SAS vil gjenåpne København-Shanghai

Re: SAS vil gjenåpne København-Shanghai

Lidt off topic, men hvis SAS spreder sine IC-ruter, bliver det vel mere besværligt med feed til dem?

I tillæg dertil kunne man ønske for SAS, at de havde et selskabet som KLM Cityhopper til at "angribe" det centraleuropæiske marked. KLM Cityhopper kommer jo pænt rundt i især Norge.

Lars

Lidt off topic, men hvis SAS spreder sine IC-ruter, bliver det vel mere besværligt med feed til dem?

I tillæg dertil kunne man ønske for SAS, at de havde et selskabet som KLM Cityhopper til at "angribe" det centraleuropæiske marked. KLM Cityhopper kommer jo pænt rundt i især Norge.

Lars

Grunnen til en del av KLMs suksess er jo at de mater inn fra mindre byer og inn til et enormt KLM/Skyteam rutenett fra AMS. CPH er jo en provinsflyplass i forhold. Og det sentraleuropeiske markedet har jo nok av andre flyplasser å velge mellom, FRA, MUC, ZHR, CDG osv.

Last edited:

amatør:
Hvorfor er det eneste måten SAS IC kan overleve på?? SAS har jo et veldig bra belegg på sine IC flygninger fra CPH.

Vel, tjener visst dårlig med penger på det alikevel :-/ ...og det hadde blitt et mye bedre produkt! :up:

amatør:

Vel, tjener visst dårlig med penger på det alikevel :-/ ...og det hadde blitt et mye bedre produkt! :up:

Alt det her er blot lidt drømmetænkning fra Boeingflyer´s side, og det skal der jo heldigvis også være plads til i et sådant forum.
Naturligvis er der intet fornuft i at flytte et produkt der har høj belægning til en ny hub, som slet ikke har det set-up som CPH har (lige så mange feeds etc. etc.). Dernæst vil det jo ydermere være helt vanvittigt at splitte så lille et IC-produkt op på 2 hubs - det har vi set før at det ikke skaber succes.

Naturligvis er der intet fornuft i at flytte et produkt der har høj belægning til en ny hub, som slet ikke har det set-up som CPH har (lige så mange feeds etc. etc.). Dernæst vil det jo ydermere være helt vanvittigt at splitte så lille et IC-produkt op på 2 hubs - det har vi set før at det ikke skaber succes.

I og for seg helt enig i at 2 hubs ikke nødvendigvis skaper noen suksess, men det er jo et tankekors at SAS' IC-operasjoner slik de er i dag heller ikke later til å fungere økonomisk...;)

I og for seg helt enig i at 2 hubs ikke nødvendigvis skaper noen suksess, men det er jo et tankekors at SAS' IC-operasjoner slik de er i dag heller ikke later til å fungere økonomisk...;)

Endelig, der kom den kommentarer jeg ventet på!

Det er lett å si at ARN og OSL ikke er lønnsomme flyplasser å drive long-haul fra, og to hub'er forverrer nok situasjonen dramatisk. Men selv etter flere rutenedleggelser (spesielt på ARN) tjener fortsatt ikke SAS penger på long haul på CPH.

Hvis det er bare CPH som kan tjene penger på long-haul er det er på tide å stoppe tapssluket på CPH, og da bør vi jo vurdere nedleggelse av produktet. I dag subsidierer svenske og norske skattebetalere ulønnsomme arbeidplasser på CPH. Det hadde vært greit om CPH forkjemperene hadde vært litt ydmyk ovenfor nettopp det faktum.

Back to topic, siden Kina har overlevd finanskrisen forholdsvis bra, er nok Shanghai en riktig destinasjon å satse på. Her er nok det en god del full fare passasjerer, og potensiale for å kunne tjene litt penger.

Bra at SAS tør og satse, og kanskje vi ser en Cimber effekt, at de rett og slett kan vokse seg fra røde tall..

Boarding fortsetter med artikler om dette, saken
er nå faktisk øverst på førstesiden:

Boarding_SK1.jpg

- Vi planlegger å gjenåpne Shanghai-ruten i år. Men skjer det ikke i år, vil det seinest skje neste år, sier Lars Olofsson i SAS...

Les mer her:

http://www.boarding.no/art.asp?id=40699

http://www.boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=24131

SAS sine IC ruter bør absolutt kun gå fra CPH, der er de aller fleste kloke hoder enige i.
Fra et objektivt ståsted fra utsiden av Skandinavia er det enda mer åpenbart.

Problemet ligger mer i identiteten til SAS.
Fra et norsk ståsted er liksom SAS et norsk selskap, men som også er eid at svensker og dansker, man mener derfor at det på en måte er litt urettferdig at IC ruter kun skal gå fra CPH.

