SAS trafikktall Juli

Originally posted by EB

Tommy777! Kjos er ikke slesk! Snarere foLkelig med tjukk "L"...og det fungerer veldig godt i Norge!

Slutter meg til din uttalelse her EB.:-p
 
Originally posted by imm

Bra det går oppover, men interessant å se, som du skriver KGL, at oppgangen i stor grad skyldes Spanair, og tildels også FlyMe.
Det blir spennende å se regnskapstallene.

8% økning i passasjertallet og kabinfaktor på 80%, hvordan er disse tallene i forholdt til andre europeiske selskap?

Norwegian: 18% økning, kabinfaktor 91%
Ryanair: 21% økning, kabinfaktor 90%

kom med tall for andre selskaper dere som har det.

Det som er interssant hva gjelder FlyMe og Spanair som faktorer for SAS sine resultater er hva som er "normalen" og ikke.

Spanair har satset friskt, og spansk innenriks på sommeren er praktisk talt umettelig. 40 millioner spanjoler drar på sommerferie på én gang. Det er få land i Europa som har en så stor trafikktopp som Spania på sommeren. Dette er også utfordringen til flyselskapene. Hvor får man tak i materiel og personell på sommeren, og hvor i h... gjør man av dem på vinteren... Spanair gjør det godt nå i sommer og utfordringen blir derfor å få det til å gå bra også i vinterhalvåret.

Når det gjelder FlyMe er det ikke tvil om at det er konkursen der som gjør at SAS Sverige gjør det ekstremt godt nå. men det blir litt for enkelt å si at det "kun" er på grunn av FlyMe konkursen at det går bra. (Underforstått at med en gang en ny konkurrent dukker opp går det dårlig igjen).

For man kan også snu på det: Årsaken til at SAS Sverige har slitt voldsomt de siste årene er nettop FlyMe. Og FlyMe har ikke vært en hvilken som helst konkurrent. De har gått med dundrende underskudd hele tiden og har hatt investorer som har spyttet inn hundretalls millioner i et endeløst sluk. Penger som hele Sveriges næringsliv har lurt på hvor kommer fra.

Mitt bestemte inntrykk er at SAS Sverige har gjort noen grep undervegs de siste årene som har gitt dem god konkurransekraft mot andre konkurrenter som måtte dukke opp, de har fått enhetskostnadene kraftig ned og de har dermed lagt grunnlaget for fortsatt gode resultater for SAS. Og ikke minst har de klart (i langt større grad enn SAS i Norge...) å bbefeste sin posisjon blant Medelsvensson som "vårat flygbolag".
 
Originally posted by imm

Bra det går oppover, men interessant å se, som du skriver KGL, at oppgangen i stor grad skyldes Spanair, og tildels også FlyMe.
Det blir spennende å se regnskapstallene.

8% økning i passasjertallet og kabinfaktor på 80%, hvordan er disse tallene i forholdt til andre europeiske selskap?

Norwegian: 18% økning, kabinfaktor 91%
Ryanair: 21% økning, kabinfaktor 90%

kom med tall for andre selskaper dere som har det.

Utrolig imponerende med kabinfaktor over 90, men det kan ikke sammenliknes med nettverksselskaper som SAS. De vil aldri ha en så høy kabinfaktor.

For å ta ett eksempel: SAS flyr til Kirkenes hele året for å gi et godt helårstilbud. DY flyr til KKN seks uker om sommeren når de kan ha høy kabinfaktor. Hvis alle hadde "melket" slik ville altså KKN kun hatt flytilbud om sommeren.

Ikke noe galt i måten DY tenker, de flyr jo når det er flest passasjerer, men SAS som flyr hele året kan dermed ikke få like høy kabinfaktor.
 
Originally posted by Flyer

Originally posted by imm

Bra det går oppover, men interessant å se, som du skriver KGL, at oppgangen i stor grad skyldes Spanair, og tildels også FlyMe.
Det blir spennende å se regnskapstallene.

8% økning i passasjertallet og kabinfaktor på 80%, hvordan er disse tallene i forholdt til andre europeiske selskap?

Norwegian: 18% økning, kabinfaktor 91%
Ryanair: 21% økning, kabinfaktor 90%

kom med tall for andre selskaper dere som har det.

