SAS vurderer nye flykjøp

Re: SAS vurderer nye flykjøp

Har SAS økonomi til å kjøpe nye fly? Sist uke ble det kjent at SAS måtte betale skyhøy rente på et lån, på grunn av elenig kredittvurdering. Dyre lån er ikke bra. Og utskifting og eventuelt økning i IC flåten må da kreve enorme investeringer. Vil Bolaget klare det?

Imm

Finnes det forresten en KGL-fan club?

Det mest fornuftige for SAS vil trolig være å lease flyene, på den måten binder de ikke så mye kapital. Leasing kostnaden påvirkes imidlertid av selskapets rating, den er som kjent ikke veldig bra, så dyrt blir det uansett.

Siden vi har folk her i tråden som både håndterer Excel og folk som vet om hva det koster å drive med fly, et litt mer seriøst spørsmål:

Siden SAS nå ikke har en veldig bra kredittvurdering, og må betale et premium for dette når rentene skal betales, hvor stor er denne kostnaden sammenglignet med det at både Boeing og Airbus reklamerer stort med at den neste generasjonen fly blir X% mer gjerrig på drivstoff og sparer på andre kostnader.

Hvor store er disse tallene i forhold til hverandre sammenlignet med den finansieringen andre selskap oppnår?

Med andre ord: hvor mye av gevinsten med morderne fly går opp i spinningen?

-A

Siden vi har folk her i tråden som både håndterer Excel og folk som vet om hva det koster å drive med fly, et litt mer seriøst spørsmål:

Siden SAS nå ikke har en veldig bra kredittvurdering, og må betale et premium for dette når rentene skal betales, hvor stor er denne kostnaden sammenglignet med det at både Boeing og Airbus reklamerer stort med at den neste generasjonen fly blir X% mer gjerrig på drivstoff og sparer på andre kostnader.

Hvor store er disse tallene i forhold til hverandre sammenlignet med den finansieringen andre selskap oppnår?

Med andre ord: hvor mye av gevinsten med morderne fly går opp i spinningen?

-A

Ble mitt spørsmål oppfattet som useriøst? Det var seriøst ment, om SAS ville ha økonomi til å klare en utskiftning/økning i IC flåten. Men jeg er kanskje ikke flink nok til å ordlegge meg. Sorry.

IMM

Ble mitt spørsmål oppfattet som useriøst? Det var seriøst ment, om SAS ville ha økonomi til å klare en utskiftning/økning i IC flåten. Men jeg er kanskje ikke flink nok til å ordlegge meg. Sorry.

IMM

Nei, absolutt ikke, tenkte bare jeg skulle forsøke å heve mitt eget nivå siden jeg har blitt forsøkt dugelig grillet før i tråden. Men jeg har asbest-sokkene på i dag, så det går nok bra. :)

-A

Enig - det er kun med til at trække kvaliteten på dette forum ned. Desværre.

Dette utsagnet er vel det eneste som trekker kvaliteten på forumet ned. Slik man opplever negativitet mot andre selskaper her inn får dere i SAS også vær så god å finne dere i utsagn som ikke alltid gavner SAS og deres humør.

Nei, absolutt ikke, tenkte bare jeg skulle forsøke å heve mitt eget nivå siden jeg har blitt forsøkt dugelig grillet før i tråden. Men jeg har asbest-sokkene på i dag, så det går nok bra. :)

-A

Uansett, interessant spørsmål.

Det beror vel på hvilket selskap en sammenlikner med, da seksapene har ulik rating og følgelig ulik funding kostnad.

Men det går jo an å sammenlikne selskapet med seg selv, hvor mye penger sparer selskapet på å kjøpe mer økonomiske fly.

Da er i så fall Norwegian like ille som SAS. Selv har jeg ingen problemer med at selskaper lufter både mulige destinasjoner og flytyper i media. Det er jo ellers ingenting kontroversielt eller substansielt nytt i at et selskap kontinuerlig vurderer flåten sin - det eneste artikkelen sier er jo at SAS gjør som alle andre selskaper ... Også i krisetid.

Nå har ikke DY noe med denne tråden og gjøre men for å kommentere ditt innlegg så er det jo slik at når DY snakker om nye ruter så blir de lansert i motsetning til SAS.

Men tilbake til flykjøpene i SAS. Kan aldri tenke meg at A332 er noen løsning, det er samme familie og teknologi som nåværende flåte. Her må man vente på neste generasjon longhaul maskiner. Blir spennende og se.

Men tilbake til flykjøpene i SAS. Kan aldri tenke meg at A332 er noen løsning, det er samme familie og teknologi som nåværende flåte. Her må man vente på neste generasjon longhaul maskiner. Blir spennende og se.

Enig med du. Ser intet poeng å fornye flåten med 'dagens teknologi'. SAS har snakket med Airbus. SAS har snakket med Boeing. Om et par år får vi vite om det blir leveranser fra Charleston/Everett eller Tolouse ....

