• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS trafikktall mai 2014

Someone

Moderator
Medlem
SAS traffic figures - May 2014

· SAS carried 2.6 million scheduled passengers in May, up 7.8%.
· The scheduled traffic (RPK) increased by 7.8%.
· The scheduled capacity (ASK) was up by 4.5%.
· The scheduled load factor increased by 2.3 p.u. to 75.8%.
· The yield and PASK were down 16.6% and 6.4% respectively in April and currency adjusted down 17.6% and 7.5%.


http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=2826355&fn=wkr0006.pdf

Spørsmålet er jo hvor mye som var "reell" vekst og hvor mye som skyltes streiketrusselen hos konkurrenten. Ser de skriver at vekstn var sterk fra Sverige, som jo ikke var rammet av DY "streiken". Yieldutviklingen er elendig som vanlig, selv om Europarutene har god volumvekst.
 
Vist fallet i yield skyldes at påska var i april i år, hvorfor så vi ikke en motsatt effekt i mars?. I mars falt yielden med 5.2 %.
 
Last edited:
Det viktigste er uansett at tallet over de to strekene er svart kl. 2359 den 31. oktober i år. Og det er vel det SAS har guidet.

For øvrig er det vel tall som kommer på onsdag.

Vidar
 
Det viktigste er uansett at tallet over de to strekene er svart kl. 2359 den 31. oktober i år. Og det er vel det SAS har guidet.

For øvrig er det vel tall som kommer på onsdag.

Vidar

Tja, de har guidet svarte tall etter engangsposter. Trekker man fra engangsposter, så har de varslet røde tall....
 
Verdt å merke seg økningen i chartersegmentet. Av produsert ASK utgør charterdelen 8.4 % av totalen. Av den totale økningen i ASK stammer 37,3 % fra økning i charter. Kan ikke huske å ha sett den sedvanlige pressemeldingen om charter avtale mellom SAS og Apollo for sommeren 2014. Men må jo anta at der er en stor økning i denne kontrakten som vel pleier å være verdt cirkus 1 milliard SEK.
 
Last edited:
Pressemeldingen:

185 000 fler passagerare flög med SAS



Under maj reste totalt 2,6 miljoner passagerare med SAS, en ökning på 7,8%. Tillväxten var störst på SAS internationella linjer.


Trots intensiv konkurrens fortsatte SAS att växa i maj. Starkast var tillväxten på de internationella linjerna till/från Sverige med en ökning på nästan 20%. Även på de internationella linjerna till/från Norge och Danmark var tillväxten god med en uppgång på över 10%. Totalt ökade SAS den reguljära kapaciteten under månaden med 4,5%. Kabinfaktor steg med 2,3 procentenheter till 75,8%.

- Tillväxten i maj var god med fler passagerare och mer välfyllda flygplan än ifjol. Utvecklingen sedan i april visar att våra intensifierade marknadsaktiviteter haft en positiv påverkan på vår trafik. Marknadsvillkoren är dock fortsatt mycket utmanande med prispress på flera marknader, varför yield och PASK förväntas fortsatta att minska under 2013/2014. Detta visar på nödvändigheten att vi intensivt jobbar vidare med att effektivisera vår verksamhet, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Valutajusterade yielden var under april 17,6% lägre än föregående år (rapporteras med en månads fördröjning) och PASK* var 7,5% lägre. Under maj 2014 förväntas förändringen av yield och PASK också att bli negativ.

* Från november 2013 rapporterar SAS PASK istället för RASK. PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med reguljär ASK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944
 
Back
Top