SAS vil gjenåpne København-Shanghai

Re: SAS vil gjenåpne København-Shanghai

Forøvrigt har jeg aldrig oplevet en fuld C eller Y+ kabine ud af ARN til ORD, tværtimod har de alle de gange jeg har været med været halvtomme.

Så det at andre av forumets medlemer har et sviktende grunnlag for å uttale seg gjør at din "sample rate" skal være noe bedre?

At SAS så har et problem med manglende materiel er en anden sag, og der har de en opgave hvis og såfremt de vil åbne på Shanghai.

SAS har ikket problem med manglende materiell. SAS har et problem med at man har valgt bevisst å ta fly ut av produksjon og gjøre produksjonen mindre. Man mangler ikke plutselig noen fly, de går ikke og gjemmer seg bak et bygg og blir borte.

Og ellers, greitt nok er du veldig pro-SAS og synes at SAS basert i København er veldig bra, men flere av oss her er kudner som har lagt igjen ganske pene summer hos SAS og har våre ståsted, så det er lov å være uenig.

-A

Så det at andre av forumets medlemer har et sviktende grunnlag for å uttale seg gjør at din "sample rate" skal være noe bedre?

SAS har ikket problem med manglende materiell. SAS har et problem med at man har valgt bevisst å ta fly ut av produksjon og gjøre produksjonen mindre. Man mangler ikke plutselig noen fly, de går ikke og gjemmer seg bak et bygg og blir borte.

Og ellers, greitt nok er du veldig pro-SAS og synes at SAS basert i København er veldig bra, men flere av oss her er kudner som har lagt igjen ganske pene summer hos SAS og har våre ståsted, så det er lov å være uenig.

-A

Nu har jeg også lagt vældigt mange penge hos SAS(så det bør vi vel ikke begynde at måle på?), og ja jeg er godt tilfreds med SAS i det store hele, men kan bestemt også se en del fejl hos dem.
Når det er sagt, så synes jeg det er perfidt at begynde at smide ubegrundede beskyldninger om "undergravning" fra CPH´s side, ud i forummet. Fair nok at være uenig, men at komme med de her fuldstændig ubegrundede beskyldninger, det kan jeg ikke bruge til noget, og ærligt talt så er det ikke specielt seriøst.
Helt ærligt, SAS er et svensk domineret selskab, og hvis ARN havde bedre belægning end CPH, så er jeg rimeligt overbevist om at SAS valgte at lægge deres IC trafik ud af ARN! Ligeså er jeg også ret overbevist om at Jansson valgte at sende IC ruterne ud af OSL hvis man kunne præstere 90% belægning herfra.
Facts er at gennem tiden har CPH vist sig at være den bedste IC hub for SAS, og derfor vælger man at bruge den. Hvad fremtiden viser kan vi kun gisne om, og hvis SAS pludselig kan få en meget bedre forretning ud af at flytte hele deres IC trafik til en anden lufthavn, så er jeg overbevist om at de gør det, og så accepterer jeg dette til fulde.

I tillegg så kan man spørre om årsaker til evt dårlig belegg eller dårlig inntjening. Kan det hende at bakgrunnen til akkurat det på enkelte ruter (spesielt fra ARN eller OSL) er til tider pga undergraving fra CPH..??!

Det har vært sterke påstander fra SAS'ere her på foumet om at det var tilfellet for ARN-BKK og ARN-PEK som førte til nedleggelsene dessverre.

Drop nu de udokumentere påstande om undergravning af ruter. SAS opererer de ruter som giver dem bedst indtjening - længere er den ikke. Det er SAS der kender tallene - ikke en flok sofa-CEO'er, der alle har hver sin mening om hvor SAS skal flyve IC fra.

Alt andet er rygter sat igang af folk som har en anden dagsorden.

Nu skal vi passe på med at gøre SAS dummere end de reelt er...

Nu skal vi passe på med at gøre SAS dummere end de reelt er...

I det følgende forutsetter jeg at det som er fremkommet i media er riktig og at SAS står for de beslutningene.

