Originally posted by Geir
Originally posted by LCH
Originally posted by Geir
For utenlandske fly-kunder er det selvsagt mindre forvirrende med ett navn (dvs. SAS) enn med to (SAS Braathens i Norge og SAS overalt ellers).
MEN
De aller aller aller fleste som reiser med SAS BU er normenn. De fleste reiser innenriks i Norge eller fra Norge til utlandet. Og når det gjelder merkevarenavn så er det ikke tvil om hva som klinger best i normenns ører. SAS = "Svensk Alt Sammen", mens Braathens betyr "Topp service". Dette er ikke glemt - langt i fra. SAS-ledelsen kommer imidlertid til å ta feil avgjørelse denne gangen også.
For å være helt ærlig, så tror jeg ikke det du skriver stemmer. Det er mulig SAS betyr Svensk Alt Sammen for den VG-lesende manne i gata som reiser til ALC på billigste billett en gang i året, men jeg tror nok at de som flyr mye og virkelig legger igjen penger i SAS kassa bryr seg midt i ryggen om SAS er Norsk elelr Svensk. Tror nok storreiserne synes det er viktigere med et konsekvent produkt slik at man vet hva man får.
Selv flyr jeg nokså mye - tipper det blir ca. 20 rundturer pr. år. Mest innenriks i Norge, men det blir også noen turer utenlands. Jeg kan vel derfor putte meg selv inn i potten "de som flyr mye". Jeg flyr IKKE med SAS lenger. Det gjør heller ikke de andre her på jobben dersom det er mulig å unngå det. Vi flyr Norwegian innenriks og KLM utenriks så langt det går. Dette er blitt mer og mer vanlig. Med en SAS-bilett i hånda vet man jo egentlig ikke om man kommer seg frem. Du skriver at "storreiserne synes det er viktigere med et konsekvent produkt slik at man vet hva man får" - vet ikke om jeg skal le eller gråte av den der. Jo, takk, vi vet hva vi får når vi reiser med SAS - forsinkelser, trøbbel, aksjoner, kø foran skranken pga. instillte fly. Jo, vi vet hva vi får - derfor bestiller vi med et annet selskap hvis mulig.
Angående landskamp - jeg har tidligere spurt om hva vi får igjen i Norge av å eie såvidt mange SAS-aksjer. Jeg har spurt 2 ganger tidligere på dette Forum om noen kan gi ett eneste eksempel på at norske interesser har blitt tilgodesett foran svenske/ danske i SAS-systemet. Det har ikke kommet svar så langt. Svenske og danske interesser vinner ALLTID frem foran norske interesser. Det ER landskamp innad i SAS - bare normenn som er dumme nok til ikke å forstå hvordan danskene og svenskene driver SAS-butikken (jeg tror Jansen skjønte det, men da måtte han jo gå).
Dersom Staten mener at SAS-aksjene er en god investering burde de jo vært en del av olje-fondet, men det er de jo ikke.