SAS - Trafikktall November

Dash

ScanFlyer Gold
• The total traffic (RPK) decreased by 0.9%.
• SAS total capacity (ASK) was up by 3.2%
• The SAS load factor decreased by 2.8 p.u. to 68.0%.
• SAS carried 2.2 million passengers in November, down 2.0% vs last year.
• The yield and PASK were down 1.8% and 4.8% respectively in October


Market trends, RASK and yield development
Overall, the growth in the market has decreased since July with weakening demand and yield combined with intensified competition and over capacity on certain routes. Total market capacity has during the autumn 2013 increased by more than 10% in the Nordic region. Demand is strongest on intercontinental routes and relatively stable on routes within Scandinavia, while weaker on European routes. In this market environment, SAS has focused on defending its yield.
Currency adjusted yield in October 2013 was down 1,8% and PASK* was down 4,8% versus previous year, weak as expected. In November 2013, the change in yield and PASK vs. last year will continue to be negative.
The scheduled capacity increase for the financial year 2013/14 is expected to be up approximately 3- 4%.


Scandinavian Airlines scheduled traffic development
SAS continued to grew its capacity to, from and within the Norwegian and Swedish markets in November resulting in a growth in customer numbers by 2% in those markets. Intercontinental capacity was increased 6.7% due to the expansion on USA routes. The intercontinental traffic increased 0.7%. On European/ Intrascandinavian routes, capacity increased 0.3% while traffic decreased 3.7%. On domestic routes, traffic was down 1.9 and 0.5% if adjusted for the closure of Finnish domestic routes

Product and news update
• SAS has announced the launch of 44 new routes in 2014
Nov 2013
• SAS is now also offering Fast Track at the airports in Aberdeen, Birmingham, Gdansk, Poznan and Thessaloniki.
• SAS Self Service Bag Drop has now also been launched in Copenhagen and Luleå.

Nov 2013
Punctuality (arrival 15 min) 90.2%
Regularity 99.0%

SAS’ definitions:
RPK – Revenue passenger kilometers
ASK – Available passenger kilometers Load factor –
RPK/ASK Yield – Passenger revenues/RPK (scheduled)
PASK – Passenger revenues/ASK (scheduled)
RASK – Total traffic revenues/total ASK (scheduled+charter)

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/22/EE/07/wkr0006.pdf

Ja, hva skal man si. Nedgang over hele linja.
 
Ser ut som de velger motsatt taktikk enn Norwegian. Med Yielden ned kun 1,8% (riktignok i oktober) er det tydelig at de velger å opprettholde den og heller tape på fyllingsgraden

Men virker som markedet, spesielt innen Europa, lider av en kraftig overkapasitet om dagen. Noe som alle fra SAS til Ryanair merker på tallene sine
 
Ser ut som de velger motsatt taktikk enn Norwegian. Med Yielden ned kun 1,8% (riktignok i oktober) er det tydelig at de velger å opprettholde den og heller tape på fyllingsgraden

Men virker som markedet, spesielt innen Europa, lider av en kraftig overkapasitet om dagen. Noe som alle fra SAS til Ryanair merker på tallene sine

Enda mer kan man seg undre hvordan det passer sammen med strategien for S14. Da kliner ogsa SAS mye mer kapasitaet inn i market... Begge aktörer, SK og DY, vil vaere i nöd a ta kapasitaeter ut dersom de vil stabilisere / öke sine yields.
 
Enda mer kan man seg undre hvordan det passer sammen med strategien for S14. Da kliner ogsa SAS mye mer kapasitaet inn i market... Begge aktörer, SK og DY, vil vaere i nöd a ta kapasitaeter ut dersom de vil stabilisere / öke sine yields.

Mitt inntrykk er at økningen i S14 ikke er så høy for SK. Totalt for hele året har man vel snakket om en økning på 4 %. Men den største delen av denne økningen kommer jo i peak om sommeren. Og selv om yield og load-factor er fallende om sommeren også, så faller det fra allerede høye nivåer(sett i sammenheng med average flying distance).
 
Mitt inntrykk er at økningen i S14 ikke er så høy for SK. Totalt for hele året har man vel snakket om en økning på 4 %. Men den største delen av denne økningen kommer jo i peak om sommeren. Og selv om yield og load-factor er fallende om sommeren også, så faller det fra allerede høye nivåer(sett i sammenheng med average flying distance).

Ja, vi kommer fra höye nivaer, uten tvil. Men vi ser tydelige tendenser. Svakere ökonimisk vekst i Norge, mindre investeringer i Olja, svakere Krona mot EUR... Dette vil ha effekter. God mulig at det kan ga opp til slutt. Men det finnes en punktum hvor market er rett og slett metted...
 
Back
Top