Hmmm, Da ble jeg snytt for en SAS 747! Jeg fløy SK901 (tåkediversion fra GEN til BGO) til JFK 25.10.1982 og de byttet fra 747 til DC-10 ved overgangen til vinterprogrammet.Høyst sannsynlig 31. oktober.
Hej Knut,Kan noen finne ut nøyaktig hvilken dato høsten 1982 SAS gikk over fra sommer- til vinterprogram? Dvs byttet ut 747 med DC-10 på SK901 ARN - GEN - JFK.
Passagerartrafiken från Oslo till New York hade de senaste åren ökat stadigt. Från att i många år haft tre avgångar i veckan utökades trafiken till fyra per vecka sommaren 1982, vilket gav en snittbeläggning på 70 procent. I och med att mellanlandningen i Bergen drogs in från vintersäsongen 1982–1983 fick Oslo en femte tur. Boeing 747, som trafikerat SK901 sedan 1978, ersattes samtidigt av DC-10.
Den stora nyheten gällde Fjärran Östern. Den 28 september 1982 introducerades Boeing 747 på SK971 från Köpenhamn till Bangkok och Singapore och ersatte DC-10. Linjen trafikerades sex dagar i veckan i samarbete med Thai Airways International som flög tre av turerna med egen 747.
Takk for svar Hans! Det var nettopp den passusen i boken din (Forøvrig en knallbra bok, meget interessant lesning!) som fikk meg til å lure på når skiftet 747/DC-10 fant sted. Jeg fløy som tidligere nevnt turen Oslo (GEN) - JFK 25. oktober 1982 og var dermed én måned for sent ute til å få fløyet SAS 747. Jeg har hatt 63 turer med 747, og fløyet samtlige varianter, men gremmes fremdeles over ikke å ha fått en eneste tur med SAS’..!
Du måtte komme drassende med SR, ja…Imponerende med 63 747-turer. Av nysgjerrighet, når du skriver at du har fløyet samtlige varianter, inkluderer du undervarianter som kombivariantene, SR og SP? Hadde vært interessant å se en liste![]()
Wow. Når du i tillegg har 747-400ERF så er det nok ikke så mange som klarer å slå deg der. Eneste jeg kan se at jeg har flydd som ikke er på listen din er 747-300 combi.Har selv klart nesten alle variantene av 747: 747-100, 747-200, 747-200 Combi, 747-200SUD (KLM), 747-200SR (Japan Airlines), 747-300, 747-400 (den versjonen jeg har fløyet mest med), 747-400 Semi ER (ER var det vel bare Qantas som tok leveranse av - men Air France hadde noen hybrider som hadde mye av forbedringene i ER modellen spesielt i Cockpit), 747-400 ERF, 747-8i og 747SP (Pan Am, Qantas og Untied) mangler resten av Cargo variantene.
Jo, SR var basert på både -100 og -300 serien. Litt usikker på om ANAs -400 med 628(!) seter var en form for SR eller en vanlig -400 med high density økonomiseter.Ble det ikke bygget 747-300 for innenriks i Japan. Synes å huske det fra langt bak i hukommelsen. Antall turer med 747 for min del er lett å oppsummere. Det er 0. Har dog obervert SAS 747 (og DC10) mange ganger på vei inn til Flesland.
ANA (og JAL) hadde en form for SR også med 400 - den fikk betegnelsen 747-400D (Domestic) og kunne gjenkjennes med at disse ikke hadde WingletsJo, SR var basert på både -100 og -300 serien. Litt usikker på om ANAs -400 med 628(!) seter var en form for SR eller en vanlig -400 med high density økonomiseter.
Det var forøvrig prototypen på 747SR som hadde den legendariske teksten «Super Airbus» på siden:
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.