SAS vurderer flere fly

OY-KBM kommer tillbaka ifrån HiFly nästa år iaf, så då blir det åter igen 7 A340. Hoppas på fler lh kärror med Asien ifrån ARN och Nordamerika+BKK ifrån OSL.
 
Leasingmarked for A330 vil gi fine muligheter neste sommer da en del selskaper tar imot sine förste 787er.

Timing kan likevel ikke overraske. Siden hovedkonkurrenten snakker stadig om a oppstarte egne longhaul-flygninger, sa ma man forsvare sitt siste monopol. Klarer man dette ikke, blir det vanskelig for selskap i fremtida. En bred IC avdeling med en nettverk av attraktive destinasjoner og hyppige frekvenser er en garant for profit, se b.a. LH.
 
OY-KBM kommer tillbaka ifrån HiFly nästa år iaf, så då blir det åter igen 7 A340. Hoppas på fler lh kärror med Asien ifrån ARN och Nordamerika+BKK ifrån OSL.
Før vi får se SAS IC på OSL i fast rutetrafikk, vil det snø oppover i juli...
 
Hyggelige signaler dette - men la oss ikke begynne på en ny diskusjon om interkontinentale SAS-ruter fra Oslo! Det virker som om strategien til SAS har vært å øke antallet avganger på eksisterende ruter til daglige avganger. Spørsmålet er hva SAS gjør om de får inn f.eks. ytterligere to fly og de fleste av dagens ruter allerede går daglig basert på dagens syv A340-300 og fire A330-300.

Selv har jeg mest tro på at SAS vil øke kapasiteten til Asia - da det er disse rutene som går best - og da særlig til Kina. Jeg tror København-Shanghai er nær sagt bombesikker. Så er det et strategisk spørsmål om SAS tør å gjenåpne en Asia-rute fra Stockholm, eller om de heller endelig realiserer København-San Francisco eller to daglige avganger på København-New York.
 
Last edited:
Positivt med sådanne udmeldinger fra SAS og dejligt at man igen snakker om udvidelse af LH flåder udover de nuværende 11 individer (medregnet den A340 udlejet til HiFly).

Jeg forventer med denne udvidelse (såfremt det bliver en realitet) en konsolidering af de nuværende IC destinationer fra CPH, samt muligheden for en række nye destinationer.

Mest oplagte er:

CPH-PVG
CPH-HKG
CPH-SFO

Eller et par (frække) outsidere:

CPH-ICN
CPH-JNB
CPH-GRU
 
Jeg tror at SAS satser på å styrke LH huben i København. Får være enten/eller slik jeg ser det. EN sterk hub i CPH, eller 3 huber med LH.
Skal ARN satses på igjen til Asia, må man ha mulighet til connections, det hadde man ikke sist.
 
Skal ARN satses på igjen til Asia, må man ha mulighet til connections, det hadde man ikke sist.

Da gikk jo også København/Stockholm-avgangene altfor tett, det bør gjerne være 10-12 timer mellom hver avgang, ikke ti minutter! Det var vel ellers bare tre ukentlige fra Stockholm til Beijing og tre ukentlige til Bangkok - og dét blir for lite.
 
jeg håper ingen begynner å snakke SFO igjen - den er "jinxed"
Hver gang SAS har snakket om å introdusere CPH-SFO har det gått galt... ;-)
 
Jeg har litt problemer a se at SFO er den store fremtids-marked.

Jeg ville har satset fullt pa Östen-ruter. CAN, PVG, HKG, SIN bare for a nevne noen. Dersom vi snakker om Asia, snakker vi om halvparten av verdens befolkning - og enda viktigere - den del av verden hvor det skjer i stadig ökende grad manufacturing av gods...

Don't get me wrong, ingenting mot SFO, men med begrensede ressourcer ville min valg har vaert en av de fire asiatiske destinasjoner, ikke en destinasjon i Nordamerika. Her ville jeg har satset fullt pa Code-share og Joint Venture...
 
Da gikk jo også København/Stockholm-avgangene altfor tett, det bør gjerne være 10-12 timer mellom hver avgang, ikke ti minutter! Det var vel ellers bare tre ukentlige fra Stockholm til Beijing og tre ukentlige til Bangkok - og dét blir for lite.

ARN-PEK hade fem avgångar under sommarhalvåret har jag för mig.

Om SAS utökar sin flotta med fler plan hoppas jag ARN-PEK är given. Kina är en tillräcklig stor viktig marknad att stödja dubbla avgångar till Peking från ARN/CPH.
 
Hadde litt sansen for ruteforslaget til GRU fra CPH. Mye som skjer i olja der nede og skandinavisk (den er vel strengt tatt norsk) ekspertise trengs. Pluss hadde vært kjekt å få SAS til Sør-Amerika. Kanskje vel luftige tanker, men likte forslaget!
 
Hadde litt sansen for ruteforslaget til GRU fra CPH. Mye som skjer i olja der nede og skandinavisk (den er vel strengt tatt norsk) ekspertise trengs. Pluss hadde vært kjekt å få SAS til Sør-Amerika. Kanskje vel luftige tanker, men likte forslaget!

Men det er vel først og fremst GIG. Ikke så mange flyr dit direkte fra Europa, så det måtte da være bedre. Oljefolk, olje/sjøfolk og turister i herlig blanding...
 
Dette er virkelig bra nyheter, så de skal få tilbake A 340ene, det var litt dumt. Jeg synes personelig at de burde få in 777-200 eller 300, det er noen fantastiske fugler:)
 
Fly til folketomme GIG? Airbusen til Air France tar vel med seg det som er av europatrafikk fra Galeão. Nei gi SAS en sjanse, la dem fly der det er passasjerer. ;)
 
Back
Top