ganger på turen av SAS sine folk. Da er an rimelig tett oppunder grensen til å insinuere at kunden står og lyger om problemene.

Og kongen av alle, når man snakker med økonomi-avd. til SAS i et desperat håp om å få tak i mer konkret bekreftelse på at det er problemer med betalings-info for billetten: Ja, når N.N. gjorde X med billetten din så har vedkommende faktisk fjernet betalingen av de segmentene som gir deg problem, og derfor mangler det både bekreftede reservasjoner og segmenter fra hele ruten, dette burde de kunne fikse opp i fort. Svar fra vedkommende som skulle magisk ornde problemet: fakse meg en kopi av en e-ticket bekreftelse som innholdt billett- og kupong-nummerne, noe jeg har hatt tilgang på i en uke forut, uten at det hjelper noen. Da er man rimelig nærmt å spise hatten sin av frustrasjon.

Det er i den siste gruppen der, når feil er så åpenbare, og man fortsatt møter folk som bare trår vann og virker som de lider av en enorm fobi for å påta seg noe skyld eller komme med innrømmelser, og ikke er villig til å fokusere på løsninger at man virkelig blir frustrert og sverger at man skal sørge for at man bare ikke tar til takke med å bli avspist med smuler og småting.

-A

Jeg er helt enig med de som hevder at om man kjøper en tjenste fra f.eks. SAS, som innebærer flytransport av personer og baggasje, så forventer jeg at det er SAS som skal være min kundekontakt. Om noe går galt med et eller flere element i løpet av reisen (forsinkelser, ødelagt eller forsinket baggasje, osv.) så kan jeg ikke skjønne annet enn at SAS skal ordne opp/håndtere uavhengig av om det er selskapet selv, vekterne, ATC eller sikkerhetsfolk som har forårsaket problemet(-ene). Om det er kundene selv som forårsaker problemene, så har selvsagt ikke selskapet noe ansvar (men kundene setter nok pris på fleksibilitet).

Som et lite eksempel på hvordan det ikke skal være: For noen uker siden ble min SAS innsjekkede koffert brutt opp (øyensynlig av security i Manchester - dette ifølge en tag som var festet på kofferten min). Resultatet var ødelagte låsefester, noe som reduserer bruksverdien av en ellers helt ny koffert.... SAS på OSL mente da at dette var security i Manchesters ansvar og ville ikke snakke mer om det, og refererte meg videre til Manchester. Hos security i Manchester kunne 4 ulike personer (i ulike kapasiteter) fortelle meg at de ikke åpnet kofferter og at dette var flyselskapets ansvar. Flyselskapets representanter i Manchester kunne nå fortelle meg at, jo, dette var nok deres ansvar, men siden jeg ikke hadde rapportert dette ved ankomst i Oslo så kunne de ikke gjøre noe (...Catch 22 - jeg ville jo rapportere det i Oslo, men de ville ikke ha noe med det å gjøre...). Forsikringsselskapet ville heller ikke ha noe med dette å gjøre siden de hevder at innsjekket baggasje er SAS sitt ansvar. Det blir nok heller til at jeg lurer med meg for tung håndbaggasje neste gang.....

Tjaaa, det var ett eksempel. Jeg tror jeg kan dra mange flere etter noen år i turistbransjen og noen år på Fornebu, men det er visst ikke lov å illustrere poenger heller lenger :(

Hvor mange millioner passasjerer er sluset gjennom Fornebu & Gardermoen siden den gang? Da blir ett stakkarslig eksempel som attpå til er tjue år gammelt stusslig å slå i bordet med som argument for at mange passasjerer er "gale".
I 1990 var jeg på en lengre tur til USA og Canada. Blide, hyggelige og serviceinnstilte kabinpersonaler hele veien - til vi kom til Fornebu. Det sure SAS-ansiktet som møtte oss der var ikke spesielt hyggelig velkomst. Hun hadde vel rett og slett en dårlig dag, og derfor har jeg da heller aldri brukt det som eksempel på at "i SAS er dem sure, der!". De fleste SAS-ansatte jeg har vært i kontakt med, har nemlig vært hyggelige.

Jeg har aldri sett så glade crew som når jeg etter boarding 0910 på CPH-NCE her om dagen kunne fortelle crewet at det var nettopp sluppet i nyheter noen minutter før at Jørgen L. hadde levert inn sine papir og var sakte men sikkert siktet inn på døren. ;)

mvh,
A

Hvor mange millioner passasjerer er sluset gjennom Fornebu & Gardermoen siden den gang? Da blir ett stakkarslig eksempel som attpå til er tjue år gammelt stusslig å slå i bordet med som argument for at mange passasjerer er "gale".
I 1990 var jeg på en lengre tur til USA og Canada. Blide, hyggelige og serviceinnstilte kabinpersonaler hele veien - til vi kom til Fornebu. Det sure SAS-ansiktet som møtte oss der var ikke spesielt hyggelig velkomst. Hun hadde vel rett og slett en dårlig dag, og derfor har jeg da heller aldri brukt det som eksempel på at "i SAS er dem sure, der!". De fleste SAS-ansatte jeg har vært i kontakt med, har nemlig vært hyggelige.
Hvor mange eksempler trenger du.....?? Det er utallige fra begge sider av skranken, allt i fra de som ble arrestert av politiet, via de som ble hentet av "menn i hvite frakker" til kjendiser med flyskrekk....jeg har sett og foelt det meste, inkludert fysisk skade (kredittkort som ble kastet saa hardt at jeg fikk et dypt kutt i ansiktet) til et ansikt som den dag i dag foelger meg, naar jeg maatte avvise henne paa Paris avgangen.....eller den eldre damen med mere enn 500.000 kroner i 100 kroner seddler i en Jens Evensen plastpose....hun hevdet at hun var politisk forfulgt og skulle soeke politisk asyl i USA !!

Back