SAS vs Norwegian

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
To dager borte med mange reiselivsfolk har gitt mange diskusjoner...om blant annet den håpløse situasjonen SAS er i... Men da kommer det også noen spørsmål...

Dagbladet har krigsoverskrifter med at SAS Braathens byttes ut med Estonian...men det er OK med polsk crew hos Norwegian...(...som jo også skal fly på Norge i tillegg til Syd-Europa)

SAS legger ned Braathens verkstedet - (men opprettholder Oslo) Skal Norwegian få kjøpe tjenster/vedlikehold billig i utlandet mens SAS skal opprettholde to egne verksteder i Norge?

Replying to Topic 'SAS vs Norwegian'

Originally posted by EB

To dager borte med mange reiselivsfolk har gitt mange diskusjoner...om blant annet den håpløse situasjonen SAS er i... Men da kommer det også noen spørsmål...

Dagbladet har krigsoverskrifter med at SAS Braathens byttes ut med Estonian...men det er OK med polsk crew hos Norwegian...(...som jo også skal fly på Norge i tillegg til Syd-Europa)

Trodde du selv har sagt at Norwegian ikke skal fly med polsk crew i Norge....men kun ut fra basen i Warszawa så dette er jo ikke sammenliknbart....på samme måte som en ikke kan sammenlikne bruken av kinesisk crew ombord i SAS og Norwegian.

Ok med utenlandske crew synes jeg, så lenge de kan "ordtlig" engelsk. Håper på flere utenlandskavganger fra Trondheim med sas.

Originally posted by radeon

Ok med utenlandske crew synes jeg, så lenge de kan "ordtlig" engelsk. Håper på flere utenlandskavganger fra Trondheim med sas.

TRD har aldri vært noe satsninsområde for SAS. De har kun ALC og charter. Resten står DY, WF og KL for.

SAS-ledelsen i Stockholm syns vel det er ille nok at SAS Braathens satser på OSL...

Ruten mellom hovedstedene i Polen og Norge skal betjenes av polsk crew - innenriks så skal de ikke benytte polakker - ennå! Men fortsatt så er alt nytt SAS gjør skremmende mens Norwegians planer ikke nevnes i det hele tatt... Hva med diskusjonene rundt verksteder og vedlikehold - hvorfor kommer ikke det opp?

Originally posted by EB

Ruten mellom hovedstedene i Polen og Norge skal betjenes av polsk crew - innenriks så skal de ikke benytte polakker - ennå! Men fortsatt så er alt nytt SAS gjør skremmende mens Norwegians planer ikke nevnes i det hele tatt... Hva med diskusjonene rundt verksteder og vedlikehold - hvorfor kommer ikke det opp?

Planene til Norwegian har da vært nevnt mange ganger både i media og her.

Merkelig at alle som er 110% tilhenger av SAS ikekklarer å se at SAS faktsik har gjort et par "blemmer" den siste tiden, med dertil avisskriverier....jeg snakker ikke om nødlandinger nå.

Originally posted by EB

Hva med diskusjonene rundt verksteder og vedlikehold - hvorfor kommer ikke det opp?

Hvorfor legger SAS ned et verksted som tjener penger? Dette salget er vel for at de skal kunne sende vedlikeholdet til billigere land, stort sett.

Originally posted by Someone

EB har absolutt ett poeng her. Tilsynelatene gjelder det andre regler angående hva som er akseptabelt for DY i forhold til SAS.

Og det med av Estonian Blue1 o.l. skal fly innenriks i Norge er vel som Dueholm kommentarer bare tull. Uansett så flyr faktisk disse "SAS" ruter den dag idag til f.eks Helsinki og Tallinn (og andre SAS selskaper flyr til andre byer) og ser overhode ingen problemer med det at man velger og la det billigste selskapet fly mellom 2 punkter.

Du skriver det er greit at billigste selskapet flyr mellom 2 punkter, og at SAS ikek ønsker å bruke de billigste selskapene til å gjøre det i Norge for å beskytte SAS Braathens med andre ord....:sarc

Det gjelder selvsagt ikke andre regler for SAS...om en hele tiden går rundt og tror det så skyldes det kanskje at egenoppfattelsen av virkeligheten ikke stemmer ;)

Originally posted by Hurum

EB har absolutt ett poeng her. Tilsynelatene gjelder det andre regler angående hva som er akseptabelt for DY i forhold til SAS.

