SAS vil gjenåpne København-Shanghai

Re: SAS vil gjenåpne København-Shanghai

Isåfall er det jo brilliant å kvitte seg med det nødvendige flymateriell. Hvordan skal man ekspandere uten fly tilgjengelig? Kutte andre ruter?

Købe eller leje mere egnet?

Kanskje man gjør det i kjent SAS-stil. Annonserer en ny rute, utsetter den og annonserer at man mangler fly og venter litt til på at markedet skal bli bedre.

Vel. Her kan det vel fort ha blitt misforståelser underveis!
Om han har sagt at han håper de vil gjenåpne ruten, kan fort omskrives av ivrige bladsmørere.

Blir ruten gjenåpnet, kommer vel nyheten fra Apburen først?

BF:cool2

Isåfall er det jo brilliant å kvitte seg med det nødvendige flymateriell. Hvordan skal man ekspandere uten fly tilgjengelig? Kutte andre ruter?

He he.. Kunne ikke være mer enig..

Hva?? Kommer det bedre tider etter dårlige?? :rolleyes

Købe eller leje mere egnet?

Køpe eller leie hva da? Hva slags materiell er mer egnet enn det de allerede bruker, dvs A330 og A340, og er tilgjengelig i nærmeste fremtid? 777? 757? Sorry mac, mer egnet materiell finnes ikke.

Skjønt det hadde jo vært i god SAS-ånd å fase inn en ny flytype. Enhetsflåter er oppskrytte greier.

Køpe eller leie hva da? Hva slags materiell er mer egnet enn det de allerede bruker, dvs A330 og A340, og er tilgjengelig i nærmeste fremtid? 777? 757? Sorry mac, mer egnet materiell finnes ikke.

Skjønt det hadde jo vært i god SAS-ånd å fase inn en ny flytype. Enhetsflåter er oppskrytte greier.

Udtaler mig absolut IKKE som ekspert, var mere et bud end et svar. Men man kunne vel forestille sig, at de kunne flytte en maskine fra andre ruter til Shanghai, og erstatte en sådan rute med bedre egnet materiel?

Og som andre nævner - HVIS ruten da bliver til noget. Der har jo også lige været rygter om Stockholm - Tokyo.

Lars

Hvis nå SAS IC skulle utvide, så er det jo et spørsmål om hvilken rute som står først i køen. Det kan jo være flere:

CPH-SFO denne har jo vært på planen, men gikk ut når de faset ut 2 fly
ARN-NRT Har vi også hørt mye om tidligere
ARN-PEK Ble nedlagt, er det behov igjen?
ARN-BKK Ble også nedlagt. Er det behov igjen?
CPH-PVG Som det her har vært snakk om å ta opp igjen.

Litt rart at det aldri har vært tale om en rute CPH-JNB/CPT?
Eller hva med Houston? Rio?

BF:cool2

Eller som når SAS sa de skulle skaffe seg mindre fly for å fly Oslo-New York fordi de fant ut at CO fikk suksess med det.

Da har vi jo hatt en SAS-IC-tråd denne uken også, og alle har fått seg en god latter. Skal vi ta en DY eller Feel-tråd nå?

-A

Ikke helt konsistens over dette. På den ene siden legger man to fly ut på salg, og på den andre siden varsler man ønske om å gjenåpne ruter. SAS snakker hele tiden om at markedet må bli bedre ... Skjønner ikke hvorfor selskapet er så redd for markedet når de selv kan være med å definere det og utvikle det.

Generelt sett har det vært utrolig mye rykter og artikler som dette knyttet til SAS' interkontinentale ruter. Enten det gjelder at Dubai-ruten skal bli en helårsrute, at Stockholm skal få en rute til Tokyo, at man skal gjenåpne to daglige ruter på København-New York eller at det skal bli interkontinentale ruter fra Oslo.

Det som imidlertid er bra er at København-Beijing-ruten har en positiv utvikling!

