SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Man må helt opp i 750 kt GS for å fly den ekstra lengden til BGO i forhold til SVG for å få det unnagjort på 5 minutter.

Ja, nå nevnte jeg oppsatt reisetid - og ikke faktisk flytid som uansett ofte er 50-55 minutter til Stavanger og 60-65 minutter til Bergen.
 
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Fortsatt nødhjelp for å holde kunstig liv i CPH :-/

Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K
 
Last edited:
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K

Life's a bitch...
 
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K

Desværre er der nogen der ikke vil se det.
 
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K

Du har ikke urett med den påstand, likevel glemmer du at LH har åpnet kveldavganger fra FRA til begge byer som gir enda bedre tilslutninger / travel-opsjoner. Som du skriver, er dette attraktiv for folk som skal bak fra disse byer til vestland. Men ingen quantum leap, fordi LH tilbyr enda flere connexxions via FRA...

Det hva du ikke skriver er faktum at SAS har misted grep på den innkommende traffik til CPH fra Sør. Her har man misted en god del som reiser point-to-point til AB og EZY.

Jeg anerkjenner forbedringen for de som kan dra nytte av dette.
Likevel mener jeg at det kan være bare begynnelsen. SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.

Det er jo litt merkelig at dersom man søker fra TXL til enten BGO eller SVG at "førstemannen" inn er ikke SAS som kan tilby den desidert korteste flytid, mens det er KLM, som drar nytte av sine tidlige avganger.

Her har SAS forsatt en jobb å gjøre.

Ellers har du jo utpekt en DY-argument som passer din argumentasjon. Jeg tror at forretningsfolk i SVG ble meget glade da DY gikk daglig på hverdager med SVG-LGW. Rett og slett fordi det betydde en betydelig fall i prisindex mellom SVG og LON.

Det ene henger sammen med det andre. SAS og DY må ha en fly opp i lufta heile dagen. Dette betyr at dersom man finner lønnsomme morgen / kvelds avganger, så må man også se at man har en programm for resten av dagen. Ellers taper man til slutt, fordi hver time på bakken koster bare penger...
 
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.

Det var Jörgen Lindegaard som på død og liv ville kutte alle flighter med nightstops ute i Europa. Crew skulle ikke få lov å kose seg på hotell med diett og all ting...
 
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Jeg anerkjenner forbedringen for de som kan dra nytte av dette.
Likevel mener jeg at det kan være bare begynnelsen. SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.

Jeg tror SAS selv er klar over nødvendigheden og behovet for dette - tilsyneladende overvejer man at tilføje en nightstop rotation på CPH-DUB ruten og mon ikke også dette overvejes for andre ruter hvor der pt ikke er nightstop på ude stationen.

fra irishtimes.com:

SAS up early to pursue 'serious potential' here

It’s looking at early-morning flights to Copenhagen, probably six times a week. This would allow business people to attend early meetings in the Danish capital.

SAS wants to promote Copenhagen as a hub for Irish flyers to Asia and eastern Europe.
 
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Og hvis de har slike planer for DUB, er det nok sannsynlig at det er flere andre byer involvert også. Og etterrhvert får man kanskje tilbake morgenmaskinene til ARN og OSL også. Godt. Me like!
 
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Du har ikke urett med den påstand, likevel glemmer du at LH har åpnet kveldavganger fra FRA til begge byer som gir enda bedre tilslutninger / travel-opsjoner. Som du skriver, er dette attraktiv for folk som skal bak fra disse byer til vestland. Men ingen quantum leap, fordi LH tilbyr enda flere connexxions via FRA...

Det hva du ikke skriver er faktum at SAS har misted grep på den innkommende traffik til CPH fra Sør. Her har man misted en god del som reiser point-to-point til AB og EZY.

Jeg anerkjenner forbedringen for de som kan dra nytte av dette.
Likevel mener jeg at det kan være bare begynnelsen. SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.

