SAS vurderer nye flykjøp

Re: SAS vurderer nye flykjøp

Jeg er helt enig med deg ph-ndr. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor dette utsagnet skal taes som mer troverdig enn de tidligere utsagnene de har kommet med vedrørende IC. Nytt fly nr.12, ny rute til SFO, nye ruter fra OSL til diverse plass osv. osv. Trenger vi å ramse opp flere? Alle disse er fra de siste 2-3 årene, og vi vet alle hva det endte med.

Slik jeg ser det nå, hadde jeg heller satt pengene mine på at SAS IC er historie om 3-5 år enn at de kommer til å ha 787 eller 350 i sin flåte.

Useriøst sagt.

Som nevnt over er det SAS sin plikt å fortløpende vurdere flyflåten så lenge selskapet er i drift.
Dette gjelder flyflåten såvel som alle andre ting vedr drift i dag og fremover.

Kan ikke forstå hvorfor du skal være så negativ til dette ved å påberope deg en like høy troverdighet som ved å anta at du tar en lotto-gevinst.

Må jeg få minne om at da tråden kom at Kjos var ute i media og drømte om Dreamliner, var det ikke noe negativt fra deg i det hele tatt foruten at Norwegian skulle være først ute på Dreamliner:

Sitat: "Første IC-trafikk for DY, nå skal de være så godt som først ut på Dreamliner... skal vi toppe dette nå må det bli Chicago i rutenettet og Tommy777 som fast kunde"

Kan du forklare hva som er mere sansynlig at DY starter med IC med Dreamliner enn at SAS vurderer å benytte den i fremtiden?

Enig - det er kun med til at trække kvaliteten på dette forum ned. Desværre.

Enig - det er kun med til at trække kvaliteten på dette forum ned. Desværre.
Hever det kvaliteten på forumet om en kun snakker positivt om alt SAS tenker og gjør, og ikke stiller et eneste kritisk spørsmål ved det de tenker og gjør? Og tilsvarende, hever det kvaliteten på forumet om en rakker ned på alt DY tenker og gjør (og forsåvidt her kan også også FR taes med)?

<moderator>
Flere innspill om forum-kvalitet legger man der -->

Så fortsetter vi med rykter/facts om SAS IC-flåte i denne tråden.
</moderator>

Som flere nevner, dette er en 'ongoing process' og ethvert selskap av en viss størrelse vil ha en løpende vurdering av flåteendringer. At avisene plukker det opp betyr ikke at noe er i ferd med å skje ... det bare vinkles feil for å se mer interessant ut .. og vi ser jo at folk biter på!

Hever det kvaliteten på forumet om en kun snakker positivt om alt SAS tenker og gjør, og ikke stiller et eneste kritisk spørsmål ved det de tenker og gjør? Og tilsvarende, hever det kvaliteten på forumet om en rakker ned på alt DY tenker og gjør (og forsåvidt her kan også også FR taes med)?

Visvas....

Dagens utvalg i SAS Group

Airbus A319-100 - SAS DK
Airbus A321-200 - SAS DK
Airbus A330-300 - SAS IC
Airbus A340-300 - SAS IC
BAe Avro RJ85 - Blue1
Boeing 737-400 - SAS NO
Boeing 737-500 - SAS NO
Boeing 737-600 - SAS NO / SAS SE
Boeing 737-700 - SAS NO / SAS SE
Boeing 737-700w - SAS NO / SAS SE
Boeing 737-800 - SAS NO / SAS SE
Boeing 737-800w - SAS NO
Canadair CRJ200 - wetlease fra Cimber for SAS DK
Canadair CRJ900NG - SAS DK
de Havilland Canada Dash-8-100 - Widerøe
de Havilland Canada Dash-8-300/Q300 - Widerøe
de Havilland Canada Dash-8-Q400 - SAS DK / SAS SE (parkert)
de Havilland Canada Dash-8-Q400 "NG" - Widerøe
de Havilland Canada Dash-8-Q400NG - Widerøe
Fokker 50 - SAS NO (på vei ut hvis Widerøe tar over Vestlink)
McDonnel Douglas MD-82 - SAS SE / SAS DK
McDonnel Douglas MD-87 - SAS DK
McDonnel Douglas MD-90 - Blue1
McDonnel Douglas MD-95 (aka Boeing 717-200) - subleaset til AerBal/Quantum Air, men nå parkert og leasing fees påløper

Alle kan vi være enig om at dette er en noget braaget forsamling.