Det som har skjedd er at SAS kvitter seg med to fly. Deretter ønsker de å re-åpne en rute. Hvordan i helv... skal det kunne gå opp matematisk? Det eneste alternativet er å a) omgjøre vedtaket om å fase flyene ut (det har det ikke kommet noen melding om), eller b) å nedlegge/redusere andre ruter (det har det heller ikke kommet noen melding om).

Vel, om planleggingen er dum eller ikke, det er nå så. Så vidt jeg kan se er det ganske enkelt umulig å gjennomføre.

Last edited:

I det følgende forutsetter jeg at det som er fremkommet i media er riktig og at SAS står for de beslutningene.

Det som har skjedd er at SAS kvitter seg med to fly. Deretter ønsker de å re-åpne en rute. Hvordan i helv... skal det kunne gå opp matematisk? Det eneste alternativet er å a) omgjøre vedtaket om å fase flyene ut (det har det ikke kommet noen melding om), eller b) å nedlegge/redusere andre ruter (det har det heller ikke kommet noen melding om.

Vel, om planleggingen er dum eller ikke, det er nå så. Så vidt jeg kan se er det ganske enkelt umulig å gjennomføre.

Nå er dette foreløpig kun et ønske fra SAS sin sjef i Kina....så tror man skal ta dette med en stor klype salt

Nå er dette foreløpig kun et ønske fra SAS sin sjef i Kina....så tror man skal ta dette med en stor klype salt

Som sagt, under forutsetning av at det som fremkom var riktig og at SAS stod for det.

Mulig det hele må tas med en spade salt, ja.

Tja, det fremstår da som noe langt mer enn et ønske - han sier at de vil starte i år eller neste år. Egne ønsker tar han vel internt. Uansett, jeg tror heller ikke at SAS starter denne eller andre interkontinentale ruter med det første.

Når det er sagt, så synes jeg det er perfidt at begynde at smide ubegrundede beskyldninger om "undergravning" fra CPH´s side, ud i forummet. Fair nok at være uenig, men at komme med de her fuldstændig ubegrundede beskyldninger, det kan jeg ikke bruge til noget, og ærligt talt så er det ikke specielt seriøst.

Hehe..visste at du skulle fyre deg opp der. Dette er ikke ubegrunnede beskyldninger men observasjon fra SAS ansatte selv av hva som faktisk til tider har hendt på CPH ved sending av blant annet frakt fra Skandinavia til Asia. Jeg sier ikke at "alle" på CPH tenker og gjør slikt men at det HAR hendt kan du ikke nekte på. Og bakgrunnen for at det har hendt er enkelt: Det er bare mennesker som avgjør hvordan i dette tilfellet frakt skal håndteres, og den eller de menneskene er mer opptatt av å beskytte egen arbeidsplass (som i dette tilfellet er CPH) enn noe annet.

Det betyr også at dataene som skal ligge til grunn for om det er liv laga for en rute som for eksempel ARN-BKK ikke er valide pga nettopp det jeg sikter til ovenfor som ikke en en ubegrunnet beskyldning men et faktum.

Tja, det fremstår da som noe langt mer enn et ønske - han sier at de vil starte i år eller neste år. Egne ønsker tar han vel internt. Uansett, jeg tror heller ikke at SAS starter denne eller andre interkontinentale ruter med det første.

Det er vel ikke noe nytt at stasjonssjefer "ute" er mer optimistiske enn de som sitter hjemme i administrasjon og planlegging - finnes da flere eksempler på sånt...

Like frekvent som solen skinner!

Oslo - Boston
Oslo - New York
Oslo - Bangkok
Stockholm - Tokyo
Kobenhavn - San Franisco
Kobenhavn - Shanghai

Jaja, bring it on, men hold for all del ikke pusten i venten......

Last edited:

Det er vel ikke noe nytt at stasjonssjefer "ute" er mer optimistiske enn de som sitter hjemme i administrasjon og planlegging - finnes da flere eksempler på sånt...

