SAS trafikktall august 2020

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Det totala antalet passagerare och kapaciteten i augusti minskade med 74 respektive 73 procent jämfört med samma period förra året. I augusti noterades dock en liten ökning med 12 000 passagerare jämfört med föregående månad.

SAS trafik fortsätter att påverkas negativt av covid-19. I augusti minskade den totala kapaciteten med 73,4 % jämfört med samma period förra året och antalet passagerare minskade med 2,1 miljoner. Efterfrågan har återhämtat sig något bättre inom Skandinavien än i andra delar av nätverket och SAS har anpassat sin kapacitet därefter.

- Under hösten avser vi att öka antalet flygningar och öppna upp fler linjer, i takt med att efterfrågan återkommer. I första hand kommer vi återuppta inrikestrafik i Danmark, Norge och Sverige, men vi öppnar också 18 linjer till viktiga destinationer i Europa. Dessutom planerar vi att starta upp trafiken till Asien och därmed kunna erbjuda flygningar till alla de tre kontinenter som vi normalt är verksamma på, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2020/sas-trafiktal--augusti-2020/
 
Totalt 717.000 passasjerer, kun svakt opp fra juli, hvor det var 705.000 passasjerer, dog opplevde den røde konkurrenten det motsatte her.

Ser man på geografisk RPK:
Innenriks: -49,2%
Europa/Skandinavia: -81,7%
Interkontinentalt: -96,7%
 
Tallene er grusomme. 48% load-factor in August...

Man kan vel spöre om market for tida virkelig etterspörer så mange frekvenser som tilbys, siden både DY og SK har veldig lite mulighet å redusere gauge-size i (mainline) fleet.

Etter både SK og DY la sine traffik-tall for de sommer-måneder opp på bordet, så er det en del soleklart: Hurtig rebound i traffik kommer ikke og regjeringen må finne nye dype lommer dersom man vil holde begge selskaper med dagens frekvens i lufta.
 
SAS og Norwegian økte vel antall linjer og frekvenser relativt kraftig da mange land ble merket «grønt» i midten av juli. Da steg bookingtallene kraftig en kort periode, men etterspørselen ble borte med økt smitte og den nye gulfargen. Det er vel det vi ser resultatene av nå - de åpnet for raskt opp igjen. Og nå er det så mye kapasitet faset inn at de til og med må dumpe prisene til et svært lavt nivå.

Jeg tenker det er vanskelig å planlegge for noe mer enn ren nyttetrafikk de neste månedene. Alt er så usikkert, og «ingen» drar på utenlandsferier nå eller tar jobbreiser som ikke er strengt nødvendige.

Det eneste positive er kanskje at man kan benytte anledningen til å gjøre omfattende organisatoriske endringer i selskapene, nesten bygge dem opp på nytt. Kanskje er det ironisk nok BRA som er smartest om dagen - de har jo holdt hele selskapet stengt i månedsvis.
 
De tapte ca 2 milliarder i løpet av deres tredje kvartal, så 600-700 millioner i måneden. Men dette er muligens inkludert nedskrivninger av verdier på fly, noe Norwegians ikke er, så i såfall kan tallene ikke sammenlignes.
 
Back
Top