SASBRA??

Tu-154

Newcomer
Jeg lurer på om noen har litt inside om hvordan det går med samkjøringen av SAS og BRA crew.. Alle kanselleringer de siste dagene har muligens noe med dette og gjøre?? Kanskje Røyken til en viss grad leverer varene alikevel?? Er det god stemning der ute??

Replying to Topic 'SASBRA??'

Vel, jeg vet de sliter voldsomt med crebemanningen sin, både foran og bak.

Men, jeg vet også, og DET er mye verre, at samarbeidet mellom dem (SK & BU) slettes ikke går bra, at det er munnhuggeri, diskusjoner, ja til og med at noen har fiket til hverandre på crewrommet, og dette er et signal jeg ikke liker og som ledelsen burde ta mere tak i...

Et annet eksempel var på en utenlands avgang for en tid siden hvor maskinen var ferdig boardet, broen var kjørt vekk, og hvor SGS representanten bare stod i broen og ventet på at de skulle push'e vekk fra gate så man kunne få satt inn en off-block tid....

Intet skjedde og vedkommende fikk ikke kontakt med de der fremme....Hun så ned på stueren som satt i pushback traktoren som humret og lo og ristet på hodet. Han kunne fortelle at de 2 der fremme satt og kjeftet på hverandre som baaaare det... :skep

Og flysikkerheten oppi alt dette? Den må bare blir helt... :mol så langt jeg kan skjønne....

:naughty:

det ryktes om at det er problemer med crew schedulerings systemet som gjør at det ikke alltid matches crew + fly

samarbeidet mellom dem (SK & BU) slettes ikke går bra, at det er munnhuggeri, diskusjoner, ja til og med at noen har fiket til hverandre på crewrommet

Ikke det at jeg skjønner problemet, men hvor vanskelig kan det egentlig være å føre et fly fra A til B? Har de ikke den samme skoleringen? De samme utsjekkene? Hva er egentlig problemet??? Er en pilotjobb et sted mindre "verdt" enn på et annet sted? Tenker de folka der på samarbeid/flysikkerhet i det hele tatt, eller er det egotripper rundt hele fjøla...??

Kan noen forklare hva problemet til de folka der er, på en sånn måte at det er mulig å tro på det.

Skjønner at det er mange av dere andre som er langt mere inn i tingenes tilstand enn det jeg er, kanskje mener at slike "enkle" små betrakninger fra "utenforstående" er litt malplassert i den "store" diskusjonen. Men hvis det er et snev av realiteter i det ENGM RAMP skriver, finnes det noen rundt omkring som ikke gjør jobben sin. Slike folk som driver med sånt barnslig piss burde ikke vært i lufta.

Det er tydeligvis flere enn husets tenaaring som har problemet med aa loefte blikket opp fra neseroten sin .... Han har problemer med aa justere seg tilbake til Atlanta etter fire aar i Seattle, og jeg proever aa faa ham til aa skjoenne at vi er der vi er og uansett hvor vanskelig han oppfoerer seg, saa vil vi forbli her. Man maa fokusere paa det som skjer fremover - og ikke grave seg ned i 'tenk om'-hullet.

Mulig jeg er litt mer kynisk enn de fleste, men 20+ aar i denna bransjen har satt sine spor...

Ansiennitetslister og kapteinstillinger er et av hovedproblemene.Det er et faktum at ca. 80% av ex-BU piloter har vært på SAS-opptak og fått nei.Erfaringsvis pleier ca. 50% av de som søker SAS å bli godtatt,de resterende 50% går tilbake dit de kom fra.Derfor denne konsentrasjonen av "rejects" i BU,LIN og Mærsk/Sterling.
I disse tider forhandler SAS' flygerforeninger og SAS om løsning på overtallighet som "plutselig" har oppstått.Etter å ha sparket ca. 330 piloter de siste årene er det nå på tale å sparke ytterligere 150-200 piloter.Dvs. at det er de som ble ansatt i SAS i 1996-7 som antagelig må gå.Flere av disse gikk på SAS-opptak samtidig med andre norske piloter som strøk,men fikk jobb i BU senere det året.Vi ansatte endel BU-folk med forholdsvis lang ansiennitet i BU. De som ble ansatt i 1996-7 i BU,ble utnevnt til kapteiner i 2000-1.
Det føres IKKE overtallighetsforhandlinger med BSF,til tross for at det er et overtall også der.SAS har nemlig lovet at INGEN BU-pilot skal sies opp eller degraderes til styrmann.Da er man i den situasjonen at piloter som har passert opptaksprøver og skikket seg meget godt i sin jobb i SAS skal sparkes for å gjøre plass til piloter som beviselig har strøket på opptaksprøvene og har kortere ansiennitet.Og som på toppen av det hele skal fortsette som kaptein.Det som tar kaka,og er årsak til problemene,er at BU-pilotene mener dette er helt riktig.Sånt provoserer! Provoserer gjør det også at SAS inngår avtaler for så å resolutt bryte dem ved første og beste anledning når avtalene var ment å avhjelpe problemet.Det virker som om SASBraathens VIL at problemene fortsetter og bevisst setter pilotgruppene opp mot hverandre.Forstå det den som kan! Det kan se ut som SAS-piloters fremtid er å drive SAS i konkurs slik at vi kan bli kjøpt opp av andre selskaper.Vil det være naturlig at f.eks. LH-piloter lar seg si opp for å gjøre plass til oss? NOT!!! Men det er altså en slik løsning BSF ser som "naturlig".:cool2

