Replying to Topic 'SASBraathens drukner i klager'
Joda, det er de som er kalrt over grensen, det er og ting hvor det er en grensesone. Bransjen har lagt seg langflat og solgt seg til billigpris for å få med gud og hvermannsen som bare er på jakt etter biligst mulig billett; forventer du at de som løper og tror at 49,- hver vei på Oslo-Syden er en realistisk pris skal skjønne hvor de enkelte grensene går mellom flyselskap, flyplassoperatør, vekterne, og alle de interne avdelingene og underlevrandørene av alle disse som igjen som en enkelt-gruppe er nok til å stikke kjepper i hjulene for alle sammen?
Her er det tilbake til hva jeg sliter mest med i kommunikasjon nå til dags med store bedrifter som leverer en sammensatt tjeneste: overforenklet og generaliserende pissing rundt grøten når man skal si noe. Hvis dere vil si til en kunde at det er flygelederne, sørg for at kunden vet hvor henvende seg videre og fremstå som hjelpsom, ikke bare si "nei, er ikke oss, men det var veldig hyggelig du tok kontakt.".
Det er dere som er flyselskapets kundeservice som er, som oftest, det eneste kontaktpunktet kunden har, og det er dere de har kjøpt et produkt av, så bruk dette som en fordel. Kunden skjønner ikke vor utrolig sammensatt en tjeneste som på overflaten ser like enkel ut som en busstur fra A til B er, og da trenger man veiledning, ikke møte en vegg av "nei, var ikke oss, men vi syns du er søt som bruker oss".
Så er det siste kategorien, hvor tjenesten er til de grader er feil levert, og da er det kundeservice ofte glimter med de mest utroligste bortforklaringene. Så langt har jeg muntlig fått oppleve fine varianter som dette:
- Nei, det er ditt reisebyrå som må fikse dette; når sannheten er: det er SAS som må fikse, mitt reisebyrå har bare formidlet en vare som er defekt fra SAS sin side.
- Billetten din skulle ikke vært solgt til deg, det er din reisebyrå sin feil; når sannheten er, den er fullstendig lovlig utstedt, når det gjelder RTW-billetter så må disse godkjennes inviduelt hos SAS for å sjekke at de er inenfor reglene, og den dagen jeg kjøpte den var det bare smil fra SAS, og det samme fikk mitt reisebyrå når de fikk billetten validert.
- Problemene er dine, fordi du aldri skulle brukt SAS til å utstede din RTW-billett; den dagen jeg kjøpte den sa SAS dette ikke var et problem (reglene sier at utsteder faktisk ikke trenger å være brukt på et eneste segment, men vanen er minimum ett segment).
- Nei, du har ingen problemer med din billett, du må bare fortelle til de i skranken det er ikke problem hos SAS; sagt pr. tlf. et utall ganger på turen av SAS sine folk. Da er an rimelig tett oppunder grensen til å insinuere at kunden står og lyger om problemene.
Og kongen av alle, når man snakker med økonomi-avd. til SAS i et desperat håp om å få tak i mer konkret bekreftelse på at det er problemer med betalings-info for billetten: Ja, når N.N. gjorde X med billetten din så har vedkommende faktisk fjernet betalingen av de segmentene som gir deg problem, og derfor mangler det både bekreftede reservasjoner og segmenter fra hele ruten, dette burde de kunne fikse opp i fort. Svar fra vedkommende som skulle magisk ornde problemet: fakse meg en kopi av en e-ticket bekreftelse som innholdt billett- og kupong-nummerne, noe jeg har hatt tilgang på i en uke forut, uten at det hjelper noen. Da er man rimelig nærmt å spise hatten sin av frustrasjon.
Det er i den siste gruppen der, når feil er så åpenbare, og man fortsatt møter folk som bare trår vann og virker som de lider av en enorm fobi for å påta seg noe skyld eller komme med innrømmelser, og ikke er villig til å fokusere på løsninger at man virkelig blir frustrert og sverger at man skal sørge for at man bare ikke tar til takke med å bli avspist med smuler og småting.
-A