Tror dette er et syn som bør endres, SAS er ikke et norsk selskap, men et selskap som opererer i Norge samt at staten i Norge eier 13%, dette er ikke det samme som at SAS er norsk.

Men saken er litt pikant, for det ledelsen i SAS vil sikker aller helst at nordmenn skal føle at SAS er norsk, for Norge er jo fremdeles en svært viktig marked for SAS.

Jeg mener det er på tide at nordmenn må droppe tanken om et "norsk SAS", og heller håpe og tro på at Norwegian tar et norsk IC ansvar !

Da kan man jo slå fast at signalene fra SAS re. IC spriker, men det er jo ikke noe nytt.
Gleder oss vel over at SAS kommer med veldig mange '+' beskjeder over en veldig bredde nå .

Man skal vel ikke være så bekymmret over jern, eller mangel på sådan, det blir sikkert de minste problemet å få tak i....

SAS sine IC ruter bør absolutt kun gå fra CPH, der er de aller fleste kloke hoder enige i.

Fra et norsk ståsted er liksom SAS et norsk selskap, men som også er eid at svensker og dansker, man mener derfor at det på en måte er litt urettferdig at IC ruter kun skal gå fra CPH.

Tror dette er et syn som bør endres, SAS er ikke et norsk selskap, men et selskap som opererer i Norge samt at staten i Norge eier 13%, dette er ikke det samme som at SAS er norsk.

Men saken er litt pikant, for det ledelsen i SAS vil sikker aller helst at nordmenn skal føle at SAS er norsk, for Norge er jo fremdeles en svært viktig marked for SAS.

Jeg mener det er på tide at nordmenn må droppe tanken om et "norsk SAS", og heller håpe og tro på at Norwegian tar et norsk IC ansvar !
Utenlandske selskaper har allerede tatt det ansvaret og flyr IC fra OSL.:up:

Jeg tror at å tenke på SAS som norsk eller skandinavisk, og å derfor benytte dem p.g.a. dette er noe som forsvant med internett. Før hadde SAS billettkontorer sentralt i alle byer de fløy til, og det, i tillegg til reisebyråer var plassen folk gikk til for å kjøpe billetter. Benyttet man reisebyråer, var det i stor grad SAS man ble booket med dersom de fløy dit du skulle.
I dag, når alle har mulighet til å følge med på priser og booke billetter selv, benytter man det selskapet som passer en best, det være seg pris, routing eller personlige preferanser. Det er derfor ikke sikkert at SAS har mistet sin identitet - det er nok like mye oss som reisende som har endret preferanser og reisevaner.

Last edited:

Meget gode poeng fra VC-10 her og jeg er helt enig i hans betraktninger. Tiden med rigorøse regelverk og vanskelige billettregler er heldigvis forbi og kunden har ANDRE alternativer. Heldigvis ser utenlandske aktører muligheten og åpner den ene intercont etter den andre fra OSL :D Så får danskene ta vare på SAS.

Jeg skal ikke ta selve lokaliseringsdebatten med deg, fordi jeg sitter med alt for lite data til å kunne ta en objektiv vurdering av hvor en eventuell IC-hub skal ligge. Men jeg står utenfor og observerer følgende:

1) SAS har forsøkt IC fra CPH lenge, noe som økonomisk sett fungerer svært dårlig.
2) Enkelte utenlandske operatører opererer IC på OSL og ARN som går rimelig bra.
3) KLM, BA, Finnair, Lufthansa og AF stikker av med mye pax. som skal på interkontinentale flighter - pax som SAS ikke ser snurten av fordi disse må bytte fly en gang uansett og dermed velger de som kan by på bedre tilbud, bedre frekvenser og bedre ruteutvalg.

Det kan godt hende at SAS' beste, eller minst dårlige, plassering av en hub er i CPH. Men når de blør så mye penger som de gjør på IC, og dersom CPH betyr at de utnytter markedet maksimalt, så er det kun duket for en løsning. Legg det ned, og la andre selskaper ta seg av IC-trafikken. For OSL og ARN sin del så tror jeg faktisk det ville bety et vesentlig bedre tilbud, og det er ikke sikkert at CPH får det veldig mye dårligere. Pluss at underskuddene til SAS blir vesentlig mindre.