ansenitetsprisnisppet er det aller største hinderet for fusjoner i flybransjen - hvorfor er f.eks. ikke KLM og Ai France eller Swiss og Lufthansa fusjonert?? Selvsagt kan det hevdes at årsaken er de bilaterale avtalene med land utenfor EU, men der vil det innen kort tid helt sikkert bli slik at EU oppfattes som ett "land", den nye avtalen mellom EU og USA åpner for nettopp det. Den fremste årsaken er at ledelsen i AF og LH ikke vil ha en intern krig som den vi nå ser i SAS Braathens. Jeg kjenner ikke til noen annen bransje der ansenitetsprinsippet er så inngrodd, og skaper så mange problemer. Som en ekte blaaruss er mitt forslag at alle piloter søker på sine jobber på nytt, og de beste blir ansatt. I flere andre deler av selskapet, og i andre selskaper, har man i situasjoner med overtallighet tatt nettopp den løsningen - alle må søke sine jobber på nytt i en slags "stolleken" der det ikke er nok stillinger til alle. Om det er den mest rettferdige måten å gjøre det vet jeg ikke, men utifra en arbeidsgivers synspunkt gir det jo muligheten til å gjøre nødvendige nedbemanninger på den mest effektive måten. Det som ofte skjer er jo at de virkelige ihuga ansatte (med lav ansenitet), som det er noe trøkk i - forlater skuta frivillig på jakt etter bedre muligheter utenfor selskapet, mens de som er "trygge" biter seg fast - og de er ikke alltid de beste, selv om de har vært der legst. Dessuten er de ofte svært dyre (ansenitet gir jo høyere lønn også må vite.)

DEATH TO SENIORITY!

(jeg tar sjenser med dette utspillet, jeg vet det - men FBU4EVER kommer vel ikke på julebordet???)

En tanke som har slått meg i denne sammenhengen. Kunne ikke SAS Braathens også på en måte ha "dratt en AF/KL"? Det jeg mener er at BU ble et rent LCC+/charter-selskap og SAS Norge tok seg av innenriks og regulære europalinjer med bizpax. Selskapet kunne vel fremdeles hett "SAS Braathens" med eget AOC men med hver sin del i selskapet.

Noen med mer peiling enn meg som kunne oppklart litt årsak til at det ble som det ble?

Originally posted by FBU 4EVER
Det er et faktum at ca. 80% av ex-BU piloter har vært på SAS-opptak og fått nei.Erfaringsvis pleier ca. 50% av de som søker SAS å bli godtatt,de resterende 50% går tilbake dit de kom fra.Derfor denne konsentrasjonen av "rejects" i BU,LIN og Mærsk/Sterling.

För det första vet jag inte om dessa siffror är korrekta. Men som största arbetsgivare på pilotsidan i Skandinavien är det väl också naturligt att ett stort antal piloter söker. Om SAS skulle anställa, under de "goda" åren exempelvis 50 piloter och 500 sökte dessa tjänster så var det alltså 450 som inte fick jobb. För den skull var ju inte dessa piloter dåliga. Att en del hamnade i BU, andra i LIN, Maersk eller Sterling är/var ju bara naturligt. Det finns ju precis lika väl piloter som sökt till dessa bolag och fått nej men som fick anställning i SAS. Att antyda att en pilot i Braathens skulle vara sämre står på så låg nivå att det egentligen inte skulle bemötas.

