SAS trafikktall november 2011

Dette handler jo også om kundenes marginale betalingsvilje. En forretningsreisende vil for eksempel kunne ha større betalingsvilje enn en fritidsreisende.

For å ta i bruk noen fagterminologier ser jeg en tendens i markedet at Norwegian fort ender opp med det man kaller "Low yield spillage" - nemlig at prisene er høye både lang tid i forveien samt tett inntil avgang, og at man dermed skremmer vekk potensielle kunder i siste liten (med mindre de har en svært høy marginal betalingsvilje). Spesielt gjelder dette Norwegians ruter til sydligere destinasjoner om sommeren, med priser opptil kr. 3000,- per vei begynner forbrukerne å stusse. Til slutt ender det med at flyet går 70 - 80 % fullt --> ergo tapt inntekt.

På den andre siden finnes det tendenser på at SK fyller opp flyene sine for kjapt, eller at den marginale betalingsvilje blant potensielle kunder er såpass lav at de må dekke de resterende setene med for eksempel ungdomsbilletter. Dette omtales om "High yield spillage", ergo at man må si nei til godt betalende kunder. Det beste eksemplet på dette må være om sommeren når SK kjører 7 avganger hver vei for eksempelvis Oslo - Bergen.

Forsåvidt riktig. Det er vel likevel å foretrekke å være i den førstnevnte kategorien for en gitt kabinfaktor, for low yield spillage er vel bare et problem om flyene går med lav kabinfaktor.;) I tillegg har vel både DY og SK revenue management avdelinger og dynamiske prisingssystemer som burde kunne gå inn og styre tilgjengeligheten.

Interessant det dere skriver.

Jeg var nå og avbestillte min DY310 den 23. og da ble den lagt ut igjen for 2450 kr (full flex) så de kjører med ganske allright prising på den siste tilgjengelig billett. Om den ikke er tatt allerede.

Back