SAS trafikktall for mars 2013

Hpkris

Front section flyer
Mars ble ingen god mnd for SAS med en nedgang på 5.8%

Selskapet fløy 2,3 millioner passasjerer, en nedgang på 5,8 prosent sammenlignet med mars i fjor. Kapasiteten økte med 0,5 prosent i perioden, mens inntekten per kilometer økte med 0,5 prosent.

Inntektene per sete (tilgjengelig setekilometer) falt med 0,2 prosent i februar, mens verdijustert avkastning falt med 0,8 prosent. Disse to tallene meldes begge med en måneds forsinkelse.

Nedgangen i antall passasjerer og inntekter skyldes ifølge selskapet både plasseringen av påsken i år, samt en kapasitetsreduksjon på kortere ruter.

Hele saken:http://e24.no/boers-og-finans/sas-spaar-fallende-seteinntekter/20355695

Og hvis man splitter opp SAS og Widerøe så hadde SAS (inkludert Blue1) en nedgang på 6,4% mens Widerøe forsetter som vanlig med en liten oppgang på 0,8%. Det som forundrer meg er at SAS hadde en punklighet på 72,9% på OSL (rapportert av OSL), mens SAS oppgir sin egen punktlighet hele 16,8 prosentpoeng høyere - altså 89,7%. Gjøres de nå så dårlig jobb på OSL eller var det kartproblemene som ble håndtert så dårlig? Som en tilleggsopplysning hadde DY på OSL 10,5 prosentpoeng bedre punktlighet enn SAS.

Det som forundrer meg er at SAS hadde en punklighet på 72,9% på OSL (rapportert av OSL), mens SAS oppgir sin egen punktlighet hele 16,8 prosentpoeng høyere - altså 89,7%.

Hvor stor del av den totale SK produksjonen er til/fra Avinor lufthavner? Legger en til grunn at det oppgitte tallet fra SK på 89,7% totalpunktlighet er korrekt, må nødvendigvis operasjoner utenfor Norge ha gått på skinner om OSL produserer kun 72,9%. Er det noe som skurrer her?

At passasjertallene sank med 5,8 % etter en økning i kapasiteten på 0,5 % er ganske utrolig, spesielt med tanke på at påsken var i mars i år og ikke i april som ifjor. Veldig dårlige tall!

spesielt med tanke på at påsken var i mars i år og ikke i april som ifjor. Veldig dårlige tall!

Påsken fører vel til en reduksjon i reisende, ikke en økning.
Antall jobbreisende er sterkt redusert fra rundt onsdag før palmehelga til 3-4. påskedag.

Antall jobbreisende er sterkt redusert fra rundt onsdag før palmehelga til 3-4. påskedag.

Det er helt korrekt på den type trafikk som både SAS og Widerøe har mest av. "Stille uke" er i realiteten en tapt uke trafikkmessig for reiser i Norge og innen Skandinavia, ved at kapasiteten blir tatt mye ned, og selv da er det som regel lavt belegg. Folk flest har jo fri fra jobbreiser og kjas og mas, og egner tiden til påskeferie.

Re: Re: SAS trafikktall for mars 2013

Gjør den? Jeg opplevde smekkfulle fly i påska.

Det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har oversikt over, jeg fløy jo bare min slinge med smekkfulle fly. Godt mulig dere har helt rett her. :)

Kapasiteten på innenlands ble redusert med 13,4 prosent for mars som helhet så det er klart dette har effekt på passasjertallet. Det er her de mest frekvente rutene går (med unntak av hovedstadstriangelet).

At passasjertallene sank med 5,8 % etter en økning i kapasiteten på 0,5 % er ganske utrolig, spesielt med tanke på at påsken var i mars i år og ikke i april som ifjor. Veldig dårlige tall!

Du må ikke blande trafikk som her er RSK, med passasjerantallet. ASK var opp 0,5% som du sier, men det var også RSK. Så det betyr bare at flyene ble brukt på lengre strekk (Middelhavet, charter etc) istedet for å hoppe rundt på korte businessruter i påsken. Så belegget var det samme som i mars i fjor.

Man vil trolig se den motsatte effekten i april

SAS har på nyåret revidert sin prisstrategi fundamentalt,spesielt med henblikk påat det ikke lenger ligger billigbilletter ute helt til avgangstidspunktet slik man har sett de siste to årene.

Nå har man endelig (igjen) begynt å ta seg betalt for "tett på" billettene da man har sett at volum alene ikke skaper nok inntjening.

Med innstramming i prispolitikken faller fyllingsgraden i flyene.

Det spennende fremover blir hvorvidt høyere snittpriser oppveier lavere fyllingsgrad.

Med innstramming i prispolitikken faller fyllingsgraden i flyene.

Det spennende fremover blir hvorvidt høyere snittpriser oppveier lavere fyllingsgrad.

Det samme gjelder forøvrig DY. Så lenge begge selskaper har gjort det samme, tror jeg ikke det går så mye ut over kabinfaktoren.

Endring i prisstrukturen var på høy tid, og jeg håper begge selskaper oppnår høyere inntjening med dette grepet.

Det samme gjelder forøvrig DY. Så lenge begge selskaper har gjort det samme, tror jeg ikke det går så mye ut over kabinfaktoren.

Endring i prisstrukturen var på høy tid, og jeg håper begge selskaper oppnår høyere inntjening med dette grepet.

Eksakt, på høy tid. Det spennende er hvorvidt det blir kundeflukt og eventuelt i vilken retning.

Det forutsetter i så fall at kundene ikke responderer med å kjøpe færre reiser når prisene går opp. Det er godt mulig at så kan skje, men det er lite sannsynlig at man ikke ser noen effekt av en prisøkning. Så resultatet kan være at begge får lavere kabinfaktor, men det er ikke sikkert at det er negativt totalt sett.

Back