Utrolig imponerende med kabinfaktor over 90, men det kan ikke sammenliknes med nettverksselskaper som SAS. De vil aldri ha en så høy kabinfaktor.

For å ta ett eksempel: SAS flyr til Kirkenes hele året for å gi et godt helårstilbud. DY flyr til KKN seks uker om sommeren når de kan ha høy kabinfaktor. Hvis alle hadde "melket" slik ville altså KKN kun hatt flytilbud om sommeren.

Ikke noe galt i måten DY tenker, de flyr jo når det er flest passasjerer, men SAS som flyr hele året kan dermed ikke få like høy kabinfaktor.
Men hvis det er så dårlig butikk å fly til Kirkenes om vinteren burde jo noen i SAS ta affære og legge ned den ruta om vinteren da. Som det ble sagt før; SAS (eller DY) sin oppgave er å tjene penger til sine aksjonærer, ikke å gi innbyggere i enhver liten bygd tilbud om å fly.
 
Originally posted by Balle Chlorin

Men hvis det er så dårlig butikk å fly til Kirkenes om vinteren burde jo noen i SAS ta affære og legge ned den ruta om vinteren da. Som det ble sagt før; SAS (eller DY) sin oppgave er å tjene penger til sine aksjonærer, ikke å gi innbyggere i enhver liten bygd tilbud om å fly.

SAS kan fortsatt tjene penger på det men det vil ikke være plass til to konkurenter i lavsesong men det er ikke hovedårsaken til at ett nettverksselskap normalt har lavere belegg enn ett punkt-til-punktselskap


Det er en annen grunn til at ett nettverksselskap normalt vil ha en langt lavere belegg enn ett punkt-til-punktselskap. Ett punkt-til-punktselskap kan i teorien fly med 100%, mens ett nettverkselskap ikke klarer dette da systemet ville "bryte" sammen pga overbelastning. Mens ett punk-til-punktselskap tar folk fra A til B skal et nettverkselskap ta folk fra A-Z til A-Z (normalt skal de fleste via A, B eller C), hvilket blir en stor mengde kombinasjoner. Med mindre det er akkurat like mange som reiser mellem hver destinasjon hver eneste dag og ingen kommer for sent eller ingen fly blir forsinket slik at passasjerer mister en videreforbindelse er det umulig for ett nettverksselskap å fylle alle setene på alle avgangene. Dette vil både skape kaos og være lite effektivt siden ett nettverksselskap er avhengig av en viss fleksibilitet.

Vet ikke om det finnes noe tall for det og det er ingen selskaper som er like så noen fasit finnes ikke, men leste ett sted at maksbelegg for at ett nettverkselskap kan drive effektivt er ca 90%
 
Originally posted by EB

Tommy777! Kjos er ikke slesk! Snarere foLkelig med tjukk "L"...og det fungerer veldig godt i Norge!


Helt enig at Kjos var folkelig. Ikke enig i at han er det naa lengre. Fra aa vaere en folkelig, noektern og ydmyk kar, har han de siste par aarene blitt mer og mer slesk.

Jeg tror folk i Norge har begynt aa gjennomskue han..
 
Men hvis det er så dårlig butikk å fly til Kirkenes om vinteren burde jo noen i SAS ta affære og legge ned den ruta om vinteren da. Som det ble sagt før; SAS (eller DY) sin oppgave er å tjene penger til sine aksjonærer, ikke å gi innbyggere i enhver liten bygd tilbud om å fly.

SAS flyr heller ikke med tap (det har de ikke lov til...). Poenget er at det er ikke kabinfaktor som gir penger i kassa, nettopp derfor er det ikke kabinfaktor som er viktigst for et flyseskap. Et fly med 70% belegg kan være mye mer lønnsomt enn et annet fly med 95% belegg. :)
 
Originally posted by Flyer

Originally posted by imm

Bra det går oppover, men interessant å se, som du skriver KGL, at oppgangen i stor grad skyldes Spanair, og tildels også FlyMe.
Det blir spennende å se regnskapstallene.

8% økning i passasjertallet og kabinfaktor på 80%, hvordan er disse tallene i forholdt til andre europeiske selskap?

