SAS2892 div OSL?

Kan vel skyldes værforholdene på nordvestlandet i dag. Akkurat nå driver LN-TUL å strever for å komme ned på Vigra. Ser de ligger i 28000ft....over Vigra å sirkler i øyeblikket. Ser ut som at LN-NOP vil prøve seg på Vigra også, akkurat tatt av fra Gardermoen for Vigra. LN-TUL strever fortsatt i 28000ft over Vigra uten å komme ned.
 
Last edited:
Kommer an på forholdene og hvilke værutsikter som er den nærmeste tiden. Mengde fuel har også innvirkning. Molde er åpen, og siden de ikke har gått dit virker det som at utsiktene for Vigra er bedre om litt. Og LN-TUL returnerer til Gardermoen ser det ut som i øyeblikket, mens LN-NOP forsøker seg.
 
Last edited:
Problemet var vel at det lava ned forholdvis masse snø på kort tid, så det var vel kanskje brøyting av rullebana det stod på her på Nordvestlandets hovedflyplass?
 
Ser de er på runde 4, hvor lenge "pleier" man å ligge i holding på den måten?

En fin samling av følgende argumenter:
- Drivstoffmengde
- Været på alternativene
- Værutsiktene der de skal lande
- Implikasjoner av å gå til en nærliggende alternativ flyplass (ex Molde/Kvernberget)
- Flight ops sine disposisjoner

Var borti et KLM-fly som hang over Værnes (FL370), og som ventet på bedre vær der.
Etter en halvtimes holding spurte jeg hvor lenge han kunne holde, og jeg fikk til svar "minst 2 timer til" (hvilket er atskillig mer enn "gjennomsnittet") - han påpekte dog at det ikke var opp til ham hvor lenge han skulle holde, det var det "KLM operations" i Amsterdam som bestemte :)
 
Problemet var vel at det lava ned forholdvis masse snø på kort tid, så det var vel kanskje brøyting av rullebana det stod på her på Nordvestlandets hovedflyplass?

Det var kombinasjonen av kraftige snøbyger, temperatur og sidevind som skapte problemer på AES i går. Selv om banen ble kontinuerlig brøytet ble aldri bremseeffkten den helt store (poor og medium-poor), og det kombinert med 5-15 kts sidevind, er ikke godt nok for landing.
 
OSL-KSU flyet onsdag kveld hadde samme utfordring, sirket Kvernberget førd et ble retur til OSL, innlosjering på Radisson Blu og morgenavgang til KSU igjen torsdag. Litt lenger tur enn normalt, men profft løst av SAS.
 
Back
Top