SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Nej jeg tror faktisk SAS udelukkende gør det for at genere Norge - det har ihvertfald intet at gøre med hvor deres analyser viser de kan tjene flere penge eller fylde flyene bedst. Eneste grund til at de overhovedet har trafik på CPH er for at genere nordmænd :ironi:

...og i betragtning af at det udelukkende er for at genere og provokere nordmænd og Norge, så må vi konkludere at de gør et pokkers godt arbejde - det ser vi på kommentarerne her og andre steder... :ironi:

Det har vært press på en rekke av rutene intra-skandinavisk, så det er bra at det nå økes i rutetilbudet. Og, flere ruter til CPH gir jo bedre feed og flere connections. Knallbra!
Og, med 30 minutters connections i CPH blir det jo veldig smidig å bytte i København. For norske passasjerer utenfor OSLs kjærneområde blir det vesetning bedre å bytte i CPH enn i OSL, og ikke minst er jo både shopping og restauranter bedre i CPH som er min klart foretrukne flyplass i Skandinavia (og Europa)

Tak for et sagligt indlæg CK!

Helt enig i at SAS og CPH tilbyder et godt transferprodukt for mange rejsende - og at disse tiltag fra SAS (sammenholdt med den 30 min connections på CPH) kun gør produkter endnu mere attraktivt for endnu flere, hvad enten man lide dette eller ej...

Jeg ser dette som første skidt for SAS på vej mod en yderligere udvidelse af kapaciteten fra CPH til Europa og IC. Det vi begynder at se nu er de positive effekter af den indgående partnerskabsaftale mellem SAS og CPH, samt det faktum at markedet stille og roligt begynder at tage sig op igen.

He he ;-) Det er selvfølgelig ikke for å irritere nordmenn og svensker, men SAS har ryggen mot veggen og sitter fast i hegemyra CPH og må gjøre det beste ut av det! Produktet ville ha blitt bedre med OSL vestover/ ARN østover kombinasjonen for alle som alikevel må transfere med fly fra stort sett alle steder i Europa! Det vil andre utnytte etterhvert ( de har allerede begynt) og CPH er på lånt tid! Dette gjelder desverre SAS også når man ensidig satser på den hesten :/

Oraklet har talt! :old

Hvor mange europeiske destinasjoner kan man reise til 1stop via CPH med SAS, og hvor mange nonstop-destinasjoner er det fra Oslo (OSL+TRF+RYG) ut i Europa?

Hvor mange europeiske destinasjoner kan man reise til 1stop via CPH med SAS, og hvor mange nonstop-destinasjoner er det fra Oslo (OSL+TRF+RYG) ut i Europa?

ikke präcis det du leder efter, men den her tabel giver et nogenlunde indblik i rutefordelingen ud af cph, osl og arn: (tallene er fra 2009)

Attachments

• rutefordeling.gif
    rutefordeling.gif
    6.6 KB · Views: 440

Antallet direkteruter med SAS fra Norge til Europa har i alle fall utviklet seg en del de siste ti årene. Her er et rutekart fra 2002:

Rutekart-1.jpg

Dagens direkteruter fra Norge (utreise utover Oslo i parentes): Aberdeen (fra Stavanger), Alicante (fra Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand), Amsterdam, Barcelona, Brussel, Dublin, Düsseldorf, Frankfurt, Gdansk, Helsingfors, København (fra Ålesund, Bergen, Stavanger, Kristiansand), Las Palmas, London (fra Bergen, Stavanger), Malaga, Manchester, Milano, Nice, Paris, Reykjavik, Roma, Stockholm (fra Bergen, Trondheim, Tromsø) og Zürich.

Last edited:

ikke präcis det du leder efter, men den her tabel giver et nogenlunde indblik i rutefordelingen ud af cph, osl og arn: (tallene er fra 2009)

Og i dag er totaltallet for destinasjoner fra OSL 138, ikke 108 som listen som ThomasB viser til

Flotte saker dette. Må vel bety at det ikke går så værst i bolaget om dagen.

Selv har jeg ingenting imot at SAS bruker CPH som interkont hub. Men vi skal vel ikke ta den saken opp igjen.

Men jeg synes snart det er på tide at SAS utvider KRS-CPH også med en avgang til i døgnet. Dagens 3 synes jeg ikke skaper et godt nok tilbud. På vei hjem fra BKK nå sist måtte jeg vente 5 timer på CPH. Det er litt kjedelig på vei hjem, selv om jeg foretrekker å vente på CPH mange ganger over det å vente på OSL eller ARN.

Også prisene på KRS-CPH er veldig høye noe som tyder på godt belegg. Med litt flere forbindelser ville kanskje prisene gå ned, og dermed trekke flere pax? Det er jo lov å håpe!

BF:cool2

Og i dag er totaltallet for destinasjoner fra OSL 138, ikke 108 som listen som ThomasB viser til

Den liste ThomasB refererer til er sakset fra cph.dk og kilden er IATA SRS Analyser juli 2010, baseret på følgende kriterier:

Benchmarken er baseret på ruter, der har været i service i to måneder i træk med mere end to afgange om ugen, eller alle ruter, der har været befløjet i mere end tre måneder. Derudover er kommende ruter, der åbner inden for de næste fire måneder også inkluderet i oversigten.

