SAS udvider i Aarhus

Re: SAS udvider i AAR

Foreløpig uvisst hva det innebærer. Flere ruter kan jo bety så mangt
 
Re: SAS udvider i AAR

Det tenkes høyt om hva dette innebærer:
I pressemeddelelsen tales der om "et stort antal internationale flyruter til europæiske byer rettet mod både erhvervs- og fritidsrejsende".

- Jeg tolker et stort antal som mellem fem og ti ruter, og hvis byerne skal være interessante for både erhvervsliv og turister, må der være tale om storbyer som Paris og Rom, siger Ole Kirchert Christensen.

http://amtsavisen.dk/oestjylland/Lufthavnsekspert-om-ny-aftale-Historisk-gennembrud-for-Aarhus-Lufthavn/artikel/354341
 
Spennende om dette blir realitet. Det er god plass på Tirstrup. Det står at de ønsker flere avganger til Kastrup, Oslo og Stockholm. Det finnes ruter til alle disse idag, dog kun til førstnevnte med SK. Det er vel helst tale om transfer da man ikke sparer mye tid sammenlignet med toget til hovedstaden. Til Oslo og Stockholm er det BA/Sun air som har en relativt godt tilbud men dog til stive priser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
SAS ender med at skyde sig selv i foden med det der stunt, idet at ruterne højst sandsynligt bliver Oslo og Stockholm, som også ses fra Billund og Aalborg, og derved kan de jo slås med sig selv om det jyske markedet.
 
X-CPH Ole W Christensen ble en del av styret der nede tidligere i år så tipper han kan ha noe med dette å gjøre.
 
Nord-Jylland og Århus må jo være overmodent for dette. Merkelig hva slags strategi SAS har i et av deres største hjemmemarked. De har noen avganger fra Århus, Aalborg og Billund til CPH, noen charter avganger fra de samme lufthavnene til Europa (correct me if I'm wrong), men har ellers overlatt hele Jylland til andre aktører, og de er det mange av (SunAir, RyanAir, LH, KLM, AF, BA, DY, TK, DAT, IcelandAir osv). For noen år siden gikk det knapt fly til/fra Billund med SAS som er DK sin nest største lufthavn, nå har i det minste SAS bygget opp en brukbar Nordisk connection derfra. Men Århus, Danmarks nest største by, er så og si tomt.
 
SAS forsøkte seg med AAR-ARN for ikke lenge siden med ATR, men den forsvant. Time will show. Tilskudd kan vel løse litt. Hvor lang tid tar det mellom Aarhus og BLL? Jeg har venner i Aarhus som også benytter seg av AAL om rutetidene derfra passer best da det kun tar en times tid med bil fra der de bor, rett nord for sentrum av byen.
 
Tar 1 - 1,5 timer med bil fra Billund til Århus avhengig av trafikken. Det skal også legges til at lufthavnen i Århus ikke akkurat ligger midt i byen, er en kjøretur på 30 min dit og. Dessuten er flyplassen i Århus av den enkle sorten (på størrelse med kortbanelufthavnene til WF), mens Billund er mye større og ligner litt på innenriksterminalen på Værnes, så må oppgraderes både her og der hvis Århus skal kunne konkurrere på lengre sikt.
 
Tar 1 - 1,5 timer med bil fra Billund til Århus avhengig av trafikken. Det skal også legges til at lufthavnen i Århus ikke akkurat ligger midt i byen, er en kjøretur på 30 min dit og. Dessuten er flyplassen i Århus av den enkle sorten (på størrelse med kortbanelufthavnene til WF), mens Billund er mye større og ligner litt på innenriksterminalen på Værnes, så må oppgraderes både her og der hvis Århus skal kunne konkurrere på lengre sikt.

Takk. Ja, jeg har vært på alle "de tre store" på Jylland, AAL, AAR og BLL. Både AAL og BLL fremstår som langt finere enn AAR. AAR er helt ok, men den burde ligge et annet sted. Det aller beste adde vel vært en flyplass mellom Aarhus og BLL, men det skjer vel ikke.
 
