SAS vinterprogram 23/24

Re: SAS Vinterprogram 2023/24

Ser ud til SAS fra September åbner Manchester-Bergen

2x ukentlig, og tjuvstarter alt i slutten av september. Husker ikke når de sist forsøkte denne ruten

OSL-TLL gjelder det samme for, 2x ukentlig fra slutten av august, og 2x ukentlig OSL-PRG fra september. Også dette gjenopptagelser

Gjenåpning, gikk frem til pandemien kom for 3 år siden. I mellomtiden har Norwegian kommet på banen, så blir spennende å se om det er plass til begge to fra BGO.

Rutetider:

SK4605 BGO-MAN 1925-2010 (Man & Fre)
SK4606 MAN-BGO 2050-2330 (Man & Fre)

Ligger inne med A320neo, og ikke E195 på dagene jeg sjekket. Hadde kanskje forventet E195 her?

Rutetider:

Ligger inne med A320neo, og ikke E195 på dagene jeg sjekket. Hadde kanskje forventet E195 her?

Før pandemien var det vel flyet som kom inn som 281 som fløy videre, så blir vel fort det samme nå.

Betyr at det på litt over 2 timer hver fredag går fly til LPL og 2x MAN. Tøff konkurranse, men e åpenbart betalingsvilje når Viaplay kan ta 750,- i måneden for PL-abo..

BGO-MAN ble vel til rundt 2012 når SK valgte å legge ned BGO-LGW for å heller satse på MAN.
Ruten gikk vel greit før COVID men siden den gang har vel DY økt og WF åpnet LPL. De norske supporterklubbene kjøper vel en del av setene men om disse rutene har livets rett når fotballen tar sommerpause i England er vel et større spørsmål.

De norske supporterklubbene kjøper vel en del av setene men om disse rutene har livets rett når fotballen tar sommerpause i England er vel et større spørsmål.

Ja, men da settes jo typisk disse rutene på pause, også flyr man f.eks til ALC istedet ;)

Ja, men da settes jo typisk disse rutene på pause, også flyr man f.eks til ALC istedet ;)

Definitivt, men jeg mener å erindre at SK har operert denne ruten selv midtsommers tidligere? Dersom ruteplanleggerne er virkelig på så tar man vel høyde selv for landslagspauser i fotballen på en rute som dette.

Men det kan jo tenkes at ruten har livets rett utover fotballen, SK er jo ganske kraftig redusert på MAN i forhold til post covid.

Rent operasjonelt så har jo det som nevnt normalt vært en maskin som kommer inn med ettermiddags programmet fra OSL som har tatt seg av ruten før den returnerer til OSL neste morgen så det er vel en rute som gir en driftseffektiv utnyttelse av flåten, i vinterprogrammet.

Last edited:

Ser ut som OSL-MIA legges ned, mens CPH-MIA økes til 5x ukentlig

Gode nyheter for Norse kanskje? De har jo et visst tilbud til Florida, om ikke direkte til MIA.

Espen

Ja, de flyr vel i alle fall til FLL, muligens også MCO. Men trist for oss som har brukt SAS direkte, alt skal tydeligvis mates via CPH og ARN.

5x CPH og 2x ARN per nå ..
Men det KAN jo komme justeringer. Ville ikke være første gang ..

Med nye ruter til Agadir med 1x ukentlig fra både CPH og ARN kommer Afrika tilbake på rutekartet (da holder jeg ymse charter utenom) for første gang på lenge

SK 2503CPH08:35AGA12:20
SK 2504AGA13:10CPH18:55

SK 2505ARN08:15AGA13:30
SK 2506AGA14:30ARN19:45

https://news.cision.com/se/sas/r/sa...QrHrBqL5P2gSz311uQnVUPQBkSdtBFTHkcQXwnCvDeHAs

Og er det vel en god miks av nytt og ting de har prøvd før blant de andre nyhetene?

Bergen-Tenerife
Stavanger-Tenerife
Bergen-Gran Canaria
Stockholm-Sevilla

Alt 1x ukentlig

I følge Avinor på Linkedn er også SAS sin plan at OSL-LPA skal økes til daglig kommende vinter. Og at AGP, BCN og ALC skal få økt frekvens, uten at det kvantifiseres nærmere

ARN-ORD tar vinterpause fra slutten av oktober, og frem til slutten av mars neste år

ARN-ORD tar vinterpause fra slutten av oktober, og frem til slutten av mars neste år

Jeg har en flight ARN-ORD den 22 Nov, så da er det vel bare å vente på ombooking da?

Hvor så du dette Someone?

Kim

Jeg har en flight ARN-ORD den 22 Nov, så da er det vel bare å vente på ombooking da?

Hvor så du dette Someone?

Kim

Der ombookes primært til København hvor man derefter får et fly videre. Det står på flere medier, bl.a har insideFlyer, Finalcall skrevet om det.
https://insideflyer.dk/sas-vinterlukker-chicago-ruten-fra-stockholm/

Det sker i perioden fra den 29. oktober 2023 og frem til sommerprogrammets start den 30. marts 2024.

Det vil derfor ske ombookinger til primært ruten fra København og til Chicago, for de som allerede har booket billet.

Jeg ser det også på ExpertFlyer.

OSL-ZRH ligger inne med 12x ukentlig deler av vinterprogrammet. Mener den stort sett gikk 7-8x ukentlig i fjor/år?

Back