Ud fra disse kriterier vil jeg gå ud fra at listen er korrekt!

Og dermed er det 131 fra CPH og 138 fra OSL utenriks???
Så derfor er det logisk og sattse på CPH.

Tak for et sagligt indlæg CK!

Helt enig i at SAS og CPH tilbyder et godt transferprodukt for mange rejsende - og at disse tiltag fra SAS (sammenholdt med den 30 min connections på CPH) kun gør produkter endnu mere attraktivt for endnu flere, hvad enten man lide dette eller ej...

Jeg ser dette som første skidt for SAS på vej mod en yderligere udvidelse af kapaciteten fra CPH til Europa og IC. Det vi begynder at se nu er de positive effekter af den indgående partnerskabsaftale mellem SAS og CPH, samt det faktum at markedet stille og roligt begynder at tage sig op igen.
Bombe at du syntes at et inlegg der CPH blir skrytt opp i skyene er saklig.:lol:

Takk for info til de som har bidratt med nyttig informasjon. Jeg spurte etter europeiske SAS-destinasjoner fra CPH (utenom norske) og europeiske destinasjoner for OSL+TRF+RYG (utenom norske)

Bombe at du syntes at et inlegg der CPH blir skrytt opp i skyene er saklig.:lol:

Nu var det jo rent faktisk et sagligt indlæg, kontra mange af de andre usagligheder vi er nød til at høre på - et godt eksempel på sidstnævnte er det indlæg som er postet umiddelbart før dit...

Last edited:

Så er børnehave niveauet endnu engang nået forummet. Og igen skal vi opleve at så snart der sker noget positivt på CPH, så skal diskussionen drejes i en negativ retning overfor CPH(alternativt når nogen vælger at dreje den over på at DY nu er igang med den store IC satsning/eller at en lignende rute fra OSL vil give meget mere mening).
Jeg noterer mig at flere herinde har yderst svært ved at forstå at CPH bliver brugt som hub, og at der tales om at holde CPH "kunstigt i live"(Den var alligevel en af de morsommere, så tak for det humoristiske bidrag). Jeg noterer mig også at man mener at der er meget bedre connections fra eksempelvis OSL, hvilket gør det dybt tåbeligt at man satser på CPH.

Kære venner, i den virkelige verden (langt væk fra dette forum) sidder der analytikere og regner alle disse tal grundigt igennem. Ruteudvikling baseres på analyser, opnåede pax tal, yield m.m.m. Ruteudvikling baseres ikke på at man vil skade en lufthavn, og fremme en anden. Det er benhård virksomhedsledelse der kommer ind her, og hvordan man bedst muligt kan skabe overskud i virksomheden.
Det er jo ikke for sjovt at DL flyver på JFK og ATL fra CPH, at Air Canada åbner på CPH, at QR efter 2 måneder allerede taler om at øge frekvens samt gå på en 330 (istedet for som nu 319), at MEA kan flyve en fuld 330 ud af CPH til BEY kl. 01.00 om natten, osv. osv. osv.
Jeg ved det ikke er alle der synes det er rar læsning, men alt dette er resultat af en lufthavn(samt region) i vækst, og hvor der forefindes et potentiale.

Takker til deg PP en saklig man fra CPH.
Dette blir mer og tull fra OSL skeptikere. Og CPH fanatikere.

Jeg for min del noterer meg like mange usakligheter fra begge hold, barnehagenivået deler seg jevnt utover på nasjonalitetene. Vær så snill; disse debattene må løftes opp på et nivå slik at det faktisk er noe vits i å lese innleggene. Den evige SAS/DY/OSL/ARN/CPH-debatten begynner å få et tragikomisk preg.

Ikke ta helt av Giama3, det er ikke 138 utenriksdestinasjoner fra OSL, men det er totaltallet - altså to mindre destinasjoner enn CPH.

Ikke ta helt av Giama3, det er ikke 138 utenriksdestinasjoner fra OSL, men det er totaltallet - altså to mindre destinasjoner enn CPH.

Iflg IATA SRS Analyser juli 2010 betjenes der fra OSL 108 destinationer - fra CPH 140 destinationer. Tallene er opgjort ud fra samme kriterier og kan således direkte sammenlignes.

Men uanset har dette intet med at SAS udvider på intra-skandinavisk med fokus på feed til CPH.

Jeg for min del noterer meg like mange usakligheter fra begge hold, barnehagenivået deler seg jevnt utover på nasjonalitetene. Vær så snill; disse debattene må løftes opp på et nivå slik at det faktisk er noe vits i å lese innleggene. Den evige SAS/DY/OSL/ARN/CPH-debatten begynner å få et tragikomisk preg.
Enig. CPH vil være SAS sin hovedhub i overskuelig framtid, og det er forsåvidt greit. Og da er det bra for oss som sogner til OSL og ARN at DY og utenlandske selskaper kommer inn og fyller de behovene SAS ikke fyller.

Back