Nå som SAS Groups flåte blir mindre og mindre må det forenkles betraktelig, og slik jeg ser det uten å nevne hvilke flytyper det bør være, så må det holde med følgende:

Type XS - liten turboprop til STOLports - maks 40 seter
Type S - turboprop til kortdistanse - maks 90 seter
Type M - lett jet til kort/mellomdistanse - maks 130 seter
Type L - jet til kort/mellomdistanse - maks 200 seter
Type XL - jet til langdistanse

Med det hadde antallet typer krympet med fra godt over 20 flytyper til 5. Spørsmålet om SAS IC valg er berettiget, ja egentlig hele SAS. Ser man på historien så har det for oss flyinteresserte vært en kjempebra flyplanlegging i SAS, men vi ser i dag resultatet av feilvalgene og at det har bidratt negativt til de dårlige økonomiske resultater. Storinnkjøpet av Boeing 737-600 var en brilliant genistrek - ubehagelig for både for passasjerer og besetning - omtrent like økonomiske som MD-82ene - og bort i mot komplett umulig å bli kvitt. CRJ900 er vel den siste som bare har kommet inn som et resultat av andre feilvalg. Takke meg til å sitte behagelig ved vinduet i en Q400 sammenlignet med rygg og nakkeproblemer forårsaket av CRJen.

Siden bruden skal sminkes (for salg), så tror jeg det å satse på IC er en rak motsetning. Men skal ikke SAS selges unna, så må det på langdistanse være den minste utgaven av enten B787 eller A350. A350-800 er en shrink av -900en og vil dermed ikke være den mest drivstofføkonomiske - men den vil ta mer frakt. B787-8 vil ha bedre drivstofføkonomi enn Airbus-en, men vil ha mindre plass til cargo. Spørsmålet er hvor SAS skal hente inntektene for sin sin fremtidige IC-flåte; fra high yield passasjerer, frakt eller turister - og hvilken blanding som kan oppnås? High yield passasjerer ser ut til å være en utdøende rase, så her må en hente inn pengene på en annen måte. Hvis en skal satse hovedsakelig på turister, så er både størrelsen på flyene for små og enhetskostnadene for store. Med andre ord, dette blir ikke lett valg og hvis det blir bare ni fly som nå er det dømt til å gå en vei.

Last edited:

Jeg holder meg like seriøst til SAS-IC som selskapet har vist seg å være med så mye vingling og mangel på satsning og falske starter. Og når det gjelder DY-IC så er ikke det en diskusjon jeg er spesielt opptatt av.

-A

Falske starter???
SAS har vert i prosessen med oppstart av SFO 2 ganger, begge ganger lagt på is pga. nedgang i USA trafikk. Man kan selvfølgelig spørre seg om det var smart andre gangen.
Men du legger dette frem som om at dettte skjer hele tiden, å det stemmer jo overhodet ikke.

Tja, Ola Strand annonserte jo både OSL-BKK og OSL-NYC før han gikk av så noe frem og tilbake har det vært, det kan man trygt si....

Tja, Ola Strand annonserte jo både OSL-BKK og OSL-NYC før han gikk av så noe frem og tilbake har det vært, det kan man trygt si....

Og det er det vel netop fordi ruteplanlægning er en ongoing process, som hele tiden vurderes. Det synes jeg da er meget sundt at man løbende vurderer ruter - og ikke mindst sundt at man ikke starter ruten op, hvis man vurderer det ikke er rentabelt p.t. - uanset om man tidligere har sagt man overvejer det eller ej.