Har SAS økonomi til å kjøpe nye fly? Sist uke ble det kjent at SAS måtte betale skyhøy rente på et lån, på grunn av elenig kredittvurdering. Dyre lån er ikke bra. Og utskifting og eventuelt økning i IC flåten må da kreve enorme investeringer. Vil Bolaget klare det?

Selv om SAS kanskje ikke har økonomi nå, så er det likevel noe de må vurdere. Det er nok like mye snakk om å følge med i markedet, og det er bra at de klarer å ha flere tanker i hodet samtidig. Både kjempe for livet, og tenke langsiktig.

Nå har ikke DY noe med denne tråden og gjøre men for å kommentere ditt innlegg så er det jo slik at når DY snakker om nye ruter så blir de lansert i motsetning til SAS.

Det er nå litt både og det, da. DY har nesten-lovet endel ruter som aldri kom. Et eksempel er TOS-RIX, lenge før BT kom på banen.

Noe propaganda og forslag må det likevel være lov til å komme uten at man skal henges til tørk for det. Det er eksempler på at SK, WF og DY alle har "lovet" nye ruter som det aldri ble noe av. Noe av dette kan sikkert legges på overivrige lokaljournalister også.

Selv om SAS kanskje ikke har økonomi nå, så er det likevel noe de må vurdere. Det er nok like mye snakk om å følge med i markedet, og det er bra at de klarer å ha flere tanker i hodet samtidig. Både kjempe for livet, og tenke langsiktig.

Tenkte eksakt samme tanke selv - det skader ikke akkurat å være litt forberedt på de gode/bedre tidene selv om det ser svart ut nå. Og om SAS går konkurs, så spiller det jo uansett ingen rolle om man har sett på saken?

Dette utsagnet er vel det eneste som trekker kvaliteten på forumet ned. Slik man opplever negativitet mot andre selskaper her inn får dere i SAS også vær så god å finne dere i utsagn som ikke alltid gavner SAS og deres humør.

Jeg har intet med SAS gøre - blot lige for at få det på det rene, men derfor kan jeg stadig godt mene hvad jeg nu mener. Men desværre er der jo efterhånden en holdning til at man skal være SAS-ansat for at synes godt om om selskabet. Men heldigvis er der stadig mange kunder som sætter pris på produktet og tror på fremtiden.

McDonnel Douglas MD-87 - siste flytur i rutetrafikk rett før jul
Ikke rigtigt....
SEDIP har været i AAR idag som SK1242
Hilsen
Ole

Slik er det når man sitter og hamrer ned noe på et forum i pausene mellom å sette opp en ThinkStation D20, svare på et par SameTime-henvendelser, holder et online meeting vedrørende change control og ikke minst har tilgang til hjemmeinformasjonen sk931 ^_^

Jeg ser nå at SE-DIP har vært innom AAR 8 ganger siden 18. mars (inkludert ankomsten i kveld som SK1269). Den samme SE-DIP har hatt tre parkeringspauser dette året:
31/12-09 SK552 - 24/1-10 SK1738 (2 SK9000-flighter ble fløyet i parkeringstiden)
8/2-10 SK582 - 14/2-10 SK601 (1 SK9000-flight ble fløyet i parkeringstiden)
26/2-10 SK618 - 15/3-10 SK2537 (ingen SK9000-flight i denne perioden)

Det må være rimelig vanskelig om morgenene på AAR med så varierende typer som CRJ9, MD82 og MD87 på SK1240 og SK1242 og det uten at det ser ut som det er noe system (de siste 14 dagene da). Kanskje det er slik at det ikke er mer enn 88 passasjerer på disse to flightene så det går bra? Det var vel litt overkill 18. mars med A321 på SK1259/SK1260?

Etter å ha sett litt på materiellbruken på AAR i mars, så kan en helt klart si at CRJ900 virker ikke å være den mest politlige av SAS DKs fly, men også MD82en svikter noen ganger. Det har inntil nå denne måneden vært annet materiell enn oppsatt på 27 av 178 flighter (15%).

For å komme litt tilbake til det egentlige temaet IC og SAS. Airbus A330-300 er den mest effektive (beste sete-km-verdier) av dagens fly på translatantiske flighter, så det å sette inn A332 er bare tull (men kanskje i SAS' ånd?). Det SAS må konsentrere seg om er å fylle flyene, og det til høyest mulig yield. Noen har hvisket meg i øret at det er ubalanse mellom hvor high yield-passasjeren hører hjemme og hvor IC hovedsakelig flyr i fra i dag. Hvis de vil ha tak i disse godt betalende passasjerer SAS tilpasse seg og flytte all IC-operasjon til ARN - og kan det hende at de også får fler godtbetalende som i dag velger andre selskap. Uten at en gjør dette vil det ikke være noen vits å vurdere nye IC-fly.

Last edited:

Det må være rimelig vanskelig om morgenene på AAR med så varierende typer som CRJ9, MD82 og MD87 på SK1240 og SK1242 og det uten at det ser ut som det er noe system (de siste 14 dagene da). Kanskje det er slik at det ikke er mer enn 88 passasjerer på disse to flightene så det går bra? Det var vel litt overkill 18. mars med A321 på SK1259/SK1260?