Norwegian: 18% økning, kabinfaktor 91%
Ryanair: 21% økning, kabinfaktor 90%

kom med tall for andre selskaper dere som har det.

Utrolig imponerende med kabinfaktor over 90, men det kan ikke sammenliknes med nettverksselskaper som SAS. De vil aldri ha en så høy kabinfaktor.

For å ta ett eksempel: SAS flyr til Kirkenes hele året for å gi et godt helårstilbud. DY flyr til KKN seks uker om sommeren når de kan ha høy kabinfaktor. Hvis alle hadde "melket" slik ville altså KKN kun hatt flytilbud om sommeren.

Ikke noe galt i måten DY tenker, de flyr jo når det er flest passasjerer, men SAS som flyr hele året kan dermed ikke få like høy kabinfaktor.

ok, saa naar Norwegian aapner ruter i hoysessong er det "melking". Hva da med SAS?
Hva kaller du det naar de aapner sessong ruter i konkurranse med andre?
Strategisk utnyttelse av sesongtrafikk?

I tillegg er det faa selskap som skal legge seg mer flate enn SAS naar de det gjelder aa aappnaa suksess og kapital i kjoelvannet av andre selskaper sin satsning! Det er ikke faa ruter som har dukket opp etter at andre hadde baller til aa gaa inn foerst.
Jeg kritiserer ikke SAS for det, men la meg slippe aa hoere barne sipping over at Norwegian flyr dit det er pax til de tidene det er pax. Kom ikke aa fortell meg at SAS opprettholder ruter til distrikt Norge og odde destinasjoner KUN for aa vaere snille og opprettholde jevne flytilbud til folk i utkanten. De tenker $ like mye som alle andre.
SAS har i alle fall virkelig en internt utfordring om de ansatte tror det!
 
Originally posted by Tommy777

Originally posted by EB

Tommy777! Kjos er ikke slesk! Snarere foLkelig med tjukk "L"...og det fungerer veldig godt i Norge!


Helt enig at Kjos var folkelig. Ikke enig i at han er det naa lengre. Fra aa vaere en folkelig, noektern og ydmyk kar, har han de siste par aarene blitt mer og mer slesk.

Jeg tror folk i Norge har begynt aa gjennomskue han..

Slesk fordi han paa faa aar har gjort det mulig for alle i Norge aa fly?
Slesk fordi han driver et av verdens hurtigst ekspanderende flyselskaper fra lille Norge?
Slesk fordi han har aapnet et nytt marked for reisende i Norge og samtidig mest sannsynlig reddet SAS fra at en stygg konkurrent etablerte seg i Norge i kjolevannet av Braathens fusjonen?
Slesk fordi han aldri har latt en internkomflikt gaa utover sine reisende?
Slesk fordi han naa ogsaa klarer aa levere penger av driften?
Slesk fordi han har gitt de mindre byene i Norge et utenlandstilbud de tidligere bare kunne dromme om?
Slesk fordi han har skapt hundretalls av nye arbeidsplasser?
Slesk fordi han trass i et lavpriselskap struktur, tar mer ansvar for sine pax enn noe annet lavprisselskap?


Eneste grunnen jeg kan komme paa at Kjosern er slesk er fordi han har baller til aa gjoere noe som i Norge ikke er lov, aa satse og hoeste suksess! Ja vi elsker janteloven!
 
Originally posted by MartinL

Originally posted by Tommy777

Originally posted by EB

Tommy777! Kjos er ikke slesk! Snarere foLkelig med tjukk "L"...og det fungerer veldig godt i Norge!


Helt enig at Kjos var folkelig. Ikke enig i at han er det naa lengre. Fra aa vaere en folkelig, noektern og ydmyk kar, har han de siste par aarene blitt mer og mer slesk.

Jeg tror folk i Norge har begynt aa gjennomskue han..

