SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Status
Not open for further replies.
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Dette blir jo julaften, bursdag og 17. mai på en og samme gang. Samtidig som det er en vanvittig annerkjennelse av hva Norwegian har fått til....
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

SAS-direktør Stein Bemer mener de politiske argumentene som førte til at SAS måtte fjerne bonusprogrammet på innenriksreiser i 2002, ikke lenger holder vann, skriver Dagens Næringsliv.
Grunnen til at programmet den gang ble avviklet, var at staten ønsket å gi nykommeren Norwegian en fair sjanse til å etablere seg i det norske markedet.
Tirsdag kom imidlertid Konkurransetilsynet med beslutningen om at bonusprogrammene SAS Credits og Norwegian Reward, som er rettet inn mot bedriftsmarkedet, ikke er konkurransevridende og derfor kan godkjennes.
Bemer sier til DN at det norske innenriksmarkedet er helt annerledes i dag enn da tilsynet satte foten ned for bonusprogrammet i 2002.
– Vi er det eneste landet som har hatt en slik forskrift, og SAS har som grunnholdning at norske kunder diskrimineres sammenlignet med internasjonale kunder, sier Bemer til avisen.
Norwegians markedsdirektør Åsta Braathen sier at de er for at forbudet opprettholdes.
– Gjeninnføres dette, betyr det dyrere billetter for kundene. Å drifte et bonusprogram koster penger, og et sted må pengene tas inn, sier Braathen

http://www.aftenposten.no/reise/article3594383.ece
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Hurra, forhåpentligvis så klarer man å få godkjent dette i løpet av året slik at bonuspoengene kan komme tilbake på innenlandsreiser:)
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Selv om bilettene kanskje kan bli en smule dyrere, så tror jeg nok at mange er interessert i å betale litt ekstra for disse bonuspoengene.
Noen som vet hvor mange poeng det er snakk om på strekningen OSL-AES f.eks?
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Hvis Norwegian mener billettene blir dyrere av dette, hvorfor har de da selv innført et bonusprogram for privatreisende på utland? For å være snill? Et veldrevet bousprogram er ikke en utgift, men en ressurs, men nå faller kanskje ikke Eurobonus innenfor kategorien veldrevet for tiden.

Uansett, dette er på høy tid, så lykke til med kampen, SAS!
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Hvis man leser hele artikkelen vil man desverre kunne se at de IKKE har fått godkjenning til å kjøre tilbake bonuspoeng på innland. Bare at de ønsker det.

Det de har fått godkjent er SAS Credits til bedriftskunder. Det er ikke bonuspoeng eller statusbyggende.

OSL-AES er også innland forøvrig, selv om SAS en gang kom med Tax-Free vogna igjennom kabinen på denne ruta når jeg fløy for et par år siden.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

OSL-AES er også innland forøvrig, selv om SAS en gang kom med Tax-Free vogna igjennom kabinen på denne ruta når jeg fløy for et par år siden.

haha, sånn kan det gå :D
men jeg tenkte på hvor mange poeng (om dette blir innført igjen) det kan være snakk om på denne ruten? :)
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Skal bli interessant å se om SAS regner med å vinne kampen om passasjerne på innenriks med de rause 150 poengene som de aller fleste Economy-klassene gir i opptjening. For de av oss som reiser i høyere klasser får imidlertid pipen en annen lyd ;)

Kanskje, og jeg sier kanskje, betyr det at statuskort kan få en viss verdi på innenriksreiser også (lounge, fast track etc.)? I øyeblikket er det kun plassgarantien på 24t som er interessant, men med tanke på SAS' kabinfaktor på pluss/minus 70% er det sjelden den kommer til sin rett.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Skal bli interessant å se om SAS regner med å vinne kampen om passasjerne på innenriks med de rause 150 poengene som de aller fleste Economy-klassene gir i opptjening. For de av oss som reiser i høyere klasser får imidlertid pipen en annen lyd ;)

Kanskje, og jeg sier kanskje, betyr det at statuskort kan få en viss verdi på innenriksreiser også (lounge, fast track etc.)? I øyeblikket er det kun plassgarantien på 24t som er interessant, men med tanke på SAS' kabinfaktor på pluss/minus 70% er det sjelden den kommer til sin rett.
Hvis du mener fast-track og lounge på innenlands, så kommer dette aldri til å skje, for det koster penger. Jeg har hatt en diskusjon med personer i SAS om dette, da jeg ikke ønsket å fornye mitt TPI kort. De spurte om grunnen, og jeg sa som sant var at det ikke ga meg tilstrekkelig med fordeler ved å binde meg for et år til SAS. Det gir selvskapet en stor fordel, men personlig fikk jeg ikke nok ut av det, kontra fordelen ved å kunne shoppe for hver enkelt tur. At SAS hadde kuttet en haug med avganger på det tidspunktet kortet gikk ut (juli), noe som igjen førte til at det ikke var mulig å endre fly pga at alt var fullt, gjorde selvsagt ikke saken bedre.