Det er jo litt merkelig at dersom man søker fra TXL til enten BGO eller SVG at "førstemannen" inn er ikke SAS som kan tilby den desidert korteste flytid, mens det er KLM, som drar nytte av sine tidlige avganger.

Her har SAS forsatt en jobb å gjøre.

Ellers har du jo utpekt en DY-argument som passer din argumentasjon. Jeg tror at forretningsfolk i SVG ble meget glade da DY gikk daglig på hverdager med SVG-LGW. Rett og slett fordi det betydde en betydelig fall i prisindex mellom SVG og LON.

Det ene henger sammen med det andre. SAS og DY må ha en fly opp i lufta heile dagen. Dette betyr at dersom man finner lønnsomme morgen / kvelds avganger, så må man også se at man har en programm for resten av dagen. Ellers taper man til slutt, fordi hver time på bakken koster bare penger...

Vel, nå skriver jeg ingenting om morgenavganger, men at kvelds-connection fra europa til BGO og SVG blir langt bedre med de nye flightene.

Du tar frem TXL, og dette er en av de destinasjonene (sammen med VIE, PRG og GVA), som mistet nattstop fly for noen år siden. Som Nick F skriver: på grunn av innsparinger. Men ellers på dagen har faktisk SAS de beste connections også på TXL. Eks.; med den nye SK2866 er det dep TXL kl.2055, og arr BGO kl.0010.

SAS har imidlertid morgenavganger fra de fleste andre større europeiske destinasjoner, men problemet med disse er at avgangstidene er så sene at de fleste (unntatt fra Polen og Baltikum, HAM og HAJ) lander for sent i CPH til at en når første morgenavgang til BGO, SVG, GOT etc. Eks så lander første morgenflight fra DUS i CPH kl.0820, mens første morgenflt til BGO går kl.0810. Da blir det venting helt til neste fly til BGO kl.1210... eller som mange sikkert gjør istendenfor; reiser med KLM.... :-(

Det er selvfølgelig grenser for hvor tidlig folk er villige til å reise, men avganger fra Tyskland rundt kl.0600 burde vel være akseptabelt...?

Her blir det imidlertid et problem hvis det som skrives om DUB stemmer: Med tidsforskjellen så må en morgenflt derfra ha dep rundt kl.0415 for å nå morgenrushet fra CPH rundt kl.0810, og det kan jo være litt i tidligste laget....?
 
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Vel, nå skriver jeg ingenting om morgenavganger, men at kvelds-connection fra europa til BGO og SVG blir langt bedre med de nye flightene.

Du tar frem TXL, og dette er en av de destinasjonene (sammen med VIE, PRG og GVA), som mistet nattstop fly for noen år siden. Som Nick F skriver: på grunn av innsparinger. Men ellers på dagen har faktisk SAS de beste connections også på TXL. Eks.; med den nye SK2866 er det dep TXL kl.2055, og arr BGO kl.0010.

SAS har imidlertid morgenavganger fra de fleste andre større europeiske destinasjoner, men problemet med disse er at avgangstidene er så sene at de fleste (unntatt fra Polen og Baltikum, HAM og HAJ) lander for sent i CPH til at en når første morgenavgang til BGO, SVG, GOT etc. Eks så lander første morgenflight fra DUS i CPH kl.0820, mens første morgenflt til BGO går kl.0810. Da blir det venting helt til neste fly til BGO kl.1210... eller som mange sikkert gjør istendenfor; reiser med KLM.... :-(

Det er selvfølgelig grenser for hvor tidlig folk er villige til å reise, men avganger fra Tyskland rundt kl.0600 burde vel være akseptabelt...?

Absolutt akseptabelt. Spørsmål som trolig kommer opp er slot-problematikk ved TXL, men jeg tror da kan man snakke med LH og andre aktører. Og - senest 2012 vil det løse seg da den nye flyplass åpner.

SAS kan bare vinne med slik en night-stopper og vil sette betydelig press på AB og EZY med slik en move.
 
Back
Top