Slesk fordi han paa faa aar har gjort det mulig for alle i Norge aa fly?
Slesk fordi han driver et av verdens hurtigst ekspanderende flyselskaper fra lille Norge?
Slesk fordi han har aapnet et nytt marked for reisende i Norge og samtidig mest sannsynlig reddet SAS fra at en stygg konkurrent etablerte seg i Norge i kjolevannet av Braathens fusjonen?
Slesk fordi han aldri har latt en internkomflikt gaa utover sine reisende?
Slesk fordi han naa ogsaa klarer aa levere penger av driften?
Slesk fordi han har gitt de mindre byene i Norge et utenlandstilbud de tidligere bare kunne dromme om?
Slesk fordi han har skapt hundretalls av nye arbeidsplasser?
Slesk fordi han trass i et lavpriselskap struktur, tar mer ansvar for sine pax enn noe annet lavprisselskap?


Eneste grunnen jeg kan komme paa at Kjosern er slesk er fordi han har baller til aa gjoere noe som i Norge ikke er lov, aa satse og hoeste suksess! Ja vi elsker janteloven!

Halleluja , men vi får for de øvrige aksjonerers skyld håpe at Kjos gjør dette for å prøver å tjene jæ... mye penger.
 
Originally posted by LN-KGL

Synes dere to kara Tommy777 og CK bør jekke dere ned litt. Økningen i passasjerantallet til SAS Group, og jeg sier Group, var temmelig nøyaktig 50% av antall DY-passasjerer i juli. Hva var så årsaken til denne fantatiske fremgangen?

Den største økningen stod SAS Sverige for med sine +22,1%. Når tallene fra Stockholm-Arlanda ble sluppet tidligere i dag ble min mistanke styrket - årsaken er FlyMe no more.

SAS Danmark og SAS IC kan settes i samme bås med 1% og noe i pluss.

SAS Norge er bare sorgen med sine -2,5%, har de gått i dvale? Det virker i hvert fall som det bare et forretningsministerium som styrer skuta. En situasjonsrapport fra juli, DY er nå 74% av SAS NO (2006 54%, 2005 29% - aner vi en utvikling?).

Så til de heleide datterselskapene:

Best i klassen er helt klart airBaltic med sine +45,6% - hvis de fortsetter slik er det ikke lenge før de tar igjen SAS Sverige.

Spanair er det absolutt største datterselskapet i SAS og med et pluss på 19,4% og dette tilsvarer 58% av den totale økningen til SAS Group. Det er ikke svensker, dansker, nordmenn, finner eller baltere en bør takke, men drivende gode spanjoler som bl.a. har profitert på vårt gode regnvær her i nord.

Eneste hyggelige positive nyhet fra Norge kommer fra Widerøe med sine +3,7%, men de er da ikke så store så at de drar i den store sammenhengen.

Blue1 ja, -5,6% - need I say more.

Hvilke konklusjoner kan så trekkes hvis en tenker på juli separat:
- Selg SAS og behold Spanair
- At konkurrenter går konkurs er bra
- La airBaltic fly turistene - vi i SAS gidder ikke, og så har de forretningsreisende har tatt ferie (eller Skyper de bare?)

Noen flere kritiske røster?

Sett i forhold til de økonomiske resultatene som snu' vel endel av dette på hode pr selskap ??
 
Originally posted by LN-KGL

Hvilke konklusjoner kan så trekkes hvis en tenker på juli separat:
- Selg SAS og behold Spanair
- At konkurrenter går konkurs er bra
- La airBaltic fly turistene - vi i SAS gidder ikke, og så har de forretningsreisende har tatt ferie (eller Skyper de bare?)

- Att det är lite väl drastiskt att dra slutsatser baserad på statistik från en separat månad. Varför ska man göra det egentligen?...

Sen det här med Flyme. Dom gick ju i konkurs i mars. Varför skulle effekten synas först nu i SAS siffror?
 
P.A. Viking fra quotet meg fra en annen tråd - den om julitrafikken i SAS.

Så derfor har også du misoppfattet det jikswoboB - du må sluttet å kryssreferere P.A. :angry:
 
Originally posted by LN-KGL

P.A. Viking fra quotet meg fra en annen tråd - den om julitrafikken i SAS.

Så derfor har også du misoppfattet det jikswoboB - du må sluttet å kryssreferere P.A. :angry:

Hmm, den här tråden heter "SAS trafikktall Juli", så jag hänger inte riktigt med...
 
Back
Top