Useriøst sagt.

Helt klart. Både av meg og avisen.

Som nevnt over er det SAS sin plikt å fortløpende vurdere flyflåten så lenge selskapet er i drift.
Dette gjelder flyflåten såvel som alle andre ting vedr drift i dag og fremover.

Helt enig her, vi ser jo at SAS har en aktiv holdning til endringer i flåten sin, ref opplistingen av utstyr i tråden her. At de ser på endringer for IC-materiell er bra, da det de har i dag er ikke optimalt for for den driften man har. Ideelt sett skulle de hatt en uniform flåte med A332, og sådann kunne presse opp yield litt på noen ruter og å holde en mer enhetlig flåte.

Kan ikke forstå hvorfor du skal være så negativ til dette ved å påberope deg en like høy troverdighet som ved å anta at du tar en lotto-gevinst.

Jeg tror ikke jeg tar en lotto-gevinst, jeg tipper ikke lotto, og jeg tror ikke SAS er i en situasjon der de gjør annet enn å myse på hva man kunne hatt, for sånn situasjonen er nå så har de ikke økonomien til noe mer.

Må jeg få minne om at da tråden kom at Kjos var ute i media og drømte om Dreamliner, var det ikke noe negativt fra deg i det hele tatt foruten at Norwegian skulle være først ute på Dreamliner:

Ikke?

Sitat: "Første IC-trafikk for DY, nå skal de være så godt som først ut på Dreamliner... skal vi toppe dette nå må det bli Chicago i rutenettet og Tommy777 som fast kunde"

Det er mulig jeg glemte å legge på <ironi>-tags her. Jeg synes at det er spennende og friskt at Kjos er så frempå som han er, men på saken om IC-flygning så er det jo så langt mer i kjeften enn i luften.

Kan du forklare hva som er mere sansynlig at DY starter med IC med Dreamliner enn at SAS vurderer å benytte den i fremtiden?

Nei, det vet jeg lite om. Jeg vet jeg er en ganske lojal SAS-kunde som følger med litt, og sånn situasjonen er akkurat nå vil jeg si at begge deler er ganske usannsynlig. Men så har jeg tatt feil, i hvertfall 3-4 ganger før.

Så til det det virker som mange helst vil lese her i tråden: joda, det hadde vært storveis om vi fikk se Dreamliner i SAS-farger, jeg tror den nok hadde vært bra både for kunder og butikken sin økonomi, men i og med at dette er en fugl med så mange års leveringstid på, så tror jeg at jeg stiller meg bak de som sier at dette er nok mer en avis-agurk enn reele planer i det korte perspektivet.

Som flere har nevnt her, selv om forumet har en høy andel av SAS-ansatte så må det være lov til å være uenig, og det har vært diskutert før, at SAS kansje burde lytte mer til kunder, så da tar jeg den rollen på meg, jeg liker ikke å synes at middelmådig er bra nok.

Og på tross av alt dette så legger jeg igjen pengene mine hos SAS. Hvis ikke det er bra nok for dere i SAS at man har kunder som både kan være lojale og kritiske til det man bruker pengene på, da vet jeg ikke hva dere har tenkt å leve av. :)

-A

Her har SAS hatt en samtale med en journalist som lager en artikkel om saken, uten noen form for sensasjonspreg. Og dere roter det sammen til pølsevev. Gratulerer!

Og det er det vel netop fordi ruteplanlægning er en ongoing process, som hele tiden vurderes. Det synes jeg da er meget sundt at man løbende vurderer ruter - og ikke mindst sundt at man ikke starter ruten op, hvis man vurderer det ikke er rentabelt p.t. - uanset om man tidligere har sagt man overvejer det eller ej.