Originally posted by FBU 4EVER

Ansiennitetslister og kapteinstillinger er et av hovedproblemene.Det er et faktum at ca. 80% av ex-BU piloter har vært på SAS-opptak og fått nei.Erfaringsvis pleier ca. 50% av de som søker SAS å bli godtatt,de resterende 50% går tilbake dit de kom fra.Derfor denne konsentrasjonen av "rejects" i BU,LIN og Mærsk/Sterling.
I disse tider forhandler SAS' flygerforeninger og SAS om løsning på overtallighet som "plutselig" har oppstått.Etter å ha sparket ca. 330 piloter de siste årene er det nå på tale å sparke ytterligere 150-200 piloter.Dvs. at det er de som ble ansatt i SAS i 1996-7 som antagelig må gå.Flere av disse gikk på SAS-opptak samtidig med andre norske piloter som strøk,men fikk jobb i BU senere det året.Vi ansatte endel BU-folk med forholdsvis lang ansiennitet i BU. De som ble ansatt i 1996-7 i BU,ble utnevnt til kapteiner i 2000-1.
Det føres IKKE overtallighetsforhandlinger med BSF,til tross for at det er et overtall også der.SAS har nemlig lovet at INGEN BU-pilot skal sies opp eller degraderes til styrmann.Da er man i den situasjonen at piloter som har passert opptaksprøver og skikket seg meget godt i sin jobb i SAS skal sparkes for å gjøre plass til piloter som beviselig har strøket på opptaksprøvene og har kortere ansiennitet.Og som på toppen av det hele skal fortsette som kaptein.Det som tar kaka,og er årsak til problemene,er at BU-pilotene mener dette er helt riktig.Sånt provoserer! Provoserer gjør det også at SAS inngår avtaler for så å resolutt bryte dem ved første og beste anledning når avtalene var ment å avhjelpe problemet.Det virker som om SASBraathens VIL at problemene fortsetter og bevisst setter pilotgruppene opp mot hverandre.Forstå det den som kan! Det kan se ut som SAS-piloters fremtid er å drive SAS i konkurs slik at vi kan bli kjøpt opp av andre selskaper.Vil det være naturlig at f.eks. LH-piloter lar seg si opp for å gjøre plass til oss? NOT!!! Men det er altså en slik løsning BSF ser som "naturlig".:cool2

Sett fra en SAS kaptein sin side....Rolf L var LITT mer reflektert

Undrer meg litt over dette Stein,

"Det er et faktum at ca. 80% av ex-BU piloter har vært på SAS-opptak og fått nei.Erfaringsvis pleier ca. 50% av de som søker SAS å bli godtatt,de resterende 50% går tilbake dit de kom fra.Derfor denne konsentrasjonen av "rejects" i BU,LIN og Mærsk/Sterling."

- Er det slik at en BU pilot har noen egenskaper/erfaringer med seg fra BU som SK
overhodet ikke vil ha inn?
- Er det dette igjen som gjør at mange opplever at SK piloter har nesa litt mere i sky
enn det BU piloter har?
- Smitter dette også over igjen nå til arbeidsforholdene i cockpit nå som de er i et og
samme selskap?
- ER SK piloter så mye bedre enn en BU pilot da? Den mentaliten jeg prøver å beskrive
(om enn kanskje ikke så bra) har jeg hørt om OG opplevd mang en gang....

Jeg vet IKKE hvor problemene ligger hen, men det synes da klart at på ET eller ANNET sted i strukturen av organisasjonsbygginge i SKBU har man heeeelt glemt dette med CRM og jobbe SKIKKELIG rundt dette for å nettopp forhindre dette...

Uansett, saftetywise, er IKKE dette bra, det tror jeg man kan alle være enige om

:wow:

En del kloke ord der CK. Jeg har selv vært på en arbeidsplass der alle kontraktører (jeg var ikke blandt de) fikk avsluttet kontrakt, og alle måtte søke på nytt. Da fikk arbeidsgiver muligheten til å kvitte seg med de som ikke hadde de riktige holdningene. Ansenitet, kunnskap og erfaring var selvsagt et pluss. Ansenitet var derimot ikke alt, slik det var i den bedriften tidligere. At ansenitet var det eneste som gjaldt, førte til en del mindre heldige ting, som f.eks latskap, slurv, mangel på omstillingsvilje ol. Likevel blir det kanskje rart om en fast ansatt flyger med typerating og erfaring skal måtte søke på sin egen jobb, og risikere å miste den fordi han kommer med noen svar i et intervju som ikke helt sammenfaller med bedriftens "fasit"?