Antar at disse stasjonssjefene danner en god og tung gruppe mot bakstreverne på CPH. Og dét trengs virkelig!

Antar at disse stasjonssjefene danner en god og tung gruppe mot bakstreverne på CPH. Og dét trengs virkelig!
For all del, men skal innrømme jeg tenkte mer generelt på flere flyselskapers ute-sjefer...

Ville dog ikke trodd PVG er det første SAS skulle satse på - men i god stil kan man jo ødelegge noen andre ruters frekvens og fly på PVG to ganger i uken...

Vedr undergraving:

Når Stockholm-Beijing direkte er dyrere enn via København....da er det noen (vet ikke hvem) som undergraver Stockholmstrafikken.

Når kunde som reiser mye Stockholm-New York, i kommunikasjon med salgsavdeling Danmark, får vite at han kan få bedre pris om han reiser via CPH....da er det noen (kansje litt mere sikkert hvem) som undergraver Stockholmstrafikken.

Jeg konkluderer ikke, men slike eksempler ryster meg langt inn i beinmargen, og vitner om et selskap som ikke drar i samme retning.

Vedr undergraving:

Når Stockholm-Beijing direkte er dyrere enn via København....da er det noen (vet ikke hvem) som undergraver Stockholmstrafikken.

Når kunde som reiser mye Stockholm-New York, i kommunikasjon med salgsavdeling Danmark, får vite at han kan få bedre pris om han reiser via CPH....da er det noen (kansje litt mere sikkert hvem) som undergraver Stockholmstrafikken.

Jeg konkluderer ikke, men slike eksempler ryster meg langt inn i beinmargen, og vitner om et selskap som ikke drar i samme retning.
Vel, sjekk andre flyselskaper. Direkte er nesten alltid dyrere enn via

Det synes jeg kan være logisk om direkteruten er så attraktiv at den har høyt belegg. Men når de trues av nedleggelse virker det vel en anelse korttenkt.
Det forutsetter forøvrig også at man sender via et sted som har dårligere belegg. Kostmessig kan det vel umulig være billigere å sende via.

Men det er vel kansje slik det skal være.

Vedr undergraving:

Du treffer kjernen i problemet til SAS, alle drar i forskjellige retninger for å sikre "sine" interesser i selskapet. Dermed går det som det må, det oppstår splitt og hersk innad i selskapet. Denne "via" politikken ødelegger meget for SAS. Det er en av grunnene til at selskapet stadig taper pax til distrikstsvennlige og direkte DY.

Finnairs rute fra Helsinki til Shanghai går vist meget bra, flyet er som regel helt fullt, har tatt den 2 gange siden nyttår.
Men ser man på hva slags folk som reiser er det som regel: engelskmenn, tyskere, ( fra Hamburg området ), svensker, nordmenn, dansker ( kanskje fra Jylland ), finner, osv.
Svært mange av disse bruker Finnair for det det er den korteste og raskeste forbindelsen.

Så jeg sliter litt med å tro at SAS skal kunne få i gang igjen denne ruten, da mange av passasjerene her ikke kommer tilbake til SAS, kan jo bare ta meg selv som eksempel.

Last edited:

Vel, sjekk andre flyselskaper. Direkte er nesten alltid dyrere enn via

Someone, du har helt ret her. Som jeg har nævnt tidligere har det ofte været billigere for mig at flyve CPH-ARN-ORD på C-Class end direkte CPH-ORD. Ligeledes er det ofte billigere for tyskere at flyve eks. FRA-CPH-BKK med SK, end FRA-BKK med LH, og vice versa med skandinavere.
M.a.o. det har intet med undergravning eller sabotage at gøre.

Skal du østover bør IC gå fra ARN og skal du vestover bør det gå fra OSL! Eneste måte SAS LH kan overleve! :cool:

Skal du østover bør IC gå fra ARN og skal du vestover bør det gå fra OSL! Eneste måte SAS LH kan overleve! :cool:

Hvorfor er det eneste måten SAS IC kan overleve på?? SAS har jo et veldig bra belegg på sine IC flygninger fra CPH.

Back