Uansett fikk jeg da svar tilbake om at fast-track på innenlands kunne de ikke tilby grunnet kapasitetsproblemer på OSL. Siden den gang har jo da også Biz innsjekk rundt LH avganger på BGO også blitt fjernet, så det blir neppe innført flere goder som en følge av at dette eventuelt blir innført
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Jeg registrerer at DY fortsatt er i mot bonuspoeng på innland. De har jo selv et bonussystem etter hva jeg forstår.
Hvorfor er de i mot innføring av bonuspoeng på innlandsreiser?
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

DY er forretningsfolk så de er imot alt inntil det er deres egen plan å lansere det. Ta f.eks salg av flybilletter under kostpris. Det var de MOT i Norge da SAS gjorde det. Men så er de FOR i Danmark når de selv gjør det mot Cimber.

Dette er ikke ment for å "disse" Norwegian. Tvert om faktisk.

Hvorfor noen sier noe er oftest mer interessant enn hva de sier. Særlig i SK vs DY vs FR
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Jeg registrerer at DY fortsatt er i mot bonuspoeng på innland. De har jo selv et bonussystem etter hva jeg forstår.
Hvorfor er de i mot innføring av bonuspoeng på innlandsreiser?
Fordi SAS da har flere verktøy som gjør at de kan ta opp konkurransen med DY igjen. I dag er det i bunn og grunn kun pris som teller, og i denne kampen er SAS temmelig sjanseløs.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Positivt hvis det lykkedes at få genindført bonuspoint i Norge også. Idag er situationen jo i virkeligheden sådan et det netop er konkurrence-forvridende at SAS-kunder ikke må optjene bonus-point på indenrigs, mens DY kunder kan optjene en bonus.

Personligt har jeg altid været imod sådanne forbud. Det er en del af produktet som tilbydes og hvis konkurrenterne har det svært med det, så må de tilbyde noget der er lige så godt eller bedre - fremfor at skulle have politisk hjælp i konkurrencen.

Men idag er dety ihvertfald ikke længere "synd" for DY, så lad os håbe det kan blive genindført ASAP.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Fordi SAS da har flere verktøy som gjør at de kan ta opp konkurransen med DY igjen. I dag er det i bunn og grunn kun pris som teller, og i denne kampen er SAS temmelig sjanseløs.

..og netop derfor er det vel også kun fair at SK igen kan få lov at konkurrere på lige vilkår som alle andre steder og kan tilbyde deres totalprodukt - incl. bonus og hvad de nu ellers er gode til. SAS skal vel ikke straffes - blot fordi konkurrenten ikke er så gode på disse områder? Det er faktisk netop konkurrenceforvridende i min verden.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Positivt hvis det lykkedes at få genindført bonuspoint i Norge også. Idag er situationen jo i virkeligheden sådan et det netop er konkurrence-forvridende at SAS-kunder ikke må optjene bonus-point på indenrigs, mens DY kunder kan optjene en bonus.
Dette stemmer ikke. DY kunder får kun opptjene bonus på utlandsreiser, akkurat som SK kunder.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

..og netop derfor er det vel også kun fair at SK igen kan få lov at konkurrere på lige vilkår som alle andre steder og kan tilbyde deres totalprodukt - incl. bonus og hvad de nu ellers er gode til. SAS skal vel ikke straffes - blot fordi konkurrenten ikke er så gode på disse områder? Det er faktisk netop konkurrenceforvridende i min verden.

Da er du ikke inneforstått hva konkurranselovgivningen sier om konkurransevridning/misbruk av dominerende stilling etc. For ordens skyld: Konkurranseloven er satt ned for å beskytte kundene.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Selv om bilettene kanskje kan bli en smule dyrere, så tror jeg nok at mange er interessert i å betale litt ekstra for disse bonuspoengene.
Noen som vet hvor mange poeng det er snakk om på strekningen OSL-AES f.eks?

Før forbudet kom så var det 1200 poeng pr innenlansstrekning i fullpris og 600 poeng i økonomi. Det var samme antall poeng innen Norge som på strekningene mellom OSL-STO og OSL-CPH.
Siden det har det jo skjedd ting som f.eks 25% på de aller billigste billettene og innføring av Economy Extra. Så jeg vil gjette på at innenlandsopptjening fortsatt vil følge samme mønster som på hovedstadstriangelet.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Da er du ikke inneforstått hva konkurranselovgivningen sier om konkurransevridning/misbruk av dominerende stilling etc. For ordens skyld: Konkurranseloven er satt ned for å beskytte kundene.

Jeg kender udemærket til konkurrencelovgivningen, men derfor kan jeg jo godt synes den er forkert i dette tilfælde og i virkeligheden her er konkurrenceforvridende. Da DY startede var sagen måske en anden, men idag er konkurrencen ligeværdig og virksomheder burde frit kunne få lov til at konkurrere på alle de områder de har lyst.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Dette stemmer ikke. DY kunder får kun opptjene bonus på utlandsreiser, akkurat som SK kunder.

Det gør det jo i virkeligheden endnu mere tosset at opretholde et forbud. 2 konkurrenter har hver deres bonusprogram, men i Norge må ingen af dem bruge det :headbang
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top