Uansett, jeg er ikke på innsiden i denne konflikten, heldigvis, men så vidt jeg har skjønt er årsaken og løsningen veldig opp til hvem man spør. Det vil sikkert bli tapere uansett hvilken løsning man velger. Jeg ønsker bare lykke til, og håper vi ikke får en ulykke som følge av dårlig arbeidsmiljø!

Edit: Dårlig norsk leif

Pensjonert etter nesten 40 år i bransjen, 10000 timer, et hav av havarirapporter, CRM-kurser, diskusjoner, passive reiser og deltagelse i havarietterforskning og;

-med de problemer som her drøftes,
-med nye selskaper med titusenvis av sektorer i året,
-med noen som skryter høylydt av 99,9 % regularitet,
-med lite eller ingen endring i hverken geografi, ILS, LOC, VOR eller NDB,

så må da noen ta til vettet?
:wow:

Tror vi som er på utsiden ikke skal ha for "enkle" løsninger på dette....

Slik jeg har fått det fortalt er det ikke fordi de er dårlige flygere at nåverende BU-piloter ikke har fått jobb i SAS tidligere, men fordi de ikke "passet inn" i den type pilot SAS var ute etter. Braathens har tydeligvis vektlagt andre ting og har derfor ansatt mange av de som ikke har gått gjennom nåløyet hos SAS.

Jeg tror man skal være forsiktig som utenforstående å karakterisere SAS eller Braathens-piloter som det ene eller det andre. Det verserer historier som angår begge pilotgrupper og jeg nekter å tro at den ene er så mye bedre enn den andre. Så skal man huske på at det i utgangspunktet er mange flere SAS-piloter enn Braathens-piloter. Ergo finnes det nok flere "idioter" i SAS enn i Braathens, men det er det nok i begge selskaper likesom det er fornuftige mennesker der også.

SAS-ledelsen begynner jo nå å bli eksperter på å lage krig mellom pilotforeningene og gjør dette tydeligvis med hensikt.

Etter å ha lest FBU4EVER sitt innlegg, så er det vel greit å minne om at en sak alltid har to sider :) Virker ellers som SAS er stedet der alle vil jobbe, og at de som ikke har kommet seg inn der har måttet ta til takke med annenrangs selsaper. Så firkantet er vel ikke verden?

Det finnes også piloter i SAS som har fått nei i BU, og det finnes piloter i BU som aldri har søkt seg til SAS. Så det å tro at 80% av alle piloter i BU ikke duger i SAS, slik man kan få inntrykk av her, er feil.

Skjønner jeg ikke at det kan fungere å jobbe i samme cockpit hvis forholdene er så vanskelige som det man hører. Spesielt sikkerhetsmessig må det være et mareritt hvis man starter dagen med en real krangel i cockpit.

Innlegg her tyder på at det er langt igjen før man kan få en normal situasjon igjen...

Etter å ha lest dette forum en stund:)
Har ingen interesse av å bli "in"
RolfL har det eneste fornuftige innlegg
JHV

Hmmm.. så denne saken har to sider......? :smokin :thumbup :cheers:

Ja, saken har to sider,
En: fra mennesker som har jobbet og opplevd ting.
To: ansatte som skal gjøre karriere, vet lite men tror at de ved å "jatte" med får drømmejobben.
( mulig at det i enkelte bransjer går mere på "Trynefaktor" enn andre.)
Jan

Att antyda att en pilot i Braathens skulle vara sämre står på så låg nivå att det egentligen inte skulle bemötas.

Akkurat!

Og de kampene som ruller og går hva gjelder ansiennitet, hvem som stryker hvor, hvem som har jobbet lengst hvor o.s.v., burde vært mat for diverse fagforeninger og ledelse.
Å ta dette helt ut i cockpit mens man sitter og leser sjekklistene er ikke annet enn uproft. (Og da tenker jeg selvsagt i forhold til publikum som sitter bak og tror at alt er i de sikreste hender...)

Kan ikke ha mye med sikkerhet å gjøre å fly med to gærninger som driver profesjonskamp. (Unnskyld direkte tale, men ingen er navngitt).

Tror vi som er på utsiden ikke skal ha for "enkle" løsninger på dette....

Forsåvidt greit det, men vi må få lov å synse..... Det er vel vårt privilegium i et forum :)

Back