Last edited:

Generelt set alt for mange negative indlæg i denne tråd, hvor det er tydeligt at der er nogen skribenter som har en dagsorden der går ud på at skabe badwill om SAS.
Nøgternt set kan vi dog her se på en succeshistorie hvor SAS har oplevet 2-cifret procentmæssig fremgang på en udpræget business rute, og så endda midt i en finanskrisetid. Det er altså succes så det brager, og noget som SAS er nødt til at bygge videre på. Det kan godt være at man er tvunget i defensiven, men her ville det hjælpe at man kommunikerer succesen ud til medierne, og bureauerne. Og så er det ellers bare om at få sat gang i møllehjulet og få åbnet en rute til Shanghai, så man kan kapitalisere yderligere på succesen.
Mon ikke vi vil se Shanghai åbne med vinterfartplanen, og så kunne et bud være at ARN-ORD overgår til en sæsonrute, eller at CPH-DXB nedlægges. Sidstnævnte passer dog ikke ind med at man er ved at få succes på ruten.

Att ARN-ORD skulle bli en "seasonal" har jag svårt att tro då den står för många connections vidare i USA.

Att ARN-ORD skulle bli en "seasonal" har jag svårt att tro då den står för många connections vidare i USA.

Efter hvad jeg hører er det dog den IC rute med dårligst belægning, og det er derfor at mit bud ville være på den. Som sagt er det et rent gæt udfra hvad jeg har hørt om belægning.

Efter hvad jeg hører er det dog den IC rute med dårligst belægning, og det er derfor at mit bud ville være på den. Som sagt er det et rent gæt udfra hvad jeg har hørt om belægning.
SAS sa også at OSL-EWR hadde dårlig belegg, men etter hva jeg har hørt fra bekjente som jobbet i SGS på den tiden, var det nesten alltid ca 80-90% belegg på ruten, så sånne rykter må man ta med en klype salt.

SAS sa også at OSL-EWR hadde dårlig belegg, men etter hva jeg har hørt fra bekjente som jobbet i SGS på den tiden, var det nesten alltid ca 80-90% belegg på ruten, så sånne rykter må man ta med en klype salt.

I tillegg så kan man spørre om årsaker til evt dårlig belegg eller dårlig inntjening. Kan det hende at bakgrunnen til akkurat det på enkelte ruter (spesielt fra ARN eller OSL) er til tider pga undergraving fra CPH..??!

Det har vært sterke påstander fra SAS'ere her på foumet om at det var tilfellet for ARN-BKK og ARN-PEK som førte til nedleggelsene dessverre.

Men back til topic; jeg tror ikke dette kommer til å skje med der første men at dette kun enten er ønsketenkning eller oppkast fra en dårlig jounalist.

I tillegg så kan man spørre om årsaker til evt dårlig belegg eller dårlig inntjening. Kan det hende at bakgrunnen til akkurat det på enkelte ruter (spesielt fra ARN eller OSL) er til tider pga undergraving fra CPH..??!

Det har vært sterke påstander fra SAS'ere her på foumet om at det var tilfellet for ARN-BKK og ARN-PEK som førte til nedleggelsene dessverre.

Men back til topic; jeg tror ikke dette kommer til å skje med der første men at dette kun enten er ønsketenkning eller oppkast fra en dårlig jounalist.

Du kan jo ikke først smide sådan en ud, og så bagefter sige back to topic. De her påstande om undergravning fra CPH er simpelthen til at få kvalme over, undskyld mig. Det er bitterhed fra hinsidan, samt nordover, som fører til disse ubegrundede og injurierende beskyldninger. Jeg har tværtimod flere gange fået opfordringer fra SAS i CPH til at flyve til ORD over ARN på C-Class grundet overbooking fra CPH, eller sågar billigere priser via ARN. Det kan man jo ikke ligefrem kalde undergravning!! Forøvrigt har jeg aldrig oplevet en fuld C eller Y+ kabine ud af ARN til ORD, tværtimod har de alle de gange jeg har været med været halvtomme.

"ønsketenkning eller oppkast fra en dårlig journalist" hvis du her hentyder til SAS evt. åbning fra Shanghai, ja så er det da en fornærmelse mod Lars Olofsson som selv udtaler at det vil ske. Du kan vel heller ikke komme udenom den flotte fremgang de angiveligt har på Kina p.t.
At SAS så har et problem med manglende materiel er en anden sag, og der har de en opgave hvis og såfremt de vil åbne på Shanghai.

Back