SAS vs Norwegian

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'SAS vs Norwegian'

Hvis STS kan spare over 200 mill i lønn, og samtid utføre arbeidet på Osl uten ekstra bruk av lønnskostnader vil STS som konsern spare 200 mill. Så vil sef. evt andre inntekter som forsvinner komme til fratrekk av dette. Samtidig vil det komme besparelser i overhead kostnader, og bedret logistikk på deler osv. Så joda STS vil spare penger på dette.

Du er klar over at det innebærer en viss kostnad og sitte på overskuddskapasitet? Og ved å kvitte seg med uvirksom overskuddskapasitet (les ansatte) vil da de faste kostnade gå ned.

....og i denne saken antar jeg det er noe som heter stordriftsfordeler

Det blir hevdet at SasBraathens har fått et tilbud fra STS hvor vedlikeholdet ble redusert med 100mill , dette må jo være forde STS klarer å kutte kostnader ved å effektivisere på en lokasjon. (husker ikke kilden nå siden det vel de siste 2 ukene har blitt publisert 1Terrabyte med SAS skitkasting i media , inklusive dette forumet som er i ferd med å skli helt ut)

100.000.000NOK er mye penger spart.
STS er selvsagt klar over at de har et kompetanse GAP re. d-sjekk på 737cl nå til høsten, og
jeg tror ikke at SKBU er idioter slik at jeg tar det forgitt at de har en avtale på hvordan dette skal håndteres på de flyene som evnt skal ha d-sjekk i perioden.

Ikke sikkert at STS/SKBU informerer pressen og herverende forumadministratorer om
alle detaljer i deres avtaler.

sukk.

Originally posted by P.A. VIKING

Ikke sikkert at STS/SKBU informerer pressen og herverende forumadministratorer om

sukk.

Enig, er alt for mange her som tror de sitter på all informasjon. Hadde STS basert seg på den informasjonen som finnes i media og her så ville sikkert ikke BTS bli nedlagt med jeg tipper de sitter med planer og kalkyler som gjør det lønnsomt og legge ned BTS

Originally posted by Someone

Originally posted by P.A. VIKING

sukk.

Enig, er alt for mange her som tror de sitter på all informasjon. Hadde STS basert seg på den informasjonen som finnes i media og her så ville sikkert ikke BTS bli nedlagt med jeg tipper de sitter med planer og kalkyler som gjør det lønnsomt og legge ned BTS

Selv har jeg ikke noen formening, men det virker da som ALLE har fasiten og informasjonen ja....eller

Klart vi gjør. Jeg driver faktisk rådgiving for SQ på si, og BizFlyer har et sete i styret der, samt at jeg tror minst fem andre her inne har stilling som enten eier eller styreleder i andre sotre flyseskap. Tar du oss for en haug sofa-CEO'er eller? ;) :p

-A

Originally posted by Hurum

Selv har jeg ikke noen formening, men det virker da som ALLE har fasiten og informasjonen ja....eller

he he...nei fasiten er det ingen som har. Har selv en mening om hva jeg TROR er riktig men om jeg får rett eller tar feil vil fremtiden vise.

Hele essensen i saken som tydeligvis svært mange ikke forstår er at det hjelper lite at BTS går med ett lite overskudd (10mill er som piss i havet) når resten av konsernet sliter. Problemet er at det er overskuddskapasitet i Norge og STS (SAS) mener da det mest lønnsomme metoden for og løse dette problemet er å legge ned BTS og overflytte mesteparten til OSL.

Dette blir vel, hvis jeg har forstått det riktig, omtrent slik situasjonen var da Norske Skog besluttet å legge ned Union? Isolert sett gikk det bra med Union, mens konsernet totalt sett tapte penger. Petter Stordalen og andre ville overta Union, men Norske Skog satte ned foten for å unngå en konkurrent (til produksjon av bokpapir tror jeg det var).

Ellers er det jo forståelig at de ansatte i bedrifter som går med overskudd, reagerer med sinne og frustrasjon når slike ting skjer. Vi skal ikke så veldig mange år tilbake før det var nærmest uhørt å legge ned en overskudds-bedrift.

Men i dag er det andre holdninger som gjelder ...:(

Originally posted by Hurum

he he...nei fasiten er det ingen som har. Har selv en mening om hva jeg TROR er riktig men om jeg får rett eller tar feil vil fremtiden vise.

Mitt poeng også....så kanskje en skal være enige om at alle skal være litt ydmyk ;)

Originally posted by storg

Hvis STS kan spare over 200 mill i lønn, og samtid utføre arbeidet på Osl uten ekstra bruk av lønnskostnader vil STS som konsern spare 200 mill. Så vil sef. evt andre inntekter som forsvinner komme til fratrekk av dette. Samtidig vil det komme besparelser i overhead kostnader, og bedret logistikk på deler osv. Så joda STS vil spare penger på dette.

Det er klart at hvis dette stemmer så kan STS spare penger på det. Spørsmålet er om man gjør det. jeg har ingen forutsetninger for å si noe om hvilke kostnader man sparer og hvilke ekstrakostnader som påløper. Om det er slik at STS OSL har så mye ekstra kapasitet at man kan påta seg arbeidet som BTS gjør i dag skjønner jeg at det virker fornuftig å legge alt til en enhet.

Du er klar over at det innebærer en viss kostnad og sitte på overskuddskapasitet? Og ved å kvitte seg med uvirksom overskuddskapasitet (les ansatte) vil da de faste kostnade gå ned.

....og i denne saken antar jeg det er noe som heter stordriftsfordeler

Jeg er fullstendig klar over hva stordriftsfordeler er....;) Jeg har studert fenomenet i mange år...:spin: Hva er så stordriftsfordeler: Jo det er når kostnadene per enhet produsert er relativt lave i forhold til de faste kostnadene, og det var egentlig det jeg prøvde å si at jeg ikke hadde forutsetning for å si om var tilstede i denne saken. Hvis man antar at det er substansielle stordriftsfordeler så sier svaret seg litt av seg selv. Overskuddskapasitet i en periode er heller ikke noe problem om man ser for seg at det er potensiale for å drive virksomheten nærmere optimalt aktivitetsnivå en gang i fremtiden, spesielt siden denne virksomheten ikke kan rekruttere på Aetat.

Siden dette utvikler seg til en traad om BTS er det noe jeg savner i denne diskusjonen, nemlig hvordan har BTS forholdt seg til STS som eier ? Hvor godt har BTS tilpasset seg til STS' rutiner og prosedyrer...i min naive verden, mener jeg at den som blir kjoept opp ogsaa har et ansvar for at dette skal lykkes.....

Back