Takk. Ja, jeg har vært på alle "de tre store" på Jylland, AAL, AAR og BLL. Både AAL og BLL fremstår som langt finere enn AAR. AAR er helt ok, men den burde ligge et annet sted. Det aller beste adde vel vært en flyplass mellom Aarhus og BLL, men det skjer vel ikke.

Det kommer endegyldigt ikke til at ske...AAR ligger hvor AAR ligger, og det fakta ændres der ikke på.

Hilsen Ole
 
Det kommer endegyldigt ikke til at ske...AAR ligger hvor AAR ligger, og det fakta ændres der ikke på.

Hilsen Ole

AAR burde egentlig hedde Grenå lufthavn idet den er så langt fra Aarhus, havde de ført letbanen ned forbi ville det måske kunne give et lille passeseger boom.
 
AAR burde egentlig hedde Grenå lufthavn idet den er så langt fra Aarhus, havde de ført letbanen ned forbi ville det måske kunne give et lille passeseger boom.
Nu kaldes den vel ret beset Tirstrup Lufthavn, fordi den ligger ved... Tirstrup!
(Og ja, jeg ved godt at den officielt hedder Aarhus Lufthavn A/S)
 
AAR burde egentlig hedde Grenå lufthavn idet den er så langt fra Aarhus, havde de ført letbanen ned forbi ville det måske kunne give et lille passeseger boom.

JA sådan er der så meget...tror ikke det er noget problem med at finde lufthavne, som har et navn, men ligger langt fra den større by den betjener

Hilsen Ole
 
Foreløpig ingenting om flytype og frekvenser, men de nye rutene fra Aarhus er: Oslo, Stockholm, München, Split og Palma. Itillegg økes AAR-CPH fra 8x til 10x daglig og Malaga går fra sesong til helårsrute

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-05-aarhus-lufthavn-aabner-fem-nye-internationale-ruter
De nye destinationer er Mallorca, München, Split, Oslo og Stockholm. Derudover skruer SAS op for indenrigsruten til København, der øges fra otte til 10 daglige afgange.

München er vel det eneste som overrasket, da de andre er jo litt the usual suspects
 
Foreløpig ingenting om flytype og frekvenser, men de nye rutene fra Aarhus er: Oslo, Stockholm, München, Split og Palma. Itillegg økes AAR-CPH fra 8x til 10x daglig og Malaga går fra sesong til helårsrute

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-05-aarhus-lufthavn-aabner-fem-nye-internationale-ruter


München er vel det eneste som overrasket, da de andre er jo litt the usual suspects

Giver nul mening - bortset fra offentlige tilskud!

CPH: En styrkelse af omvejen!
ARN: for lokale rejsende et dårligere alternativ end det eksisterende: BMA
OSL: Et dårligere produkt end det eksisterende ("BA")
MUC: føder trafik væk fra egne hubs
AGP/SPU/PMI: Tja der er vel nogle "charter kontrakter" bundet op der

Danmarks dårligst placerede lufthavn får lidt midlertidig kunstig åndedræt, i et stykke tid, hvorefter det stille og roligt dør ud som vi har set mange gange før
 
Last edited:
Ser ut som frekvensen blir som følger:
OSL: 11x ukentlig (2x daglig man-fre og 1x på søndag) fra 9/4
ARN: 6x ukentlig fra 9/4
MUC: daglig fra 9/4
PMI: 2x ukentlig
SPU: 2x ukentlig

Litt random søk, men OSL, MUC og ARN er som forventet CRJ-900. PMI pg SPU var A320neo der jeg søkte,
 
Last edited:
Overrasket over behovet for så mange fly mellom Oslo og Aarhus -
også med tanke på eksisterende ruter - samt tilbudet som allerede finnes til Billund og Aalborg.
 
Back
Top