Og det med av Estonian Blue1 o.l. skal fly innenriks i Norge er vel som Dueholm kommentarer bare tull. Uansett så flyr faktisk disse "SAS" ruter den dag idag til f.eks Helsinki og Tallinn (og andre SAS selskaper flyr til andre byer) og ser overhode ingen problemer med det at man velger og la det billigste selskapet fly mellom 2 punkter.

Du skriver det er greit at billigste selskapet flyr mellom 2 punkter, og at SAS ikek ønsker å bruke de billigste selskapene til å gjøre det i Norge for å beskytte SAS Braathens med andre ord....:sarc

Det gjelder selvsagt ikke andre regler for SAS...om en hele tiden går rundt og tror det så skyldes det kanskje at egenoppfattelsen av virkeligheten ikke stemmer ;)

Det manglet tydeligvis en setning i innlegget mitt. Det jeg mente at det selskapet (innen samme konsern) som kan fly billigst mellom 2 punkter hvor begge har operative baser og har fly som egner seg bør man bruke det selskapet som kan operere mest effektivt når man ser på kostnader og flytype

Originally posted by GFL

Originally posted by EB

Hva med diskusjonene rundt verksteder og vedlikehold - hvorfor kommer ikke det opp?

Hvorfor legger SAS ned et verksted som tjener penger? Dette salget er vel for at de skal kunne sende vedlikeholdet til billigere land, stort sett.

Hele essensen i saken som tydeligvis svært mange ikke forstår er at det hjelper lite at BTS går med ett lite overskudd (10mill er som piss i havet) når resten av konsernet sliter. Problemet er at det er overskuddskapasitet i Norge og STS (SAS) mener da det mest lønnsomme metoden for og løse dette problemet er å legge ned BTS og overflytte mesteparten til OSL.

Originally posted by GFL

Originally posted by EB

Hele essensen i saken som tydeligvis svært mange ikke forstår er at det hjelper lite at BTS går med ett lite overskudd (10mill er som piss i havet) når resten av konsernet sliter. Problemet er at det er overskuddskapasitet i Norge og STS (SAS) mener da det mest lønnsomme metoden for og løse dette problemet er å legge ned BTS og overflytte mesteparten til OSL.

Ovenstående indlæg burde mange her læse grundigt igennem et par gange!

Som jeg ser det er det fuldstændigt irrelevant om BTS går med overskud eller ej - det tyder på at der er taget en beslutning om at BTS ikke passer ind i virksomhedens fremtidige strategi og omkostningsbillede. Herved skal enheden naturligvis nedlægges eller evt. afhændes - hvilket ikke vil være hensigtsmæssigt i den aktuelle situation da man således vil skabe en konkurrent til sig selv. Det er brask, men en realitet i den stadig mere globaliserede verden vi lever i...

Å legge ned CPH som hub ville sikkert også passet meget godt i den globaliserte verden vi lever i. Håper det blir neste skritt fra SAS!

Originally posted by WestAir

Å legge ned CPH som hub ville sikkert også passet meget godt i den globaliserte verden vi lever i. Håper det blir neste skritt fra SAS!

Man skal ikke lede længe for at finde bittehed på dette forum!

Men hvorfor ikke gå hele vejen og nedlægge alle hubs - FRA, AMS, LHR, ATL, etc. Det skulle hurtigt blive sjovt - specielt i en globaliseret verden.

Set i det lys håber jeg dit indlæg skal ses som en ren provokation - jeg kan næppe forestille mig at nogen personer har så ringe realitetsans at de virkeligt mener ovenstående :sarc

Originally posted by WestAir

Dagens joke :lol :lol

Originally posted by PP

Ovenstående indlæg burde mange her læse grundigt igennem et par gange!

