SK SAS vinterprogram 1982

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Kan noen finne ut nøyaktig hvilken dato høsten 1982 SAS gikk over fra sommer- til vinterprogram? Dvs byttet ut 747 med DC-10 på SK901 ARN - GEN - JFK.
 
Høyst sannsynlig 31. oktober.
Hmmm, Da ble jeg snytt for en SAS 747! Jeg fløy SK901 (tåkediversion fra GEN til BGO) til JFK 25.10.1982 og de byttet fra 747 til DC-10 ved overgangen til vinterprogrammet.
 
Hør eventuelt med Hans Jacobsson (HansJ). Det var han som skrev boken om 747 til SAS. Han har sikkert tilgang til noe info som gir deg et sikkert svar. Han har vært på forumet men er litt usikker på hvor aktiv han er nå. Ellers er det jo bare å sende han en mail.
 
Kan noen finne ut nøyaktig hvilken dato høsten 1982 SAS gikk over fra sommer- til vinterprogram? Dvs byttet ut 747 med DC-10 på SK901 ARN - GEN - JFK.
Hej Knut,
Som LN-MOW säger är 31 oktober vanligast men hösten 1982 ser det ut som att skiftet skedde redan 26 september. I tidtabellen 15 maj-25 september 1982 går SK901 med 747, men i tidtabellen 26 september 1982-26 mars 1983 är det DC-10.

En orsak till det tidiga skiftet kan vara att First Business Class introducerades på 747 och DC-10 den 26 september 1982.

Den 747 som användes på SK901 (ARN-GEN-JFK) flyttades sannolikt till SK971 (CPH-BKK-SIN) där DC-10 ersattes med 747 samma dag. Citat ur min bok:
Passagerartrafiken från Oslo till New York hade de senaste åren ökat stadigt. Från att i många år haft tre avgångar i veckan utökades trafiken till fyra per vecka sommaren 1982, vilket gav en snittbeläggning på 70 procent. I och med att mellanlandningen i Bergen drogs in från vintersäsongen 1982–1983 fick Oslo en femte tur. Boeing 747, som trafikerat SK901 sedan 1978, ersattes samtidigt av DC-10.

Den stora nyheten gällde Fjärran Östern. Den 28 september 1982 introducerades Boeing 747 på SK971 från Köpenhamn till Bangkok och Singapore och ersatte DC-10. Linjen trafikerades sex dagar i veckan i samarbete med Thai Airways International som flög tre av turerna med egen 747.

Bifogad bild är ett utsnitt ur min egen fil för SAS New York-trafik genom åren.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2025-09-10 kl. 19.47.15.webp
    Skärmavbild 2025-09-10 kl. 19.47.15.webp
    15.1 KB · Views: 8
Takk for svar Hans! Det var nettopp den passusen i boken din (Forøvrig en knallbra bok, meget interessant lesning!) som fikk meg til å lure på når skiftet 747/DC-10 fant sted. Jeg fløy som tidligere nevnt turen Oslo (GEN) - JFK 25. oktober 1982 og var dermed én måned for sent ute til å få fløyet SAS 747. Jeg har hatt 63 turer med 747, og fløyet samtlige varianter, men gremmes fremdeles over ikke å ha fått en eneste tur med SAS’..!
 
Back
Top