SAS vil fjerne Braathens-navnet

Dette med SAS og dinosaur-tenking er vel best vist over de siste årene i akkurat dette med Braathens-navnet. Hadde SAS vært et skapende og nytenkende selskap så hadde man absorbert BU, benyttet de ressursene man fikk kontroll over og snudd ette til en positiv greie. Det som har skjedd er et mange år langt pinefult skue og at man har holdt ved Braathens-navnet i logoen, og pekt seg ut som en svær dinosaur som var mer opptatt av å kvele noe folk anså som folkelig og fint, og tre se nye regler nedover folket.

Min mening er at Braathens-navnet urde vært borte forlenge siden og at man burde få rddet opp i alle disse selskapene og halve koblingene i konsernet og se frem, ikke bak og innad... men hva vet jeg om slikt.

-A

TOS har rett. Hovedproblemet til SAS er langt dypere - det med eget AOC for BUSK er nevnt, verre er det at SAS etter min mening alltid kommer halsende etter. De ble LCC+ fordi andre selskaper ble det, de beholdt Braathens navnet for ikke å tråkke folket på tærne, de får ikke ryddet opp i kaoset med masse fagforeninger (har hørt rykter om at 4-3-3 på interkont ENDELIG blir borte...)....

Jeg tror SAS Braathens navnet ble valgt først og fremst på grunn av de ansatte i Braathens. Kundene gir blaffen, men for de ansatte er det et sårt og viktig tema. Og for å få overgangen smidigere velger ledelsen å implementere navnet i "det nye" selskapet.

Det samme skjedde den gang da Color Line tok over Scandi Line (Sandefjord Strømstad). De ansatte i Scandi Line raste av sinne over at Scandi Line ble borte.
Løsningen ble Color Scandi Line i en periode, til man ble vant til Color Line navnet, og vipps, så var det bare Color Line. Det samme vil skje med SAS Braathens. Garantert.
Jeg har bare gått og ventet på at det skal skje.

IMM

Men kommunikasjonsdirektøren i SAS Braathens og de andre lederne benekter at noe slikt som fjerning av "Braathens"-navnet er aktuelt....så da så..;)

Originally posted by Hurum

Men kommunikasjonsdirektøren i SAS Braathens og de andre lederne benekter at noe slikt som fjerning av "Braathens"-navnet er aktuelt....så da så..;)

Husk at det eneste som er verre enn en bedriftsleder som ikke tror på sine egne offisielle uttalelser, er en som faktisk gjør det....:colgate:

Som ved så mange andre fusjoner så forsvinner nok også dette navnet... Bare se hva som skjedde med UNI Storebrand, Storebrand Norden før det igjen... Og hvor lenge går det før vi kun har DnB uten NOR...

Men SAS kunne kanskje ta en USAirways m.h.t å bruke historien til Linjeflyg og Braathens i markedsføringen...mye bra som fortsetter i selskapet med historie fra disse selskapene..

Jeg husker vi diskuterte dette da navnevalget ble lansert, og saavidt jeg husker ble det sagt fra SAS at Braathens-navnet kun skulle vare en begrenset periode. Eller er det jeg som husker feil?

Andre fusjoner/overtakelser har da også medført "tap" av merkenavn som British Caledonian, Dan Air, UTA, Air Inter etc...

Selv om jeg er tilhenger av å kun beholde et felles navn i hele skandinavia - så kjenner jeg flere i SAS Braathens også de som har jobbet lenge i SAS (fra før Braathens kuttet ut S.A.F.E) som ønsker at Braathens navnet beholdes...

Originally posted by LN-MOW

Jeg husker vi diskuterte dette da navnevalget ble lansert, og saavidt jeg husker ble det sagt fra SAS at Braathens-navnet kun skulle vare en begrenset periode. Eller er det jeg som husker feil?

Dette er vel nytt.....det ble jo poengtert at Braathens skulle bestå......så ombestemte dem seg og fikk "SAS Braathens"....at Braathens-navnet skulle bort etterhvert har vel blitt benektet.

Ett SAS, En felles design og da gjerne dragedesignen... Det måtte være en bra start for "nye" SAS?

For utenlandske fly-kunder er det selvsagt mindre forvirrende med ett navn (dvs. SAS) enn med to (SAS Braathens i Norge og SAS overalt ellers).

MEN

De aller aller aller fleste som reiser med SAS BU er normenn. De fleste reiser innenriks i Norge eller fra Norge til utlandet. Og når det gjelder merkevarenavn så er det ikke tvil om hva som klinger best i normenns ører. SAS = "Svensk Alt Sammen", mens Braathens betyr "Topp service". Dette er ikke glemt - langt i fra. SAS-ledelsen kommer imidlertid til å ta feil avgjørelse denne gangen også.

At det er et eller annet alvorlig "på tok" innad i SAS har jeg mistenkt lenge, men det betyr jo ikke at man ikke kan rydde opp litt utad, og fjerning av Braathens navnet er et steg i riktig retning. Beklager BU662, men Braathens som selskap er dødt og begravet, og det er på tide å gjøre det samme med navnet. Slik det er i dag er det et håpløst system, og det er vanskelig for SAS Group å bygge en solid merkevare når de har så mange forskjellige dekorer og navn på selskapene. I reservasjonssytemer vises alle SAS Braathens avganger som "OP" (operert av et annet selskap"), i motsetning til andre avganger med SK prefix som opereres SAS Sverige og SAS Danmark.