Som jeg ser det er det fuldstændigt irrelevant om BTS går med overskud eller ej - det tyder på at der er taget en beslutning om at BTS ikke passer ind i virksomhedens fremtidige strategi og omkostningsbillede. Herved skal enheden naturligvis nedlægges eller evt. afhændes - hvilket ikke vil være hensigtsmæssigt i den aktuelle situation da man således vil skabe en konkurrent til sig selv. Det er brask, men en realitet i den stadig mere globaliserede verden vi lever i...

Jeg har all mulig forståelse av at et konsern må vurdere hvilke aktiviteter man skal bedrive og hvilke man ikke skal satse på, og at man bør/vil ønske å gjøre sine oppgaver på en mest mulig hensiktsmessig måte sett fra et økonomisk synspunkt. Det jeg tror enkelte glemmer er at det også ofte er forferdelig mye politikk i slike avgjørelser - både på den ene og andre siden av bordet - og at man ofte skyver økonomiske og strategiske vurderinger foran seg for å legitimere sine egne handlinger. Det er kanskje litt naivt å tro at de beslutninger som treffes av alle bedriftsledere er de beslutningene som er best for konsernet som helhet, og som eksempler på det kan man se på all verdens feilaktige (i retroperspektiv) fusjoner og oppkjøp. jeg sier ikke at det som er gjort i denne saken ikke er fornuftig, men å ha så stor tro på at avgjørelser nesten utelukkende gjøres på basis av objektiv informasjon og en ren agenda er etter min mening litt naivt (eller kanskje jeg bare er utrolig skeptisk anlagt....;) ).

Når det gjelder det tråden staret ut med - en sammenlikning av DY og SK - så er det i det hele tatt nokså uinteressant at DY kjøper sine tjenester i UK. SAS skal jo fortsatt ha eget vedlikehold (det er jo ikke snakk om å legge ned all aktivitet), og dette må vel være fordi de ser seg tjent med en slik avdeling og at de på et eller annet vis tjener penger på dette. Om SAS/STS ikke kan levere konkurransedyktige tjenester så er det bare å legge ned. At DY ikke har samme behov er vel ikke så vanskelig å se. Det er jo også slik at alle nedleggelser av jobber (fra 3 og oppover i antall) slås opp i norske aviser. Hadde DY hatt en tilsvarende enhet som BTS og lagt denne ned så hadde nok norske aviser skrevet om dette også.

Har egentlig DY klart å få tak i polske piloter? Nordmenn har fått tilbud om base i WAV etter hva jeg har hørt...

Men bør SAS følge Norwegian i å legge mer vedlikehold til billigere land?

Originally posted by BU662

Kan meg bare anslutte TOS.

SGS og STS leverer for dyre tjenester. Men istedenfor a gripe inn, senke kostnade eller lukker dören tvinger SAS sine flyselskaper a kjöpe disse for dyre tjenester. .....

Vel nå motsier du deg selv for det er nettopp ved og legge ned overkapasitet (i dette tilfellet BTS) at SAS gjør grep for nettopp og senke kostnadene. At da enkelte Rogalendinger og ex-BUere blir furtne får da så være

Originally posted by BU662

Kan meg bare anslutte TOS.

SGS og STS leverer for dyre tjenester. Men istedenfor a gripe inn, senke kostnade eller lukker dören tvinger SAS sine flyselskaper a kjöpe disse for dyre tjenester. .....

Vel nå motsier du deg selv for det er nettopp ved og legge ned overkapasitet (i dette tilfellet BTS) at SAS gjør grep for nettopp og senke kostnadene. At da enkelte Rogalendinger og ex-BUere blir furtne får da så være

Jeg kan ikke helt se at noen har presentert fakta og tall som kan legitimere utsagnet om at nedlegging av BTS bidrar til at SAS får senket sine kostnader. det kan godt tenkes at det vil skje, men det er det vel sannsynligvis få av oss her som vet noe konkret om. Fjerning av overskuddskapasitet er ikke alltid oppskrift på reduksjon av kostnader - det kommer litt an på kostnadsstruktur, hvor man kutter, osv. Om Someone sitter på slik informasjon så bøyer jeg meg i støvet for analysen, men inntil videre tror jeg at det kan være mange andre faktorer heller enn økonomiske vurderinger som ligger til grunn (ikke det at disse kan være vel så fornuftige i et helhetsperspektiv...).

Back