Etter å ha sett litt på materiellbruken på AAR i mars, så kan en helt klart si at CRJ900 virker ikke å være den mest politlige av SAS DKs fly, men også MD82en svikter noen ganger. Det har inntil nå denne måneden vært annet materiell enn oppsatt på 27 av 178 flighter (15%).

.
Nje Kurt det er såmænd ikke så svært,,,vi ved jo fra dag til dag hvilket fly vi får, og det indretter vi os efter...Generelt er vores "main-type" CRJ 900. på 2 x daglig flyver vi med MD80, enten MD87( så længe de varer) eller MD82.
Når der byttes til andre typer kommer det oftes ikke som en overraskelse, men meget planlagt..
På visse afgange flyver vi med A319 og som du nævnte nu og da med A321, men det er dog udelukkende af tekniske, altså fly bytte, årsager...
Selvom vi kun har vore 6 daglige afgange, så hører vi med til nogen af de mest præcise stationer på SAS nettet...Vinteren her er undtaget, men det er den rigtigt mange steder over HELE Europa.
Men som sagt 4 x CRJ og 2 x MD80 på AAR og med et lidt stigende pax tal, hurra for det, måske flere MD80 eller A319 afgange
TAk for dit input.Kurt. Dem læser jeg altid med glæde, fordi de er meget saglige og korrekte, både når det er fakta og historisk
Tak for det !!
Hilsen
Ole

Nje Kurt det er såmænd ikke så svært,,,vi ved jo fra dag til dag hvilket fly vi får, og det indretter vi os efter...

Når jeg leste Kurts innlegg så tenkte jeg hva angår problemer at det kunne bli vanskelig å drive med inventory mgt/revenue mgt med så stor variasjon i kapasiteten på maskinene, men det var kanskje ikke det Kurt tenkte på. Jeg antar at man har kontroll på dette uansett.

På visse afgange flyver vi med A319 og som du nævnte nu og da med A321, men det er dog udelukkende af tekniske, altså fly bytte, årsager...

Den faste A319 er da litt spesiell - siste ankomst på fredagskveldene, deretter flyr den tre SK7XXX-sløyfer fra AAR før ferry tilbake til CPH utpå mandagen.

Vores charter produktion, med opstart til CHQ og PFO, her i denne weekend opereres med A319, dog er første tur til PFO med MD80..
Vi hos SGS handler AARHUS CHARTER, og der benyttes kun A319.
Fredag aften kommer SK1269 eller SK1273 som A319 som så benyttes til charter i weekends.
FUE/TFS og FNC chartes stopper i de næste par weekends...og skiftes så ud med CHQ/PFO/PMI og JTR
Hilsen
Ole

For å komme litt tilbake til det egentlige temaet IC og SAS. Airbus A330-300 er den mest effektive (beste sete-km-verdier) av dagens fly på translatantiske flighter, så det å sette inn A332 er bare tull (men kanskje i SAS' ånd?). Det SAS må konsentrere seg om er å fylle flyene, og det til høyest mulig yield. Noen har hvisket meg i øret at det er ubalanse mellom hvor high yield-passasjeren hører hjemme og hvor IC hovedsakelig flyr i fra i dag. Hvis de vil ha tak i disse godt betalende passasjerer SAS tilpasse seg og flytte all IC-operasjon til ARN - og kan det hende at de også får fler godtbetalende som i dag velger andre selskap. Uten at en gjør dette vil det ikke være noen vits å vurdere nye IC-fly.

Jeg må endnu engang ryste på hovedet, og konstatere at der er nogen herinde der simpelthen tror at SAS bevidst vælger at placere IC produktionen væk fra hvor pengene er. Helt ærligt venner, tror I ikke at man vælger at placere produktionen der hvor pengene findes?
Og igen må jeg undres over denne fantastiske forretning der potentielt ligger på ARN, når jeg ikke en eneste gang har fløjet IC på en tilnærmelsesvis fyldt C-class ud af ARN(oftest nærmere halvtom!!), mens den altid er propfyldt ud af CPH.....hhhmmmm......

Og igen må jeg undres over denne fantastiske forretning der potentielt ligger på ARN, når jeg ikke en eneste gang har fløjet IC på en tilnærmelsesvis fyldt C-class ud af ARN(oftest nærmere halvtom!!), mens den altid er propfyldt ud af CPH.....hhhmmmm......

Uten å begi meg inn i resten av den debatten, så er det jo like greitt å presisere før andre gjør det: load != yield.

-A

Helt ærligt venner, tror I ikke at man vælger at placere produktionen der hvor pengene findes?

I den perfekta av världar kanske... Men SAS, sprunget ur ett skandinaviskt samarbete på statlig nivå, har ju historiskt sett knappast varit fritt från politisk påverkan och jag tror tyvärr att nationella intressen till viss del fortfarande styr.

Tror SAS hinner säljas till en annan stor konkurent innan beslut om nya långdistansplan tas. Det blir sedan uppköparen som avgör vad SAS kommer flyga runt i.

Back