• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS vil veie passasjerene

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Skandinaviske flypassasjerer blir stadig tyngre, men dette har ikke luftfartsmyndighetene fått med seg. Det kan få følger for flysikkerheten, advarer SAS.

http://www.abcnyheter.no/node/54000

Saken bunner vel igrunn ut i at man ønsker en ny kontrollveien av passasjerer, da dagens tall som brukes er for lavt og at SAS ser ut til å måtte gjøre dette selv da myndighetene ikke gidder

Var det ikke slik at det var en Beech 1900 som steilte under takeoff i Charlotte (?) i Virginia eller South Carolina for noen år siden som det ble konkludert at pax var langt over snitt og at CG da var langt utenfor der det skulle være?

-A

En noe tabloid overskrift forvirrer kanskje, men skjønner jo at man må gjøre dette av sikkerhetshensyn. Men er litt usikker på hvordan SAS vil gjøre dette overfor passasjerene - kan de virkelig tvinge folk mot sin vilje å gå på en vekt? Tipper at de som har "noen" kg for mye er de som vil vegre seg mest mot en slik fornedrelse. :angry: Det ville være mye mer anstendig at myndighetene tok seg på en slik belastning.

Kan man kanskje bruke tall fra vernepliktsverket? Se på hvor mye vekten har gått opp i gjennomsnitt på dem som er på sesjon sammenlignet med for x år siden. Ikke perfekt kanskje, men bedre enn ingenting.

Originally posted by Stian

Kjipt for de overvektige, men dessverre er det vel nødvendig.
Du skjønner at det kun er snakk om at man må utarbeidet et nytt tall. Man skal faktisk ikke veie passasjerne. Man må bare veie et representativt utvalg av norges befolkning og oppdatere de beregningsmodellene man bruker.

Originally posted by storg

Originally posted by Stian

Kjipt for de overvektige, men dessverre er det vel nødvendig.
Du skjønner at det kun er snakk om at man må utarbeidet et nytt tall. Man skal faktisk ikke veie passasjerne. Man må bare veie et representativt utvalg av norges befolkning og oppdatere de beregningsmodellene man bruker.

"Dette er ikke lenger tilfelle, konstaterer SAS, som neste år vil kontrollveie hele 20.000 passasjerer for å dokumentere vektøkningen."

Var det ikke slik at det var en Beech 1900 som steilte under takeoff i Charlotte (?) i Virginia eller South Carolina for noen år siden som det ble konkludert at pax var langt over snitt og at CG da var langt utenfor der det skulle være?

-A

Fredag kl 2230 på National Geographic får vi "forklaringen" på denne hendelsen!

E!

Som en som har vært med på å foreta en slik vei'ing av passasjerer på SK skal jeg forklare hvordan det foregår.

På utvalgte avganger skal alle pax veies med håndbaggasje, vekta er kobla til en pc som lagrer alle vekter, slik at den som er ansvarlig ikke fører opp så mye ;)
Det er vel 3-4 år siden dette ble gjort sist.
På den måten får man en gjennomsnittsvekt å bruke, for tiden 87kg.

Som en som har vært med på å foreta en slik vei'ing av passasjerer på SK skal jeg forklare hvordan det foregår.

På utvalgte avganger skal alle pax veies med håndbaggasje, vekta er kobla til en pc som lagrer alle vekter, slik at den som er ansvarlig ikke fører opp så mye ;)
Det er vel 3-4 år siden dette ble gjort sist.
På den måten får man en gjennomsnittsvekt å bruke, for tiden 87kg.

Seriøst? Kun 87kg ink. håndbagasje? Trodde vi var langt over 90kg jeg :rolleyes:

E!

Std pax weights:
Adults: 84kgs om ikke oppgitt male/female
Child: 35kgs
Infant: 0 kgs

Om spesifisert per male/female: 88kgs/70kgs.

Charter pax weight var noe med 70 kgs.

Det er isåfall slike vekter jeg opererer med hver gang jeg lager "lastesider".
Noen ønsker å operere med std 84kgs uansett voksen, og andre, vekter fordelt på male/female.

Det er de standardvektene som brukes generellt.

Men jeg tror det er en idè å gjøre nye veiinger ja.
Kanskje øke opp til 90-95kg på mann, og 80-85 kg på damer.

Dette da inkl. håndbagasje.

Men dette vil jo da øke totalvekta på flyet, og så må selskapet betale mer i landingsavgifter. Tror ikke dette kommer på tale... :D

Dette er noedvendig. Jeg har akkurat vaert i moeter bl.a. med et selskap som tok opp denne problematikken. De mener at dagens standardvekter er ca. 7 kg feil. IATA kommer ogsaa til aa foelge opp dette, og jeg regner med at standardvektene vil bli oekt i naermeste fremtid.

Dette er noedvendig. Jeg har akkurat vaert i moeter bl.a. med et selskap som tok opp denne problematikken. De mener at dagens standardvekter er ca. 7 kg feil. IATA kommer ogsaa til aa foelge opp dette, og jeg regner med at standardvektene vil bli oekt i naermeste fremtid.

Andreas har ret.....Standard vægte er for lave
Hilsen
Ole

Veiet og funnet for lett ... er ikke det begrep som kan benyttes i denne sammenhengen? ;)

Fra spøk til revolver - har blitt fysisk veiet en gang før ombordstigning og det var i forbindelse med en Dragon Rapide flight fra Duxford. Nåla stoppet på et hundre og .....¤#&. Det må tillegges at jeg hadde med mye kamerautstyr dinglende rundt halsen. På grunn av min og andres vekt (Falcon var også med på samme flyturen :p2) ble antall ombord redusert med en passasjer og selvsagt ble jeg plassert nærmest mulig CG ;)

Tror nok at det er på tide med å justere opp disse tallene, 84 kg inkludert håndbagasje er ikke riktig for meg - nærmere +30 kg med en 10 kilos fotosekk som håndbagasje. For enkelte av oss passasjerer kan det også være en fordel - ikke så mange kan presses inn i et fly og siden det da ikke er behov for så mange seter ombord så blir det både plass til knærne og mage når bordet er i bruk. :D

Selv uten håndbagasje og klær er jeg tyngre enn dagens gjennomsnittsvekt inkludert klær og håndbagasje...og overvektig er jeg neppe.

Back