Jeg skal ikke ta selve lokaliseringsdebatten med deg, fordi jeg sitter med alt for lite data til å kunne ta en objektiv vurdering av hvor en eventuell IC-hub skal ligge. Men jeg står utenfor og observerer følgende:

1) SAS har forsøkt IC fra CPH lenge, noe som økonomisk sett fungerer svært dårlig.
2) Enkelte utenlandske operatører opererer IC på OSL og ARN som går rimelig bra.
3) KLM, BA, Finnair, Lufthansa og AF stikker av med mye pax. som skal på interkontinentale flighter - pax som SAS ikke ser snurten av fordi disse må bytte fly en gang uansett og dermed velger de som kan by på bedre tilbud, bedre frekvenser og bedre ruteutvalg.

Det kan godt hende at SAS' beste, eller minst dårlige, plassering av en hub er i CPH. Men når de blør så mye penger som de gjør på IC, og dersom CPH betyr at de utnytter markedet maksimalt, så er det kun duket for en løsning. Legg det ned, og la andre selskaper ta seg av IC-trafikken. For OSL og ARN sin del så tror jeg faktisk det ville bety et vesentlig bedre tilbud, og det er ikke sikkert at CPH får det veldig mye dårligere. Pluss at underskuddene til SAS blir vesentlig mindre.

1) Her er det vel bare å være enig
2) Enkelte utenlandske operatører gjør det brukbart fra CPH også etter hva jeg har fått med meg...
3) Helt enig, og legg til at frekvensene til SAS også er ganske dårlige slik at du ikke nødvendigvis kan fly tur / retur på de dagene du måtte ønske om du velger SAS.

SAS hadde nok som nevnt andre steder her vært tjent med litt mindre fly som kunne fly med litt høyere frekvens og fortsatt vært mulig å fylle opp. Har fundert mang en gang på om ikke A332 hadde vært bedre enn A340 for SAS. Den rekker frem både til SEA og PEK i alle fall, og den er litt mindre (og billigere i drift har jeg hørt?).

2) Enkelte utenlandske operatører gjør det brukbart fra CPH også etter hva jeg har fått med meg...

Har ikke påstått at de ikke gjør det fra CPH heller, det var egentlig bare et innlegg i den pågående diskusjonen vedrørende om det er mulig å drive lønnsom IC fra OSL og ARN. SAS påstår jo at det ikke går an.

Når det gjelder flåtevalg så synes jeg MOW hadde et veldig bra innlegg i debatten for ganske lenge siden: "De tjente ikke penger på DC-10, de tjente ikke penger på 747, de tjente ikke penger på 767 og de tjener ikke penger på A330/A340. Kanskje de skulle gå tilbake til DC-8?" :lol:

1) Har fundert mang en gang på om ikke A332 hadde vært bedre enn A340 for SAS. Den rekker frem både til SEA og PEK i alle fall, og den er litt mindre (og billigere i drift har jeg hørt?).

Har faktisk undret mig over det samme. Evt. i kombination med A340. Med 332 og 340 vil det give SAS langt større fleksibilitet i flåden og de kan flytte rundt på equipment afhængig af efterspørgslen på ruterne.

På nuværende tidspunkt er de tvunget til at bruge A340 på de lange ruter.

Får BMI forøvrigt ikke 2 stk. 332 i overskud nu? Selvom SAS er igennem en sparerunde, så kunne det måske være en idé at skifte to 333 ud med 332??? Det kan måske være med til at skabe rentabilitet på længere sig for IC.

Blot en tanke...

Har ikke påstått at de ikke gjør det fra CPH heller, det var egentlig bare et innlegg i den pågående diskusjonen vedrørende om det er mulig å drive lønnsom IC fra OSL og ARN. SAS påstår jo at det ikke går an.

Nå har det vel vært oppe at flere av de som opererer IC på OSL/ARN har helt andre kostnadsnivå enn hva SAS har. Spesielt Thai. Så da kan man jo argumentere for at det ikke er helt relevant å sammenligne, og i samme åndedrag si at det er vel dette som gjør det like ulønnsomt om SAS prøver IC hva noe som helst sted?

-A

Jeg synes virkelig du treffer spikeren på hodet Trety!

Nå har det vel vært oppe at flere av de som opererer IC på OSL/ARN har helt andre kostnadsnivå enn hva SAS har. Spesielt Thai. Så da kan man jo argumentere for at det ikke er helt relevant å sammenligne, og i samme åndedrag si at det er vel dette som gjør det like ulønnsomt om SAS prøver IC hva noe som helst sted?

Da har jo SAS et kostnadsproblem som de åpenbart sliter med å overkomme. Og er man ikke konkurransedyktig så må man heller legge ned hele IC. For å senke enhetskostnadene så ville man da tilsynelatende måtte ekspandere, men i stedet så ser vi et SAS på defensiven som kutter. Da er det forholdsvis enkelt å se hvor dette bærer hen dessverre.

Back