Jeg håper at SAS Braathens så fort som mulig blir omdøpt til SAS Norway eller hva som nå måtte være i tråd med de andre landene, at det vaiende flagget forsvinner og blir erstattet av "Rubik's kubene" og at det igjen står Scandinavian i sølvblått på siden av de kremhvite flyene.

Originally posted by LCH

At det er et eller annet alvorlig "på tok" innad i SAS har jeg mistenkt lenge, men det betyr jo ikke at man kan rydde opp litt utad, og fjerning av Braathens navnet er et steg i riktig retning. Beklager BU662, men Braathens som selskap er dødt og begravet, og det er på tide å gjøre det samme med navnet. Slik det er i dag er det et håpløst system, og det er vanskelig for SAS Group å bygge en solid merkevare når de har så mange forskjellige dekorer og navn på selskapene. I reservasjonssytemer vises alle SAS Braathens avganger som "OP" (operert av et annet selskap", i motsetning til SAS Sverige og SAS Danmark.

Jeg håper at SAS Braathens så fort som mulig blir omdøpt til SAS Norway eller hva som nå måtte være i tråd med de andre landene, at det vaiende flagget forsvinner og blir erstattet av "Rubik's kubene" og at det igjen står Scandinavian i sølvblått på siden av de kremhvite flyene.

(og få tilbake de ordentlige SAS uniformene, de er mye stiligere)

Spot on!

Inkludert første setning.

Originally posted by Geir

For utenlandske fly-kunder er det selvsagt mindre forvirrende med ett navn (dvs. SAS) enn med to (SAS Braathens i Norge og SAS overalt ellers).

MEN

De aller aller aller fleste som reiser med SAS BU er normenn. De fleste reiser innenriks i Norge eller fra Norge til utlandet. Og når det gjelder merkevarenavn så er det ikke tvil om hva som klinger best i normenns ører. SAS = "Svensk Alt Sammen", mens Braathens betyr "Topp service". Dette er ikke glemt - langt i fra. SAS-ledelsen kommer imidlertid til å ta feil avgjørelse denne gangen også.

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke det du skriver stemmer. Det er mulig SAS betyr Svensk Alt Sammen for den VG-lesende manne i gata som reiser til ALC på billigste billett en gang i året, men jeg tror nok at de som flyr mye og virkelig legger igjen penger i SAS kassa bryr seg midt i ryggen om SAS er Norsk elelr Svensk. Tror nok storreiserne synes det er viktigere med et konsekvent produkt slik at man vet hva man får.

Originally posted by LCH
I reservasjonssytemer vises alle SAS Braathens avganger som "OP" (operert av et annet selskap", i motsetning til SAS Sverige og SAS Danmark.

Dette er jo fordi SAS-konsernet har valgt å la SAS Braathens operere under et eget AOC, iallefall om jeg har skjønt dette riktig. det har ingenting med navnet å gjøre. Om SAS bør fjerne Braathens-navnet vet ikke jeg, men man bør vel neppe begrunne det med at SAS Braathens er et eget AOC. Det er vel en smal (..) sak å reversere - OK, sikkert endel papirarbeid og opplæring av nye rutiner, men ikke allverdens...

At SAS bør ha en enhetlig serviceprofil er jeg enig i, men om det heter SAS Braathens eller SAS Norway betyr vel ikke så mye..? Det viktigste for merkevarebyggingen er vel at man tar grep som sikrer at alle enhetene opererer innenfor samme profil (dvs. at kundene ikke merker hvilke deler av konsernet man flyr med - i motsetning til i dag), og da spiller det fint liten rolle om man har appendikset "Braathens" istedetfor "Norway".

Originally posted by Geir
. Og når det gjelder merkevarenavn så er det ikke tvil om hva som klinger best i normenns ører. SAS = "Svensk Alt Sammen", mens Braathens betyr "Topp service".

Er det ikke på tide å slutte med den jævla landskampen?

"Braathens"-navnet er langt mer enn bare en appendix. SAS Sverige markedsfører seg ikek under navnet SAS Sverige. SAS Danmark og SAS Intercont gjør det heller ikke. Det er SAS Alt Sammen. Bortsett fra SAS Braathens som liksom skal være eget flyselskap utad.

Originally posted by TOS

Originally posted by LCH
I reservasjonssytemer vises alle SAS Braathens avganger som "OP" (operert av et annet selskap", i motsetning til SAS Sverige og SAS Danmark.

Dette er jo fordi SAS-konsernet har valgt å la SAS Braathens operere under et eget AOC, iallefall om jeg har skjønt dette riktig. det har ingenting med navnet å gjøre. Om SAS bør fjerne Braathens-navnet vet ikke jeg, men man bør vel neppe begrunne det med at SAS Braathens er et eget AOC. Det er vel en smal (..) sak å reversere - OK, sikkert endel papirarbeid og opplæring av nye rutiner, men ikke allverdens...

At SAS bør ha en enhetlig serviceprofil er jeg enig i, men om det heter SAS Braathens eller SAS Norway betyr vel ikke så mye..? Det viktigste for merkevarebyggingen er vel at man tar grep som sikrer at alle enhetene opererer innenfor samme profil (dvs. at kundene ikke merker hvilke deler av konsernet man flyr med - i motsetning til i dag), og da spiller det fint liten rolle om man har appendikset "Braathens" istedetfor "Norway".

Joda, dette var da heller ikke ment som noen hardtslående argumenter for å fjerne Braathens, mere som eksepler for å illustrere hvor mye krøll "særbehandlingen" av SAS Braathens har medført.

Svenskt Alt Sammen med 90% InterCont fra Danmark... Synes i så fall svenskene er utrolig snille...

Back