Helt klart, men ruteplanlegging driver man med innenfor husets fire vegger og ikke ute i media. Slik som SAS har holdt på så skaper det bare falske forhåpninger og til slutt så vanner det ut i ingenting konkret dessverre.

Nå hørte jeg bare på Kjos i forrige uke under et foredrag, men han hadde spennende tanker angående long-haul.

For å komme tilbake til tråden, så tror jeg det blir noen år til SAS bestiller noen nye fly. Er ikke bra forretning å drive IC, sånn de gjør heller.

McDonnel Douglas MD-87 - siste flytur i rutetrafikk rett før jul
Ikke rigtigt....
SEDIP har været i AAR idag som SK1242
Hilsen
Ole

Helt klart, men ruteplanlegging driver man med innenfor husets fire vegger og ikke ute i media. Slik som SAS har holdt på så skaper det bare falske forhåpninger og til slutt så vanner det ut i ingenting konkret dessverre.

Da er i så fall Norwegian like ille som SAS. Selv har jeg ingen problemer med at selskaper lufter både mulige destinasjoner og flytyper i media. Det er jo ellers ingenting kontroversielt eller substansielt nytt i at et selskap kontinuerlig vurderer flåten sin - det eneste artikkelen sier er jo at SAS gjør som alle andre selskaper ... Også i krisetid.

Nå er vel en del av typene som du lister opp KGL varianter av en og samme type, med de fordeler det har for crew, vedlikehold etc. Men at det er en litt vel broket forsamling kan jeg være enig i. Men når flyene først er der så blir det jo en vurdering med tanke på bruk eller kast.

Boeing 737-600 var vel ikke akkurat det klokeste kjøpet SAS har gjort, men de har jo en historie med egne varianter av flytyper, og sett i forhold til andre kunder så er jo -600 nesten en SAS-special.

Bare for å tenke litt høyt; flåten av A319/321 er vel heller ikke det som rimer mest, sett i forhold til det antallet 737 som finnes i Norge og Sverige.
Blue 1s Avro passer vel heller ikke inn, du finner ikke noen lignende type i noe annet SAS Group-selskap. I følge sasgroup.net er dette seks fly, brukes disse til noe de andre typene i gruppen ikke kan utføre?

Fokker 50 er vel etter all sannsynlighet på vei ut, og wetlease-avtalen med Cimber likeså. I tillegg så har vi jo fått presentert en viss horisont i forbindelse med utfasing av MD-80, et flåteantall som justeres i disse tider med utfasing av MD-87, og salg av andre individer i tillegg.

Og hva med feed? Q400 - ut og Cimber - ut og en mindre flåte CR9 - inn, vil vi se andre løsninger her, eller er det ikke behov for dette?

Uansett så må det investeres for å få noe mer tilnærmet en enhetsflåte.

Det er vel et liten forskjell å lufte i media, og til å tegne det inn på rutekartet i Scanorama? Der sto i hvert fall CPH-SFO lenge.

Hei, kan vi ikke bevege oss litt tilbake til topic...som var SAS' eventuelle nye flykjøp :-)

Jeg tror dagens flyper er for store for SAS. Dersom SAS skal satse på Long Haul, bør de etter mitt skjønn heller satse på litt mindre fly (eksempelvis A332). Det ville hvertfall vært positivt for yield'en, om ikke annet.

Hvor enkelt det er for SAS å fase ut dagens flåte, avhenger av gjenværende leasingtid. Men når den begynner å løpe ut, anseer jeg det som naturlig at flyselskapet faser ut A333/334. Dagens fly er desverre litt for stor for SAS.

Har SAS økonomi til å kjøpe nye fly? Sist uke ble det kjent at SAS måtte betale skyhøy rente på et lån, på grunn av elenig kredittvurdering. Dyre lån er ikke bra. Og utskifting og eventuelt økning i IC flåten må da kreve enorme investeringer. Vil Bolaget klare det?

Imm

Finnes det forresten en KGL-fan club?

Back