SAS vurderer nye flykjøp

Re: SAS vurderer nye flykjøp

Uten å begi meg inn i resten av den debatten, så er det jo like greitt å presisere før andre gjør det: load != yield.

-A
Når vi taler High yield, så er dette naturligvis ganske relevant, for det er nok de færreste der tror at 8 passagerer på C-class ud af ARN tjener mere ind end en fuld C-class ud af CPH.

Men fair nok, for dem som ønsker at leve videre i drømmeverdenen med de Harry Potter agtige konspirationsteorier, der er det jo fint nok at drømme sig til at det er så elendigt at flyve Longhaul ud af CPH.

Jeg må endnu engang ryste på hovedet, og konstatere at der er nogen herinde der simpelthen tror at SAS bevidst vælger at placere IC produktionen væk fra hvor pengene er. Helt ærligt venner, tror I ikke at man vælger at placere produktionen der hvor pengene findes?
Og igen må jeg undres over denne fantastiske forretning der potentielt ligger på ARN, når jeg ikke en eneste gang har fløjet IC på en tilnærmelsesvis fyldt C-class ud af ARN(oftest nærmere halvtom!!), mens den altid er propfyldt ud af CPH.....hhhmmmm......

Nå vet ikke jeg om du har en stilling i SAS som evt gjør om du kan vurdere om det er mer high yield passasjerer ut fra CPH enn fra ARN, eller at du flyr hyppig i C-klasse fra både ARN og CPH på IC, men om nå det ikke er tilfellet så tror jeg man skal være åpen for at dagens struktur på IC ikke nødvendigvis er optimal (jeg understreker nødvendigvis, for jeg vet dette definitivt ikke). Dagens struktur er vel et resultat av en gradvis utvikling og CPH ble i sin tid valgt som hub. Hva man ville valgt om man hadde startet på nytt i dag vet ikke jeg, men om man ikke sitter på meget solide "bevis" for at CPH indeed er det beste for SAS så tror jeg man kan & bør være såpass åpen for andre tanker at man ikke avfeier det som Harry Potter konspirasjonsteorier. Det er nå min mening om den saken.

Man kan tro og mene hva man vil, men SAS sine eiere er i luftfartsbransjen for å tjene penger, og forventer at styret og eierne utnytter de mulighetene som er. Det regnes kontinuerlig på hvor det er best å plassere flyene i forhold til laveste mulige utgifter og høyest mulig inntjening. Det gjelder alle flytyper.

Man kan tro og mene hva man vil, men SAS sine eiere er i luftfartsbransjen for å tjene penger, og forventer at styret og eierne utnytter de mulighetene som er. Det regnes kontinuerlig på hvor det er best å plassere flyene i forhold til laveste mulige utgifter og høyest mulig inntjening. Det gjelder alle flytyper.

Helt klart, men det er vel mye som tyder på at SAS IC ikke har bidratt med økonomiske resultater i tråd med det man ønsker. Hvorvidt dette er fordi strukturen på operasjonen er feil, fordi kostnadene er for høye, eller noe helt annet vet ikke jeg. Mitt poeng er delvis at SAS kan være delvis innelåst i en struktur som kanskje i dag ikke er den beste, fordi man i sin tid valgte CPH som hub, partnerselskaper har lagt opp en rutestruktur som kanskje er delvis tilpasset denne, osv. Det kan selvsagt også hende at strukturen er den beste SAS kan håpe på, men selv om man innser at ledelsen selvsagt er ute etter å tjene penger og gjøre det beste med tilgjengelige ressurser, så kan det ligge mange føringer som man på kort & mellomlang sikt ikke kan gjøre så mye med.

Da holder vi oss til SAS sine fly, vi har 34 andre tråder hvor vi kan kose oss med den evinnelige SAS-IC-CAU-OSL-debatten. Ja, jeg er inhabil som bare en fiskeriminister kan være, men det var en oppfordring til oss alle, men inkludert.

-A

Back